veh skrev 2013-02-08 15:39:04 följande:
Fast, det spelar ju ingen roll om det luftiga materialet hamnar under eller över, egentligen? För oavsett vilket gör det ju att bältet inte går att spänna lika tight, men vid en krock så kan det komprimeras ihop. Och för en liten bebis är ju alla krockar svårhanterliga, både bakifrån och framifrån, även om det är vid frontalkrockar som krafterna blir störst. Vid en krock bakifrån så riktas ju kraften åt andra hållet, in mot stolen, för att sedan komma en rekyl åt andra hållet. Och hur man än gör så ska man ha så litet som möjligt mellan både barnet och bältet, samt barnet och stolen, för att det ska bli så säkert som möjligt. Och det var inga som helst problem med kanande lösa filtar, jag hade en filt som jag stoppade in litet vid sidorna - funkade finfint, behövde aldrig rättas till. Och var väldigt lätt att bara dra bort med en hand, när det sedan blev varmt i bilen. Men men, det är inte mitt barn som råkar illa ut vid en ev. krock. Jag vill bara lyfta fråga, så att alla har möjlighet att fundera på det.
Fast det där stämmer inte riktigt. Det är en god tanke, absolut, men UNDER barnet är det ingen fara. Bältet hamnar tight mot kroppen oavsett vad man har under. Filten täcks av en stor del av bebisens kropp, som pressar samman den, det handlar ju inte om ett duntäcke, utan om ett par lager fleece. Jag förstår inte vart kroppen liksom ska ta vägen, med en filt under bebisen? Med en overall på så kan ju hela barnet glida ur selen vid en krock, eftersom bältet ligger för långt från kroppen. Det är samma sak som vuxen, man rekommenderas att KNÄPPA UPP jackan, man behöver inte ta av den helt.