• weasley

Syjunta för gravida!

Blev ett par små bebismössor idag samt ett par vändbara tossor!

• weasley
    elinsc - älskar byxorna, har du utgått från mönster eller bara improviserat? Jag vill göra harem och har ett mönster som dock är 62, har lite för mycket gravidhjärna för att orka minska det :p
  • weasley

Undrar om det inte är det mönstret jag har redan då, ritade bara av 62 :/
    Har typ inga byxor alls till ungen så det vore smidigt med något par, men då kan den få fula byxor tills den får på sig 62or helt enkelt :D 

• weasley
    nuggi - kul att du gillade det :)
    Jag köpte 2 cm tjock skumgummi på rulle, den var 2 m lång och 60 cm hög så jag delade den rakt av på mitten så jag fick 4 meter. Sen fick jag trimma höjden och längden lite (utfick från längden på ett på IKEAs hemsida eftersom det var där vi köpte spjälsängen), så i slutändan blev det 2cm*26cm*374 cm (tror jag det var).

Sen täckte jag bara in det i tyg helt enkelt, och sydde en söm upptill och nertill för att det skulle se lite snyggare ut (och inte korva sig i eventuell tvätt). Hoppas jag inte förklarat för krångligt :) 
  • weasley

Hittade mönstret på harembyxor jag också, och jag hade det tydligen i både 56 och 62! Så slängde ihop ett par 56or, sen blir det nog 62 framöver.. Har i princip inga byxor till bebisen som kommer nästa vecka så det kändes vettigt. Jag sydde mina i velour.

• weasley
    idab91 - mitt skydd som jag sydde ligger bara några sidor bak, du kan bläddra dig dit! :)

Nu har jag bara 3 dagar till bebis, så jag tänkte paniksy lite amningsinlägg senare idag (lånade så klart ut symaskinen i sista sekund, men får tillbaka den i eftermiddag).  
  • weasley
    Booshiboo skrev 2013-03-04 06:52:41 följande:
    Weasly, hur gör du dina amningsinlägg? Funderar också på att göra såna men funderar på matrial osv...

Har inte fått ändan ur vagnen och gjort det än, men ska göra det när jag druckit mitt kaffe! Jag har försökt läsa lite och kommit fram till att det blir två lager fleece ihopsydda för min del (har sett 2*fleece, 2*flanell och 1*flanell+1*fleece nämnas på nätet bland annat när jag försökt läsa vad folk har i sina).

Eftersom jag har fleece hemma i mängder så blir det så helt enkelt, får inte åka ut och cykla längre för mamma, hon är rädd att jag ska föda (och det är jag också, haha!).

Har ritat av en CD-skiva som jag ska ha som grundstorlek, sen syr jag nog bara ihop lagren med ett lite väck i sig så att det rundar sig bättre runt bröstet, lär lägga upp en bild och en liten beskrivning när det är klart Glad  
  • weasley
    jmynt skrev 2013-03-04 10:21:31 följande:
    Du har inte funderat på att ha ull eller fetvadd i och så nåt mjukare tyg utanpå. Ull suger upp till 80% av sin egen volym (tror jag det var) utan att kannas blött! jag har tänkt att festa det men man vill nog helt klart ha nåt mjukare tyg på utsda så det inte sticks ;)
    Har funderat på mycket men får barn om två dagar och har inget körkort, så jag får nöja mig med att sy av det jag har hemma Tungan ute

Är dock inte så sugen på ull, hörde att det kunde bli FÖR varmt faktiskt. Däremot funderar jag på att lämna en ficka öppen som man kan lägga ner ett engångsinlägg i så att det inte rinner igenom.. Men det är ju svårt att veta hur mycket man kommer läcka också. Jag tror faktiskt att två lager fleece bör räcka, annars får jag väl sy fler när vi kommit hem från BB och om det behövs liksom.
  • weasley
    jmynt skrev 2013-03-04 10:38:30 följande:
    Ja det är klart, en ficka vore ju smart då kan man ju kompletera med det man vill o behöver. Jag ska testa att använda ett- två lager klippfilt av ull. det är ju så tunnt. Sen ska jag sy ett natt-inlägg (jag läcker som ett soll om nätterna) av ett par frottéhanddukar med nåt mjukt tyg utanpå som man kan ha i en sportbh eller nåt. Det värsta jag vet är när man sätter sig upp i sängen på morgonen och det är som att hålla ett duch-handtag rakt ut, gubben gillar inte heller det (han sover ytterst o jag måste klättra över honom för att komma upp) =D

Det där med en gammal handduk har jag också funderat över, men det får bli vid behov i så fall. Syr ihop ett gäng nu så får det bli fler om det behövs när vi kommit hem från BB :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!