• Anonym

Ångrar ni er utbildning?

Jag har haft en enda yrkesinriktning som jag varit intresserad av ända sedan jag var barn. Jag har aldrig haft intresse av något annat, det var ett självklart val för mig. Nu har jag tagit examen för ett par år sedan och jobbar inom denna inriktning som jag pluggade till. Det var inte alls som jag trodde... Jag trivs inte, har provat flera olika sorters arbetsplatser. Jag blir rastlös och hoppar runt mellan olika arbetsgivare för att jag hoppas att jag ska hitta något jag trivs med. Men jag har ingen ork till att jobba med detta.

Känner mig som en idiot. Hur kunde det bli så här? Hur kunde jag vara så dum att utbilda mig till något utan att vara 100% säker på att jag skulle kunna trivas med yrket? Det värsta är att jag inte vet vad jag skulle göra annars med mitt liv. Det finns fortfarande inga andra yrken som lockar mig. Detta känns bara som det bästa bland alla de dåliga alternativen.

Har ni ångrat er utbildning?

• Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?
  • Anonym

Ångrar det bittert..är undersköterska  som utbildar om mig på universitet. Jag hade dock inget val då mina betyg inte räckte. Jag lyckades gå 9 år i skolan med en oupptäckt dyslexi och lärarnas åsikt att man är lite trög.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-11 10:53:40 följande:
    Ångrar det bittert..är undersköterska  som utbildar om mig på universitet. Jag hade dock inget val då mina betyg inte räckte. Jag lyckades gå 9 år i skolan med en oupptäckt dyslexi och lärarnas åsikt att man är lite trög.
    Läser till molekylärbiolog
  • TomMon

Jag gick en KY utb inom turism för en massa år sedan som jag ångrar. Den gav ingenting, förutom några kära vänner (inte att förringa). Sedan sadlade jag om och blev lärare, hade egentligen inga planer på det alls tidigare. Men jag stortrivs med mitt jobb och skulle inte vilja byta.

• Kjell2

Läst till civilingengjör och ångar det inte. Gett mig en massa roliga, stimulerande och givande jobb.

Sen kan jag ibland inte låta bli att leka med tankar i stil med "läkare verkar kul - varför läste jag inte det"

• sextiotalist
    Kjell2 skrev 2011-07-11 11:00:09 följande:
    Läst till civilingengjör och ångar det inte. Gett mig en massa roliga, stimulerande och givande jobb.

Sen kan jag ibland inte låta bli att leka med tankar i stil med "läkare verkar kul - varför läste jag inte det"
    Jag har haft samma tankar och då som meterolog, det verkar spännande
  • Anonym
    Anonym (L) skrev 2011-07-11 09:54:06 följande:
    Ångrar mig ibland. Är också socionom och jobbar på vad som kallas HVB-hem men vi gör utredningar på familjer istället... Undrar hur jag ska kunna jobba med något så "tungt" så länge för den lönen man tjänar som socionom.

Hade jag fått göra om hade jag blivit jurisk. Ska försöka söka mig till yrken med mer juridik så småningom.
    Juridik ville jag plugga, det är intressant. Tyvärr vill jag inte jobba med det bara.

Jag har också jobbat på HVB med familjeutredningar. Det är tufft, men också så tråkigt! Större delen av tiden gör man samma saker som man hade gjort hemma med sin egen familj.
  • Anonym
    Danielina skrev 2011-07-11 10:13:05 följande:
    Jag ångrar ingenting! Hade jag inte gått samhälle/media på gymnasiet hade jag aldrig börjat jobba extra på en ungdomstidning och förstått att journalist inte är ett yrke för mig då jag inte gillar att bli tillsagd exakt hur och vad jag ska skriva. Det ledde till att jag började arbeta som butiksbiträde efter gymnasiet istället för att plugga vidare på en gång och på det jobbet förstod jag att jag skulle arbeta med människor och jag läste till undersköterska. När jag jobbade som undersköterska var det dels ont om jobb (och så hann jag aldrig göra mitt jobb ordentligt) och så kände jag att jag ville arbeta mer med människor och mindre med det rent medicinska och nu pluggar jag till socionom. Nu verkar många här ångra att de blivit socionomer men för mig som tycker om att hoppa mellan jobb och lära mig massor om olika områden så tror jag det blir perfekt. Jag vet att det blir tungt rent psykiskt, men det var det att vara undersköterska också. Tröttnar jag på socionomyrket så kommer jag nog röra mig mot juridiken och jag förstod inte hur kul det är med juridik förrän jag började på socionomprogrammet! 

