• weasley

Syjunta för gravida!

jmynt skrev 2013-03-04 10:52:50 följande:

Lycka till nu då. Kan ju bli när som för dig =) vet du vad det blir?

Tack! Nej det vet vi inte, blir en liten överaskning Glad

Nu mina damer och herrar har jag gjort en hög med aminingsinlägg, tycker det gick jättesmidigt och jag har faktiskt gjort en liten tutorial för den som är intresserad! Här kommer den:

1. Rita ett mönster att gå efter. Jag använde en CD-skiva som mall, prickade ut mitten och gjorde ett litet "veck" som ni ser. Detta för att inlägget ska bli lite mer rundat i slutändan istället för helt platt, men det funkar nog utan också om man inte vill ha det.
    2. Rita av och klipp ut delarna, jag tog med lite sömsmån, men det beror på hur stora man vill ha dem. Mina inlägg består av två lager fleece, så kom ihåg att det går två bitar per inlägg! 
    3. Sy ihop det lilla vecket.
    4. Klipp bort överflödigt tyg vid vecket så att det inte blir så tjockt och klumpigt.   
    5. Lägg ihop delarna två och två med vecken mot varandra (jag körde hälften vitt och hälften beige, mest för att jag hade så lite vit fleece kvar, men man gör ju som man vill så klart!)
    6. Overlocka ihop delarna (går säkert precis lika bra med sicksack eller raksöm om man inte har en overlock).

KLART! Så här blev det färdiga resultatet. Jag borde ha bytt till en ljusare tråd i overlocken, men jag orkade verkligen inte haha! De ska ju ändå vara innuti en BH så utseendet blev inte prioritet ett just idag.

• weasley
    Pyl - jag vet faktistk inte, min mamma rekomenderade att de täcker en bit på sidan mot armhålan så att man inte blir kall, men det beror ju helt på hur stora bröst man sitter och ruvar på!
    Tror jag ska göra mina nästkommande lite större så att man kan ha ett gäng enbart för utomhusbruk kanske för att undvika mjälkstockning.. Men läste på någon sida att stora som en CD-skiva var bra så jag utgick från det.

retroaktiv -  om du har ett par fina bebisbyxor hemma kan du rita av dem och använda som mönster om du vill testa NUNUNU! (vilket man gärna vill när man har en ny overlock, haha!) Annars kan du googla på "baby harem pant" och hoppas att någon har lagt upp en beskrivning.
    Finns annars ett jättebra harembyxa-mönster i en Ottobre-tidning från 2011 som man kan låna på biblioteket, tror att elinsc nämde det exakta tidningsnumret några sidor bak i tråden Glad 
  • weasley

Så, nu har man äntligen börjat vänja sig vid bebislivet. Jag tänker fortsätta hänga här i tråden även fast jag inte är gravid längre, sytråden för de med redan födda bebisar är jättedöd och tråkig :/

Sydde ihop en påskinspirerad outfit till lillaMy idag!

• weasley
    Namine skrev 2013-04-11 14:38:06 följande:
    Måste bara fråga. era barnkläder som ni syr typ bodys och så. vad använder ni för typ av material till det? förstår mig inte på något alls av det.

Jersey/trikåtyg eller interlock använder jag. Kantar med muddtyg :)
    Funkar bra med en gammal t-shirt eller så också att sy av. 
  • weasley

Idag fick jag äntligen en stund över och sydde färdigt en body jag började med förra veckan!

• weasley

Just ja: använder muddremsor som är 75% av längden där det ska kantas: är halsen 10 cm runtom så är muddremsan 7.5 cm (som exempel då, vem har 10 cm smal hals?!)

• weasley
    Claudia gbg skrev 2013-04-24 08:41:38 följande:
    Weasly: hur brett muddtyg klipper du till kantningen?

Ni som har en sådan där manick som man fäster tryckknappar med. Var har ni köpt dem och är de bra. SoS har väl till bra pris? Vet att flera har köpt på ebay men det fanns så många att välja på. Vet inte hur jag ska tänka och om de är av ok kvalitet..?

Det är faktiskt olika, men mellan 3-5 cm brukar jag ta. Är inte så noga jag, haha! Tungan ute

Jag köpte min skiiiiitbilligt på ebay, en prymtång med 100 knappar (eller liknande) för 10 dollar. Dock är jag inte 100% nöjd, måste ofta slå till med en hammare några gånger för att de ska fästa ordentligt.   
  • weasley
    elinsc skrev 2013-04-25 17:41:10 följande:
    Jag köpte också en på ebay och jag tycker den funkar helt okej för det priset fast jag har haft lite problem som Weasley beskriver. Fast tryckknapparna som följde med funkar inte lika bra som de jag beställde på sidan av (ebay det med) så har du provat med andra knappar Weasley?
     Jag har testat lite olika knappar, både från ebay och etsy och tycker att alla har funkat. Vissa är lite kinkigare än andra, emn det var innan jag kom på att jag kunde banka extra med hammaren..
Svar på tråden Syjunta för gravida!