• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Tallbarr12
    annhu521 skrev 2012-03-13 09:53:29 följande:
    Hej JM76!
    Draktyget säljs tyvärr inte längre, det har funnits i flera färgställningar och är helt underbart! Jag håller hårt i min sista bit där hemma. 
    Tågen finns på jofotex och på ohlssons tyger bland annat.  Bra barnmönster finns i en tidning som heter Ottobre. googla så hittar du den. Kostar runt 100 kr. Gratis vet jag faktiskt inte, om du inte tar en gammal och ritar av bara. 
    Gillar du Ottobres mönster? Jag har hört att dom brukar vara ganska breda, men jag har ju inget barn att jämföra med än :P
  • annhu521
    Tallbarr12 skrev 2012-03-13 10:24:49 följande:
    Gillar du Ottobres mönster? Jag har hört att dom brukar vara ganska breda, men jag har ju inget barn att jämföra med än :P
    De senaste numren har varit riktigt ok i storlek. Jag mäter alltid på ett befintligt plagg för att se rimligheten. Någon t-shirt i somras var till och med för tight.  Sen ritar jag ju om alla mönster eftersom man inte får sy och sälja efter deras. Men till in son syr jag efter Ottobres mönster och oftast blir det bra. 

Meedoms bok är bra! Den finns att låna på många bibliotek på svenska. Dock skiljer sig mönstrena något mellan den svenska och danska. Ofta tar jag en storlek mindre på bredden och större på längden..  
  • Tallbarr12
    annhu521 skrev 2012-03-13 10:28:56 följande:
    De senaste numren har varit riktigt ok i storlek. Jag mäter alltid på ett befintligt plagg för att se rimligheten. Någon t-shirt i somras var till och med för tight.  Sen ritar jag ju om alla mönster eftersom man inte får sy och sälja efter deras. Men till in son syr jag efter Ottobres mönster och oftast blir det bra. 

Meedoms bok är bra! Den finns att låna på många bibliotek på svenska. Dock skiljer sig mönstrena något mellan den svenska och danska. Ofta tar jag en storlek mindre på bredden och större på längden..  
    Jo, det har varit mitt problem när jag sytt till min systerdotter, att jag inte haft några befintliga kläder att jämföra med.

Men nu fick jag med mig en flyttlåda med kläder i strl 50-62 som min systerson växt ur, så nu kan jag börja jämföra mönster med riktiga kläder!
  • annhu521
    Tallbarr12 skrev 2012-03-13 10:39:59 följande:
    Jo, det har varit mitt problem när jag sytt till min systerdotter, att jag inte haft några befintliga kläder att jämföra med.

Men nu fick jag med mig en flyttlåda med kläder i strl 50-62 som min systerson växt ur, så nu kan jag börja jämföra mönster med riktiga kläder!
    Jag har haft med mig måtbandet till Lindex många gånger :) Tycker de brukar ha bra storlekar.. 
  • Tallbarr12
    annhu521 skrev 2012-03-13 10:56:51 följande:
    Jag har haft med mig måtbandet till Lindex många gånger :) Tycker de brukar ha bra storlekar.. 

Smart! Ska sortera kläderna i helgen och spara nån body och byxor i varje storlek uppe. Resten åker ner i källaren i väntan på hösten :)
  • annhu521
    Tallbarr12 skrev 2012-03-13 12:53:58 följande:
    Smart! Ska sortera kläderna i helgen och spara nån body och byxor i varje storlek uppe. Resten åker ner i källaren i väntan på hösten :)
    Precis så  gjorde jag i helgen :) I väntan på sommaren.. 
    Bra att sy en hel del i förväg tror jag. Även om det förmodligen kommer massa fina tyger till hösten också. 
  • Bollen
    annhu521 skrev 2012-03-13 08:11:58 följande:
    Kan rekommendera plasttryckknappar som man sätter fast med tång. Lättare att få rätt än de man bankar med hammare. 
    De ser ut ungefär så här: www.tultron.se/2012/02/body-till-liten-kille-...
    hittade ingen dregglisbild där man ser tryckknappen, men det är samma som på bodyn. Finns i många fina färger också :) 
    ååh, de var fina (: måste man ha ett sånt där litet verktyg för att sätta fast dem också? finns de också på stoff och stil?
  • annhu521
    Bollen skrev 2012-03-13 13:34:01 följande:
    ååh, de var fina (: måste man ha ett sånt där litet verktyg för att sätta fast dem också? finns de också på stoff och stil?
    Tyvärr finns de inte på Stoff och Stil vad jag vet.. nu bor jag 20 mil från närmsta så helt säker är jag inte.. 
    Knapparna heter KAM-knappar och till dem har man en KAM-tång. Knapparna kostar max 1kr styck, oftast mindre och tången kanske runt 100.. Googla på KAM snaps så hittar man. Jag köpte från Kina, det tog någon vecka att få hem bara.  
  • Elsa1981

Ni som har sytt babynests. Hur har ni gjort med tvätt? Har ni gjort tyget avtagbart på något sätt eller kan man slänga in hela i maskinen? 

Svar på tråden Syjunta för gravida!