Fiamedbarn skrev 2013-06-30 11:33:03 följande:
Hej alla händiga!! Jag funderar på att börja sy och tänkte börja med att köpa en symaskin. Men vad ska man köpa? På Lidl finns två symaskiner, en från Singer och en från nåt annat märke på 900 respektive 800 kr. Vad rekommenderar ni som en nybörjarmaskin som ändå har kvalitet och tillräckligt bra funktioner?
Det enda jag skulle vilja sy är tunikor i trikåmaterial till mig själv (och kanske lite kläder till min 4-åring också det i mjukt material). Har hört att stretch är svårast och egentligen kräver någon slags overlockfunktion. Men betänk att jag typ aldrig sytt.
Har ni nått symaskintips för mig?
Om du vill ha en maskin med kvalité så skulle jag rekommendera att du lägger lite mer pengar på den. Det brukar vara värt det flera gånger om.
Ett bra exempel på en ändå billig(kostade runt 2000 kr), lättanvänd och stark symaskin med bra funktioner är den jag själv köpte för fem år sedan. Den kommer från Janome och modellen heter JR1012. Är supernöjd och jag har ändå provat många symaskiner av de stora märkena.
Men om det är trikå du ämnar att sy i, så är det absolut värt att ha en overlockmaskin. De billigaste brukar ligga på 2500-3000 kr. Här har jag tyvärr ingen modell att rekommendera, då jag inte har investerat i någon egen än.
Lycka till!