• Anonym

Ångrar ni er utbildning?

Jag har haft en enda yrkesinriktning som jag varit intresserad av ända sedan jag var barn. Jag har aldrig haft intresse av något annat, det var ett självklart val för mig. Nu har jag tagit examen för ett par år sedan och jobbar inom denna inriktning som jag pluggade till. Det var inte alls som jag trodde... Jag trivs inte, har provat flera olika sorters arbetsplatser. Jag blir rastlös och hoppar runt mellan olika arbetsgivare för att jag hoppas att jag ska hitta något jag trivs med. Men jag har ingen ork till att jobba med detta.

Känner mig som en idiot. Hur kunde det bli så här? Hur kunde jag vara så dum att utbilda mig till något utan att vara 100% säker på att jag skulle kunna trivas med yrket? Det värsta är att jag inte vet vad jag skulle göra annars med mitt liv. Det finns fortfarande inga andra yrken som lockar mig. Detta känns bara som det bästa bland alla de dåliga alternativen.

Har ni ångrat er utbildning?

• Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?
  • Snölyktan
    TomMon skrev 2011-07-11 10:56:16 följande:
    Jag gick en KY utb inom turism för en massa år sedan som jag ångrar. Den gav ingenting, förutom några kära vänner (inte att förringa). Sedan sadlade jag om och blev lärare, hade egentligen inga planer på det alls tidigare. Men jag stortrivs med mitt jobb och skulle inte vilja byta.
    Intressant, jag sadlar om till lärare nu. Trött på kontorslivet. Trivs du än? *i hopp om att du ser detta då det ändå var 2 år sedan :) *. 
  • Thotis90

Det är en av anledningarna till att jag inte har vidareutbildat mig (har bara gymnasiestudierna, med inriktning mot hälsa/idrott). Om jag skall vidareutbilda mig vill jag verkligen vara säker på att det är vad jag vill arbeta med. Nu kan det ju bli som i din situation, att det inte blir som man förväntat sig. Det vet man ju inte, men jag vill ändå vara så säker jag bara kan. 

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Polisen81

Blev polis och ångrar det bittert. Pisslön långa arbetspass natt o kvällar. Konstigt hur en dröm kan ändras till nåt negativt så lätt.

• Anonym (.)

Ja. Har en IT-utbildning som nu (åtta år efter examen) är HELT bortkastad.

• Anonym (Huga)

Utbildad elektriker och precesstekniker. Ångrar valen som fan! Marknaden styrs av bemanning. Finns inga möjligheter till långvariga jobb. Fast anställning är bara att glömma och aldrig har man jobb tillräckligt länga för att få ut nått från akassan.

Utöver det är de skittråkiga yrken. Nja.. elektriker KAN vara roligt om man får göra felsökningsarbete men det är sällan det handlar om det.

• Anonym (Sanna)

Ångrar lärarutbildningen annars nöjd med de andra. Lärare är uselt för dels finns det bara tillfälliga jobb att få. Samtidigt har du Enda utbildningen af klassar som att du alltid kan få jobb så du får ej starta eget bidrag o liknande. Är överskott på lärare idag pga minskade årskullar.

Kontorsjobb är bäst då behöver jag inte jobba hemifrån och har högre lön.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (140031) skrev 2011-07-10 21:31:59 följande:
    jag älskar visserligen mitt jobb men ångrar ändå valet av utbildning, jobbar som lärare. älskar att undervisa, vara med eleverna o det mesta som hör med jobbet att göra. men jag gillar inte alla uppgifter som läggs till hela tiden som man ska hinna med på samma tid som förut. ogillar oxå att det är vi lärare som får ta skit när inte eleverna blir godkända, visst det är vårt jobb men när varken resurser finns eller föräldrar som bryr sig o man verkligen gjort allt för att inte få eleven godkänd men ändå inte lyckats, får jag ändå ta skiten från elev/förälder/skolledning. dålig lön har man oxå o så som löneutveckligen ser ut så kan jag inte annat än ångra mig  

hade jag börjat utbilda mig nu så hade jag helt klart valt att göra det inom ekonomi.  
    Jag håller med dig helt! Ser hur mina kollegor stressar sönder sig över nattliga mail från föräldrar och oftast får man noll uppbackning från den ledning som är ansvarig för kass schemaläggning, värdelös tjänstefördelning och obefintlig personalvård och ledningen i sin tur har okunniga politiker i häcken... Hoppar av grundskolehjulet nu och hoppas att jag inte behöver gå tillbaka.

Hade satsat på psykolog om betygen räckt till. Nu är det för sent; försöker komma in i vuxenutbildningen istället.
  • hannis

Jag ångrar min lärarutbildning. Ville inte alls jobba som lärare upptäckte jag under praktiken.

Sökte till polishögskolan i stället och nu har jag världens bästa jobb. Stortrivs med mitt jobb!

• Anonym (..........)

Jag är utbildad bildlärare som arbetar på gymnasiesärskolan sedan 5 år tillbaka. Samtidigt så studerar jag speciallärare med inriktning utvecklingsstörning genom lärarlyftet.

Fördelar: En utbildning kan ingen ta ifrån mig, samtidigt så utvecklas jag som människa när jag utbildar mig. Jag får arbeta med mitt största intresse, bild. Jag är också intresserad av inlärning och psykologi så en plats på inom särskolan är väldigt spännande. Dessutom så får jag arbeta med underbara ungdomar en stor del av tiden! Och lönen är inte skitkass(inte som för en grundskollärare mfl.) LOV ;)

Nackdelar: Hot och våldsamma elever. Dessutom är många föräldrar själv utvecklingsstörda och det försvårar föräldrakontakten. Många elever lever i misär och kommer från  hemska förhållanden. Det administrativa arbetet är enormt och undervisningen är en försvinnande liten del av arbetet. Skriver mycket ped. utredningar, anmäler olika fall skriver många ped. utlåtande, assistent ansökningar m.m. Den fysiska och psykiska stressen är enorm.

Jag ångrar inte mina utbildningar. Jag har utvecklats som människa och det vinner jag på även om jag inte orkar med yrket tills jag blir 67 :)

• Anonym (Maja)

Nej, jag ångrar inte min utbildning - dels för att utbildningstiden var fantastiska år som betydde mycket för mig och dels för att den givit mig intressanta arbeten där jag känner att jag utvecklats som person.

Skulle jag bli 19 på nytt skulle jag förmodligen gjort något helt annat dock. Tänkt mer strategiskt kring arbetsmöjligheter och lönenivå.

Jag har jobbat inom en smal bransch som gjort det lite svårt att bo vart man vill, så nu har jag bytt bransch. Men jag har stor bytta av min utbildning även där och framför allt av erfarenheterna från mina andra jobb.

Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?