• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Namine
    HannaS83 skrev 2013-06-13 22:37:52 följande:
    Namine: jag är också väldigt inne på stjärnor och moln :) fick hem bestälda molntyger idag och väntar på lite prickigt och stjärntyger från tyg.se tror jag det va. Sen ska det bli lite påslakan och ett babynest!
    åh vad roligt. Ja men det är ju underbart. molntygerna är ju också jättefina. det är lite extra men ändå stilrent. Men mina stjärntyger beställer jag dock på ebay. bara ett tips om man vill komma undan lite billigare. :D
    Snabb leverans är det också. några dagar längre än sverige men det kan jag ta. har ju köpt svart med vita stjärnor och blått med vita stjärnor men det finns ju i alla färger. Riktigt bra kvalitét också.
  • gröna L

HannaS83 Vilket snyggt blöjfodral! Och så jäkla smart! Man viker in det i skötbädden va? Cool 9

• HannaS83
    gröna L skrev 2013-06-14 08:25:33 följande:
    HannaS83 Vilket snyggt blöjfodral! Och så jäkla smart! Man viker in det i skötbädden va? Cool 9

Tack! :) ja precis förvaringfickan för blöjor och våtservetter viks in i skötbädden så har man allt man behöver på samma plats!
  • Kontra

Namine-när du beställer från ebay, vilket sökord använder du då? Tycker man lätt får så mycket "skit"

• HannaS83
    Namine skrev 2013-06-14 06:27:03 följande:
    åh vad roligt. Ja men det är ju underbart. molntygerna är ju också jättefina. det är lite extra men ändå stilrent. Men mina stjärntyger beställer jag dock på ebay. bara ett tips om man vill komma undan lite billigare. :D Snabb leverans är det också. några dagar längre än sverige men det kan jag ta. har ju köpt svart med vita stjärnor och blått med vita stjärnor men det finns ju i alla färger. Riktigt bra kvalitét också.

Aha Ebay har jag inte tänk på tidigare,ska kolla lite där. Mina stjärntyger var rätt billiga dock 60kr metern tror jag iallafall är ett rätt bra pris? Vet inte hur kvaliten är ännu dock eftersom jag inte fått hem dom ännu.
  • Namine
    Kontra skrev 2013-06-14 08:59:11 följande:
    Namine-när du beställer från ebay, vilket sökord använder du då? Tycker man lätt får så mycket "skit"
    just med det tyget med stjärnor som jag köpte så sökte jag nog på cotton fabric stars eller något sådant. har även köpt mudd därifrån. och allt har varit jättebra. beställer ju mitt från england och där har dom minst lika bra grejer som här. :D
  • Namine
    HannaS83 skrev 2013-06-14 09:01:57 följande:

Aha Ebay har jag inte tänk på tidigare,ska kolla lite där. Mina stjärntyger var rätt billiga dock 60kr metern tror jag iallafall är ett rätt bra pris? Vet inte hur kvaliten är ännu dock eftersom jag inte fått hem dom ännu.
    jo men det är väl bra pris tycker jag. vart köpte du dom? var det tyg.se eller vad du sa?
  • Victrix
    gröna L skrev 2013-06-14 06:09:18 följande:

Det är svårt att svara på. Garnnystan köper man oftast 50- eller 100-grams, men olika garner är olika tunga, så du kan få väldigt olika många meter garn på 50 gram. Men gissningsvis kanske 5-7? Fråga i garnaffären när du handlar. 

Aviga maskor är räta maskor bak-och-fram, så en filt med bara aviga maskor kommer se likadan ut som en med bara räta maskor. Det kallas rätstickning, googla och se hur det ser ut. Det blir mjukt och skönt, men raderna lägger sig lite omlott liksom, så du måste sticka betydligt fler varv än om du till exempel stickar slätstickning. Slätstickning är att du stickar vartannat varv med räta maskor och vartannat med aviga. Det är det man ser oftast, den sorten som blir en massa v intill varann Till skillnad från med rätstickning kommer du här få en avigsida. 

Du kan även kolla upp mosstickning och resårstickning, som också är lättstickade mönster med bara räta och aviga. Resårstickning är kanske inte optimalt, iom att det drar ihop sig på bredden och det kan vara svårt att veta hur mycket bredare man ska sticka.

Lycka till! 
    Tack för ditt utförliga svar =) ska kika in lite olika alternativ och sen sätta igång så får vi se hur det blir =)
  • jmynt

Finns det någon som vet vart man kan få tag på mönster till prematurkläder. 

• Aileen Allannah
    Victrix skrev 2013-06-13 13:44:56 följande:
    Tack för ditt svar =) då ska jag leta upp ett bra garn och sätta igång sen. Jag tänkte typ 65x80 cm, om du skulle uppskatta; hur många garnnystan behövs?
    Jag gjorde en superenkel filt, med tre garnnystan, bara räta maskor, men stickad på diagonalen. www.wermland.nu/Stickning/Barnfilt.pdf
Svar på tråden Syjunta för gravida!