Aileen Allannah skrev 2013-01-29 22:04:17 följande:
Du har ingen beskrivning till tröjan? Såg hyfsat enkel ut?

Superfint lapptäcke!
Det är superenkelt. Hela tröjan stickas i ett stycke, nedifrån och upp och sen ner igen på andra sidan...
Lägg upp 70 maskor. (Jag använder Tilda-garn på stickor 3½)
Sticka ribbstickning 2 räta 2 aviga. På rätsidan ska du börja och sluta med två räta.
När arbetet mäter ca 2 dm:
Sticka de första 24 maskorna rätstickning (alltså räta maskor från båda hållen). Den 22 mittersta maskorna fortsätter du sticka ribbstickning som tidigare. De sista 24 stickas rätstickning. Gör detta i 12 varv (fram och tillbaka är 2 varv)
Maska sedan av de mittersta 22 maskorna. Varje axel stickas sen för sig, rätstickning i 24 varv på varje sida.
Lägg sedan upp 22 nya maskor i mitten (nu har du kommit till tröjans "baksida"). Sticka dessa mittersta med ribbstickning (precis som innan du maskade av) och de 24 maskorna på båda sidorna stickas rätstickning) Precis som tidigare i 12 varv.
Resten av arbetet stickas alla maskor med ribbstickning, som i början tills tröjan är lika lång på båda sidor. Maska av och sy ihop i sidorna. (Jag brukar sy upp till lite under där du börjar med rätstickning.)
Man kan sticka allt i en färg men jag brukar lägga till några ränder under ribbstickningen för att det inte ska bli så tråkigt. Men det gör man ju som man vill...
Hoppas du förstår. Det låter lite krångligt men när man väl fattat är det lättare. Fråga om du undrar nåt!