• Anonym

Ångrar ni er utbildning?

Jag har haft en enda yrkesinriktning som jag varit intresserad av ända sedan jag var barn. Jag har aldrig haft intresse av något annat, det var ett självklart val för mig. Nu har jag tagit examen för ett par år sedan och jobbar inom denna inriktning som jag pluggade till. Det var inte alls som jag trodde... Jag trivs inte, har provat flera olika sorters arbetsplatser. Jag blir rastlös och hoppar runt mellan olika arbetsgivare för att jag hoppas att jag ska hitta något jag trivs med. Men jag har ingen ork till att jobba med detta.

Känner mig som en idiot. Hur kunde det bli så här? Hur kunde jag vara så dum att utbilda mig till något utan att vara 100% säker på att jag skulle kunna trivas med yrket? Det värsta är att jag inte vet vad jag skulle göra annars med mitt liv. Det finns fortfarande inga andra yrken som lockar mig. Detta känns bara som det bästa bland alla de dåliga alternativen.

Har ni ångrat er utbildning?

• Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?
  • Studentpappa
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 08:48:06 följande:

Jag har slutfört gymnasielärarutbildning, civilekonom och jur.kand. Dock pluggade jag till civilekonom och jur.kand samtidigt, så det har inte tagit 20 år. Pluggar nu datateknik.
    Shit pommes snacka om att ha HP:) Jag som tycker syrran är extrem med dubbla M.Sc.  Du måste gilla att studera?
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym (ångrar)

Jag utbildade mig inom det samhällsvetenskapliga området. Det är väldigt svårt att få några kvalificerade yrken inom det området. Just nu har jag en tjänst som jag hade kunnat få utan utbildning (i och för sig så hamnade jag nog högt upp i rekryteringslistan bland annat p.g.a. att jag hade utbildning). Jag kan söka mig vidare till en mer avancerad tjänst, och jag står i valet och kvalet om jag ska göra det eller inte. Jag tror inte att det kommer vara helt enkelt att få en bättre tjänst på min arbetsplats, men om jag sätter igång och söker och engagerar mig så kommer det säkert att lyckas så småningom.

Problemet är att jag inte är säker på om jag verkligen vill det. Jag har alltid lyssnat på mina föräldrar som tryckt på att det är viktigt att ha en teoretisk utbildning. Jag valde den teoretiska utbildning som jag tyckte var minst tråkig. Det är inte så att jag är totalt ointresserad, men det finns andra saker som roar mig betydligt mer. Jag har en del praktiska och kreativa intressen som jag gärna skulle vilja jobba med.

Så ja, man kan väl säga att jag ångrar min utbildning. Önskar att jag hade lyssnat mindre på mina föräldrar, väntat med studierna och funderat mer över vad jag ville göra. Sen kan jag tycka att det hade varit smart att söka praktik i några månader inom ett område som man tror att man kan jobba efter utbildning. Då får man ju en bra inblick i vad jobbet faktiskt innebär.

• Anonym (Jurist)
    Studentpappa skrev 2013-12-13 08:51:57 följande:
    Shit pommes snacka om att ha HP:) Jag som tycker syrran är extrem med dubbla M.Sc.  Du måste gilla att studera?

Jag älskar att studera!
  • Studentpappa
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 08:54:51 följande:

Jag älskar att studera!
    Jag förstår det, tänker du börja arbeta efter din ingenjörsutbildning eller blir det läkare härnäst? ;)
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Angela1
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 08:54:51 följande:
    Jag älskar att studera!

Men hur får du CSN att räcka??
  • Anonym (tja...)

Jag har en ganska krånglig blandning av svaga och starka kort i min personlighet och livssituation, och har faktiskt svårt att förstå mig på mig själv fortfarande fastän jag är 40+. Jag är alltså fortfarande inte säker på vad jag passar bäst för att jobba med - och det känns inget vidare...

Har en konstnärlig utbildning som jag delvis ångrar. Fick med mig kunskap som jag uppskattar, men trivdes inte varken med utbildningen eller jobbet. Går nu en ny utbildning och känner mig osäker på om jag kommer trivas med jobb inom det här området heller...

• Anonym (Mupp)
    Angela1 skrev 2013-12-13 08:41:29 följande:
    Oj. Du är verkligen högutbildad

I alla fall bred-utbildad :p
  • Mickan76

Men ts, att vara 100% säker på att man kommer att trivas med sitt framtida arbete är nog omöjligt. Själv ångrar jag inte min utbildning, efter att ha jobbat 11 älskar jag fortfarande mitt jobb.

• Anonym (Lisa)

Är jättenöjd! Jobbar som psykolog. Men vägen dit har varit lång eftersom det är svårt att komma in.

Du kan alltid utbilda dig till nåt annat. Det kan vara klokt att först pröva lite olika yrken och sätta sig in i vad andra yrken handlar om innan du bestämmer dig igen,

Får jag fråga vilket yrke du valt?

• Anonym (Jurist)
    Angela1 skrev 2013-12-13 09:09:43 följande:

Men hur får du CSN att räcka??

Jag tar inga lån, bara bidragsdelen. Min man tjänar tillräckligt.
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?