Syjunta för gravida!
Fy tusan, har suttit och ritat av mönster från Ottobre i typ en timma, så nu jäklar kan jag prova på att sy lite kläder!
Fy tusan, har suttit och ritat av mönster från Ottobre i typ en timma, så nu jäklar kan jag prova på att sy lite kläder!
ÄNTLIGEN har jag fått tummen ur och sytt mitt första plagg åt Sparven som kommer i mars. Fick lite panik när jag skulle trä overlocken för första gången, men den funkar verkligen hur bra som hellst!
Tyvärr hade jag bara svart och vit tråd, men tänkte att det här är ju ändå lite av en test.. Får köpa lite bättre overlocktrådar i olika färger framöver.
Nu fattast bara knappar att sätta i grenen också, någon som vet ett bra ställe där man kan köpa? Gärna olika storlekar och kanske till och med olika färger?

Tack för tipset, men de var inte lika fina (och dyra, ojojoj) 
Hittade jättebilliga på både ebay (med tång) och etsy som jag klickade hem, är så bortskämd med att handla billigt utomlands att jag nästan aldrig ens kollar in svenska alternativ längre. Dock är det ju en lång väntetid jag har framför mig, haha.
Mikikali: jag är snart klar med min filt och jag har utgått från måtten på spjälsängen, tycker det såg ganska lagom stort ut :)
Inasan: vill du sy kläder (typ bodys, byxor och tröjor) kan du kolla på bibliotekete fter Ottobre-tidningar eller böcker med beskrivningar och mönster. Vill du göra lite enklare grejer (dregglisar, mössor etc) så finns det många bra beskrivningar på nätet, bara att googla runt! :)
jag hörde att IKEA har ett "eget" mått på sina täcken, medans alla andra har ett gemensamt standardmått.. Men det är liksom inga jätteskillnader, vi kollade upp det och det skiljer fem centimeter här och där, inget som man inte bara kan sy in eller rätta till lätt (om det ens behövs).
Jag gick in på Hemtex och frågade om det fanns ett standardmått nämligen då jag var i sytagen, och hon jag pratade med sa att de flesta kör samma mått men IKEA har ett annat.. Får hoppas att hon inte ljög, men när vi googlade runt lite verkade det stämma i alla fall :3
Efter en snabb googling:
IKEA:
125x110, 35x55 cm
Hemtex:
100x130, 35x55 cm
Så det beror nog lite på var man köper sitt innertäcke och sådär, man får googla på det/mäta täcket och kudden man köpt.
Ah, du menar så! Som jag förstod det av henne jag pratade med på Hemtex så kör de flesta efter måttet de har, dvs 100x130, men sen vågar jag inte säga att alla har det (hon kanske bara ville sälja saker liksom).