Jag tror på att det ena leder till det andra och att varje erfarenhet är en positivt erfarenhet eftersom den hjälper en att välja riktning.  
    Det ironiska är att jag inte ens upplever socionomyrket som speciellt tungt. Jag tar inte till mig folks problem på det sättet att de drar ner mig. Jag kan tröttna på folks problem när det är allt man hör hela dagarna, och det är oftast saker som hört tusen gånger förr. Sen är det inte heller speciellt roligt att bli utsatt för hot och våld i sin yrkesroll vilket händer en del inom socionomyrkena. Det känns som ett väldigt otacksamt jobb...
  • Danitra

Jag har påbörjat fyra utbildningar som jag med största sannolikhet hade ångrat om jag gick färdigt. Men jag ser inte det som bortkastat - jag har lärt mig jättemycket om vad jag INTE gillar och vad som INTE passar mig.

Nu läser jag min drömutbildning, dessutom gör jag det som lite äldre och visare vilket bara känns positivt. 

• Danielina
    Anonym skrev 2011-07-11 15:45:24 följande:
    Det ironiska är att jag inte ens upplever socionomyrket som speciellt tungt. Jag tar inte till mig folks problem på det sättet att de drar ner mig. Jag kan tröttna på folks problem när det är allt man hör hela dagarna, och det är oftast saker som hört tusen gånger förr. Sen är det inte heller speciellt roligt att bli utsatt för hot och våld i sin yrkesroll vilket händer en del inom socionomyrkena. Det känns som ett väldigt otacksamt jobb...
    Fast hot och våld är det svårt att undvika vad man än jobbar med nästan. När jag jobbade i butik blev jag hotad, samt att en butik kan bli rånad. När jag jobbade som uska blev jag utsatt för både hot och våld. Jobbar man som lärare finns risken också där osv. Tror det är svårt att hitta ett yrke utan den risken tyvärr. 

Tråkigt att du inte trivs men socionom är ju så brett, finns det inget inom yrket du fortfarande skulle kunna tänka dig? Har du kollat privata alternativ osv.? Sedan kan det ju säkert finnas andra arbeten där en socionomexamen är ett plus i kanten med tanke på vanan av både handläggning och människor. 

• Anonym
    Danielina skrev 2011-07-11 16:08:17 följande:
    Fast hot och våld är det svårt att undvika vad man än jobbar med nästan. När jag jobbade i butik blev jag hotad, samt att en butik kan bli rånad. När jag jobbade som uska blev jag utsatt för både hot och våld. Jobbar man som lärare finns risken också där osv. Tror det är svårt att hitta ett yrke utan den risken tyvärr. 

Tråkigt att du inte trivs men socionom är ju så brett, finns det inget inom yrket du fortfarande skulle kunna tänka dig? Har du kollat privata alternativ osv.? Sedan kan det ju säkert finnas andra arbeten där en socionomexamen är ett plus i kanten med tanke på vanan av både handläggning och människor. 

Ja det är alltid risk för det när man arbetar med människor. Men man måste ju inte nödvändigtvis arbeta med människor på det sättet. Jag tappar motivationen när jag gör allt för att hjälpa människor men de behandlar en som skit tillbaka.
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?