• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Fjärilspirr

IdaMaarja skrev 2013-01-29 17:24:37 följande:
    Vad för tyg använder man om man ska sy en ringsjal?

Till en ringsjal har jag använt ett bommullstyg från IKEA. Det viktiga är att det inte är för tjockt, det blir så knöligt och inget skönt för barnet el dig själv då, så ett tunnt tyg men ändå starkt. 

Jag använde det här www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20153983/

Sjalen blev en aning stel i tyget, men det fungerar. Jag hade även ganska små ringar, finns en modell större som hade passat bättre till det här tyget. Här finns det ringar mina var nog storlek S, hade varit bättre med storlek M. www.stellaris.se/index.php/baersjal-baersele-sjalringar-baersjal-c-25_76

• weasley

Hej alla, tänkte se om någon kan hjälpa mig med ett jobbigt tyg-problem..

Jag sitter och syr på en beställning och hade liite för lite ljusgrå fleece (köpt på Ohlssons tyger). Den finns inte i min butik (som de sa "vi har inte den färgen") och de kommer inte att få in mer. Den finns på hemsidan, men jag behöver väldigt lite (6 rutor på 10*10 cm) och 10 cm kommer gå på typ 80 kr med frakten därifrån vilket känns sådär.. Är den någon som råkar veta vilken färg jag pratar om som har en spillbit att sälja mig? Inser att det är en long-shot, men man vet aldrig! 

• weasley

Alternativt att någon kanske har vägarna förbi ett Ohlssons tyger och kan köpa 10 cm och skicka till mig? Självklart står jag för portot och allt som behövs i så fall.

• CammieTroll

Blev inga dregglisar eller nått på symaskinen idag har verkligen ingen ork eller energi till det. Jobbigt.

• JohannaS03
    Aileen Allannah skrev 2013-01-29 22:04:17 följande:
    Du har ingen beskrivning till tröjan? Såg hyfsat enkel ut? Superfint lapptäcke!

Det är superenkelt. Hela tröjan stickas i ett stycke, nedifrån och upp och sen ner igen på andra sidan...

Lägg upp 70 maskor. (Jag använder Tilda-garn på stickor 3½)

Sticka ribbstickning 2 räta 2 aviga. På rätsidan ska du börja och sluta med två räta.

När arbetet mäter ca 2 dm:

Sticka de första 24 maskorna rätstickning (alltså räta maskor från båda hållen). Den 22 mittersta maskorna fortsätter du sticka ribbstickning som tidigare. De sista 24 stickas rätstickning. Gör detta i 12 varv (fram och tillbaka är 2 varv)

Maska sedan av de mittersta 22 maskorna. Varje axel stickas sen för sig, rätstickning i 24 varv på varje sida.

Lägg sedan upp 22 nya maskor i mitten (nu har du kommit till tröjans "baksida"). Sticka dessa mittersta med ribbstickning (precis som innan du maskade av) och de 24 maskorna på båda sidorna stickas rätstickning) Precis som tidigare i 12 varv.

Resten av arbetet stickas alla maskor med ribbstickning, som i början tills tröjan är lika lång på båda sidor. Maska av och sy ihop i sidorna. (Jag brukar sy upp till lite under där du börjar med rätstickning.)

Man kan sticka allt i en färg men jag brukar lägga till några ränder under ribbstickningen för att det inte ska bli så tråkigt. Men det gör man ju som man vill...

Hoppas du förstår. Det låter lite krångligt men när man väl fattat är det lättare. Fråga om du undrar nåt!      
  • IdaMaarja
    Fjärilspirr skrev 2013-01-29 22:04:45 följande:
     Till en ringsjal har jag använt ett bommullstyg från IKEA. Det viktiga är att det inte är för tjockt, det blir så knöligt och inget skönt för barnet el dig själv då, så ett tunnt tyg men ändå starkt.  Jag använde det här www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20153983/ Sjalen blev en aning stel i tyget, men det fungerar. Jag hade även ganska små ringar, finns en modell större som hade passat bättre till det här tyget. Här finns det ringar mina var nog storlek S, hade varit bättre med storlek M. www.stellaris.se/index.php/baersjal-baersele-...

Tack!! :)
  • weasley

Det löste sig till slut, tack ändå Claudia gbg :)
    Letade igenom hela min tyggarderob (ja, jag har en garderob som är helt full med tyger, haha!) och läääängst in, längst bak fanns en bit som räckte precis. Helt galet Skrattande

Svar på tråden Syjunta för gravida!