• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • weasley

Idag satte jag mig vid symaskinen igen, denna gång blev det dock två bodys till någon annans bebis än min egen Glad

• Mini 82

Sonrisa: det finns gängen att köpa på tex babyproffsen kostar 5kr tror jag men duschringar funkar lika bra (bara man hittar snygga;))
    Vilka fina bodys weasley:) det rosa tyget med apor är underbart, var har du hittat det?

• Sonrisa
    Mini 82 skrev 2013-02-01 20:30:15 följande:
    Sonrisa: det finns gängen att köpa på tex babyproffsen kostar 5kr tror jag men duschringar funkar lika bra (bara man hittar snygga;))
    Vilka fina bodys weasley:) det rosa tyget med apor är underbart, var har du hittat det?
    Ah, men vad bra! Då ska jag kolla efter det nästa gång vi är där. Tack!
  • weasley
    Mini 82 skrev 2013-02-01 20:30:15 följande:
    Tack! Jag köpte det på Ottobres etsy-sida :)
  • Aileen Allannah
    JohannaS03 skrev 2013-01-30 17:44:07 följande:

Det är superenkelt. Hela tröjan stickas i ett stycke, nedifrån och upp och sen ner igen på andra sidan...

Lägg upp 70 maskor. (Jag använder Tilda-garn på stickor 3½)

Sticka ribbstickning 2 räta 2 aviga. På rätsidan ska du börja och sluta med två räta.

När arbetet mäter ca 2 dm:

Sticka de första 24 maskorna rätstickning (alltså räta maskor från båda hållen). Den 22 mittersta maskorna fortsätter du sticka ribbstickning som tidigare. De sista 24 stickas rätstickning. Gör detta i 12 varv (fram och tillbaka är 2 varv)

Maska sedan av de mittersta 22 maskorna. Varje axel stickas sen för sig, rätstickning i 24 varv på varje sida.

Lägg sedan upp 22 nya maskor i mitten (nu har du kommit till tröjans "baksida"). Sticka dessa mittersta med ribbstickning (precis som innan du maskade av) och de 24 maskorna på båda sidorna stickas rätstickning) Precis som tidigare i 12 varv.

Resten av arbetet stickas alla maskor med ribbstickning, som i början tills tröjan är lika lång på båda sidor. Maska av och sy ihop i sidorna. (Jag brukar sy upp till lite under där du börjar med rätstickning.)

Man kan sticka allt i en färg men jag brukar lägga till några ränder under ribbstickningen för att det inte ska bli så tråkigt. Men det gör man ju som man vill...

Hoppas du förstår. Det låter lite krångligt men när man väl fattat är det lättare. Fråga om du undrar nåt!      
    Låter himla smidigt. Vad blir det för storlek ungefär?
  • Hickstead

En liten fråga till er som virkat filtar av rutor... När man ska virka en kant runt om - bör man fukta filten och sträcka på den först, eller går det lika bra att virka kanten runt om innan man gör det? 

Eftersom det är en babyfilt kommer den ju garanterat behöva tvättas förr eller senare, och då kanske den blir krokig och dan om man inte sträckt ut den innan man gör kanten..? Eller ska man fukta och sträcka ut efter att man har virkat kanten?

Hoppas nån förstår hur jag menar...  

• IdaMaarja

För ett tag sen hittade jag en sida med beskrivning hur man gör en body av en gammal tshirt men nu hittar jag den inte.. Nån som vet vilken jag menar och kan länka?

• Hickstead
    Hjärtefröjd skrev 2013-02-03 11:01:53 följande:
    Jag brukar sträcka/blocka mina filtar innan jag virkat kanten.
    Tack för svaret, då gör jag så som jag tänkte från början! :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!