• Anonym

Ångrar ni er utbildning?

Jag har haft en enda yrkesinriktning som jag varit intresserad av ända sedan jag var barn. Jag har aldrig haft intresse av något annat, det var ett självklart val för mig. Nu har jag tagit examen för ett par år sedan och jobbar inom denna inriktning som jag pluggade till. Det var inte alls som jag trodde... Jag trivs inte, har provat flera olika sorters arbetsplatser. Jag blir rastlös och hoppar runt mellan olika arbetsgivare för att jag hoppas att jag ska hitta något jag trivs med. Men jag har ingen ork till att jobba med detta.

Känner mig som en idiot. Hur kunde det bli så här? Hur kunde jag vara så dum att utbilda mig till något utan att vara 100% säker på att jag skulle kunna trivas med yrket? Det värsta är att jag inte vet vad jag skulle göra annars med mitt liv. Det finns fortfarande inga andra yrken som lockar mig. Detta känns bara som det bästa bland alla de dåliga alternativen.

Har ni ångrat er utbildning?

• Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (je ne regrette r) skrev 2013-12-13 12:50:16 följande:
    Jag har en bred utbildning som jag själv format, med enstaka kurser och två fil kand. Kan jobba inom en mängd områden: informatör, marknadsföring, redaktör, grafisk design, lärare osv. Men det tog tid att veta vad jag ville göra, därför plockade jag kurser istället för att gå ett färdigt program.

Hur länge har du pluggat då & vad arbetar du med idag?
  • Thotis90
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 12:53:24 följande:

Läkare, kanske???? Det råder brist på dem också!
    Nej. Jag vill inrikta mig på hälsa i form av träning och råd kring t.ex. kost och livsvanor.
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Gladskit
    Thotis90 skrev 2013-12-13 12:54:15 följande:
    Jag vet exakt vad jag vill göra, men frågan är om det är genomförbart och hur mycket folk som faktiskt behövs inom den kategorin (vill kombinera yrkena träningsinstruktör/personlig tränare och hälsocoach). Jag har kikat på utbildningar och så gott som bestämt mig för vart jag skall utbilda mig när jag väl bestämmer mig för att göra det (har tillräckligt höga poäng och förkunskaper för att komma in. Har kollat antagningspoängen för tidigare år). Problemet är bara att den ena utbildningen måste man bekosta själv och hur skall jag kunna göra det när jag blir arbetslös om 3 veckor? (har bara arbetat deltid och har inte haft råd att spara under den tiden då allt har gått åt till försörjningen). 

Ja då får du kanske fundera på om det är värt att vänta tills du jobbat och sparat ihop pengar. Du kanske få göra något helt annat ett par år så att du sedan kan studera och nå ditt mål?
    Eller om du ska söka en kostnadsfri utbildning?
    Det kan bara du avgöra.

Personligen så tror jag att "hälsoindustrin" kommer att växa ett tag till. Däremot så finns det samtidigt många PT-utbildningar och liknande så man får nog ligga i för det lär bli konkurrens om jobben. Men jag brukar säga att duktigt folk får alltid jobb
  • Thotis90
    Gladskit skrev 2013-12-13 12:58:15 följande:

Ja då får du kanske fundera på om det är värt att vänta tills du jobbat och sparat ihop pengar. Du kanske få göra något helt annat ett par år så att du sedan kan studera och nå ditt mål?
    Eller om du ska söka en kostnadsfri utbildning?
    Det kan bara du avgöra.

Personligen så tror jag att "hälsoindustrin" kommer att växa ett tag till. Däremot så finns det samtidigt många PT-utbildningar och liknande så man får nog ligga i för det lär bli konkurrens om jobben. Men jag brukar säga att duktigt folk får alltid jobb
    Just nu arbetar jag inom handel och planerar att fortsätta så tills jag har sparat ihop pengarna jag behöver för den ena utbildningen (den andra är på högskola)
  • Studentpappa
    Thotis90 skrev 2013-12-13 12:54:53 följande:
    Nej. Jag vill inrikta mig på hälsa i form av träning och råd kring t.ex. kost och livsvanor.
    Se till att läsa en riktigt utbildning i form av t.ex. sjukgymnast, det kryllar av hälsoutbildningar som enbart leder till arbetslöshet och elände. Det finns en hemsnickrad utbildning på skolan jag läste på med inriktning mot hälsa och träning 180HP, sjukt bortkastade år för majoriteten av studenterna.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Thotis90
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:17:13 följande:
    Se till att läsa en riktigt utbildning i form av t.ex. sjukgymnast, det kryllar av hälsoutbildningar som enbart leder till arbetslöshet och elände. Det finns en hemsnickrad utbildning på skolan jag läste på med inriktning mot hälsa och träning 180HP, sjukt bortkastade år för majoriteten av studenterna.
    Jag har kikat på ett flertal utbildningar, bl.a. Idrottstränarprogrammet med inriktning mot prestation och idrottsvetenskapliga programmet med inriktning hälsofrämjande livsstil. 

"Efter utbildningen har du goda kunskaper om den växande idrottssektorn och kan arbeta som exempelvis föreningsutvecklare, idrottsutbildare eller med verksamheter som du själv sätter stark prägel på som konsult eller entreprenör." så står det om idrottsvetenskapliga programmet.
  • Studentpappa
    Thotis90 skrev 2013-12-13 13:23:48 följande:
    Jag har kikat på ett flertal utbildningar, bl.a. Idrottstränarprogrammet med inriktning mot prestation och idrottsvetenskapliga programmet med inriktning hälsofrämjande livsstil. 

"Efter utbildningen har du goda kunskaper om den växande idrottssektorn och kan arbeta som exempelvis föreningsutvecklare, idrottsutbildare eller med verksamheter som du själv sätter stark prägel på som konsult eller entreprenör." så står det om idrottsvetenskapliga programmet.
    Du ska inte tro på det skolorna skriver om sina utbildningar. De lever på att få så många sökande som möjligt. Utan du måste gå på hur det ser ut i verkligheten, jag antar att det står väldigt gått om den utbildningen de har på min gamla skola också men det stämmer ju verkligen inte då de är väldigt få som får relevanta jobb.

Här har du antagligen en person som lever och jobbar med det du vill, han är sjukgymnast och väldigt duktig. 
    http://www.funcgym.com/fauk.php
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym (Jurist)
    Thotis90 skrev 2013-12-13 13:23:48 följande:

Låter väldigt flummigt i mina öron! Men har man en förmögen make och vill man frilansa som konsult, så går det.
  • Thotis90
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:27:51 följande:
    Du ska inte tro på det skolorna skriver om sina utbildningar. De lever på att få så många sökande som möjligt. Utan du måste gå på hur det ser ut i verkligheten, jag antar att det står väldigt gått om den utbildningen de har på min gamla skola också men det stämmer ju verkligen inte då de är väldigt få som får relevanta jobb.

Här har du antagligen en person som lever och jobbar med det du vill, han är sjukgymnast och väldigt duktig. 
    www.funcgym.com/fauk.php
    Jag vill inte jobba som sjukgymnast
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?