• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • faglin
    Stumpan84 skrev 2013-06-24 22:28:16 följande:
    Hej hej!

Tänkte jag skulle ge mig på att sy lite (som jag inte har gjort sen skolan :P) och tänkte då enkelt påslakan med örngott till spjälsäng men hur är lättast att sy det? Bör jag tvätta tyget innan det sys för jag vet ju att det krymper lite i tvätten...
    Det är alltid bäst att tvätta tygerna innan.
  • elinsc
    Yarrow skrev 2013-06-23 00:24:30 följande:
    Här om dagen sydde jag ett solskydd till vår vagn. Har funderat fram och tillbaka på hur ag ska sy det me tillslut sydde jag en enkel variant som ser ut som en rullgardin :)

Filten har min mamma stickat och p åbaksidan är det fastsygg en handduk. Hur praktiskt som helst :)

Ohh så tjusigt! En sån ska jag ge mig på! Tack :D
  • Yarrow
    elinsc skrev 2013-06-25 01:54:22 följande:
    Ohh så tjusigt! En sån ska jag ge mig på! Tack :D
    Gört! Blir inte enklare än så! :)
  • Lillasyster82

Tack för en mycket inspirerande tråd. Har funnit här under en längre tid och har även själv pysslat men som många redan nämnt så kan man ju inte lägga upp bilder på mobilen vilket är väldigt tråkigt. Men nu äntligen sitter jag vid en dator och har även bilderna här bortsett från en kjol jag sytt om som jag fortfarande kan ha nu (är i v 38+5) plus ett par gravidbyxor.

Första alstret till bebisen, ett babynest - har utgått från Stoff och Stils mönster, finns även tutorials för detta på nätet tex här http://junimamma.blogspot.se/p/babynest-monster-beskrivning.html.

Nästa projekt var att sy om min mans gamla utslitna skjorta som han tänkte slänga. Utgick från ett mönster sen jag själv var liten - skoj att kunna återanvända både gamla mönster men även kläder. :)

Framsidan

Baksidan

• Lillasyster82

*suck* Tryckte på fel knapp... Var ju inte färdig, men snart så.

Den sista bilden visar en filt som kan användas i babyskyddet men även i vår cykelvagn, chariot. Gjort hål på baksidan så att bältet går att träs igenom. Mycket enkelt att göra, mycket utförlig och lättanvänd tutorial finns här, http://www.imperfecthomemaking.com/2012/01/tutorial-hooded-car-seat-blankies.html?m

Nu ska jag fortsätta med mina projekt, nästa är tanken att sy om och fräscha upp en gammal barnvagn som jag fick av min bror. Hans dotter är 10 år och om inte jag minns fel så införskaffade även de den begagnad. Får se om jag hinner färdigt innan vår nya familjemedlem bestämmer sig för att titta ut. 

• Fjärilspirr
    Stumpan84 skrev 2013-06-27 11:26:04 följande:
    Någon som hade bra mönster till sängkläder till spädbarn?
    Mät efter kudden o täcket du ska ha, måtten är väldigt olika. Titta sedan hur ett påslakan o örngott är sytt o gör lika.
  • caesar

Nu har jag äntligen sytt klart spjälskyddet till Lokes säng.
    sist jag höll på med det på natten till söndag den 12/5 när jag inte kunde somna.
    Dagen efter kom lilla Loke till oss.
    Så nu hade jag äntligen en liten ledig stund när han sov så jag kunde göra klart. 

Sydde av ett svart bomullstyg med olika Bubbla bussar och bilar med klara fina färger.
    Det blev riktigt fint tyg.

Sen klart fina Bajen påslakan och örngått som jag sydde om ett gammalt täcke som Gubben
    hade när han va liten som va trasigt. Sydde om det till vår första son för 9 år sen Kul att man
    kan använda det igen.

• Ampellilja

igår kom mitt tyg äntligen hem :D nu ska jag bara köpa en symaskin med så jag slipper låna min systers hela tiden hehe

• Älskadelillaliv

Hej!
    Tänkte börja sy bodys och byxor med mudd till 50/56 men vart hittar jag mönster? Är ny med att sy så jag vet inte hur man gör alls men har så tråkigt på dagarna så tänkte att jag kunde börja med detta

Svar på tråden Syjunta för gravida!