• Anonym

Ångrar ni er utbildning?

Jag har haft en enda yrkesinriktning som jag varit intresserad av ända sedan jag var barn. Jag har aldrig haft intresse av något annat, det var ett självklart val för mig. Nu har jag tagit examen för ett par år sedan och jobbar inom denna inriktning som jag pluggade till. Det var inte alls som jag trodde... Jag trivs inte, har provat flera olika sorters arbetsplatser. Jag blir rastlös och hoppar runt mellan olika arbetsgivare för att jag hoppas att jag ska hitta något jag trivs med. Men jag har ingen ork till att jobba med detta.

Känner mig som en idiot. Hur kunde det bli så här? Hur kunde jag vara så dum att utbilda mig till något utan att vara 100% säker på att jag skulle kunna trivas med yrket? Det värsta är att jag inte vet vad jag skulle göra annars med mitt liv. Det finns fortfarande inga andra yrken som lockar mig. Detta känns bara som det bästa bland alla de dåliga alternativen.

Har ni ångrat er utbildning?

• Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?
  • Anonym (meh)

Är inte nöjd alls. Utbildad inom it och det är väldigt dåligt med jobb där jag bor.

Ska utbilda om mig till socionom.

Ni som jobbar som socionom, är det en så dålig lön? 23-25k brutto som ingångslön verkar inte så dåligt i mina öron. Men vi lever ju i och för sig på ~15.000 efter skatt så det kanske är därför det låter mycket.

• Anonym (PAO)

Har en personalvetarutbildning som känns onödig. Inte många av mina kursare som jobbar med det vi utbildade oss till. Arbetsmarknaden var kass när vi tog examen. Men kunskaperna har jag nytta av så jag ångrar det inte ändå.

• Anonym (råger)

Jag har bara kortare utbildning efter gymnasiet ( IHM ) och har inte haft någon större
    nytta av den eller onytta av att jag inte har högskoleexamen.
    Jobbar inom försäljning och det är bara resultat som räknas, inte vad du har på dit CV
    50 % av min lön är resultatbaserat.

• Anonym (delvis)

Jag har grundutbildning och doktorandexamen. Grundutbildningen ångrar jag inte, men önskar att jag valt en annan inriktning. Tiden som doktorand var rolig och intressant, men sen dess har jag tröttnat på universitetsvärlden. Lönen är ok och arbetet är intressant, men korta kontrakt, en osäker framtid, hård konkurrens, utnyttjande av billig kvalificerad arbetskraft (doktorander) och krav på att vara mobil tills man ev kan få en av de få fasta tjänsterna mm gör att jag kommer att söka mig mot något annat.

• Anonym (väldigt mycket)

Jag ångrar min utbildning till förskollärare. Sitter nu här hemma med utmattningssyndrom och ångesttillstånd. Kommer aldrig mer kunna arbeta med detta. Hade jag fått välja om från början hade jag läst civilingenjör. Nu har jag inte så mycket csn kvar så det blir en yh-utbildning inom media till hösten, om jag kommer in.

• Anonym (Jurist)

Min första utbildning var till gymnasielärare, den tyckte jag inte om. Min andra utbildning var civilekonom. Min tredje utbildning var jur.kand. Juristutbildningen ångrar jag INTE, då jag kan dra nytta av den i vardagen. Nu pluggar jag till civilingenjör i datateknik och tycker att det är skitkul.

Solig

• Angela1
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 08:32:02 följande:
    Min första utbildning var till gymnasielärare, den tyckte jag inte om. Min andra utbildning var civilekonom. Min tredje utbildning var jur.kand. Juristutbildningen ångrar jag INTE, då jag kan dra nytta av den i vardagen. Nu pluggar jag till civilingenjör i datateknik och tycker att det är skitkul.

Oj. Du är verkligen högutbildad
  • Studentpappa
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 08:32:02 följande:

Solig

Du har väl inte slutfört alla? Isf måste du ju ha pluggat i närmare 20 år när du är klar? 
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Studentpappa

Jag testade många yrken innan jag började studera, jobbade i åtta år innan jag hade bestämt mig. Sen läste jag till maskiningenjör och ångrar inte det för en sekund. Bra lön och lätt att få jobb, speciellt när jag har erfarenhet sen innan jag började studera.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym (Jurist)
    Studentpappa skrev 2013-12-13 08:42:45 följande:
    Du har väl inte slutfört alla? Isf måste du ju ha pluggat i närmare 20 år när du är klar? 

Jag har slutfört gymnasielärarutbildning, civilekonom och jur.kand. Dock pluggade jag till civilekonom och jur.kand samtidigt, så det har inte tagit 20 år. Pluggar nu datateknik.
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?