• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • lalasmama

här kommer några bilder på saker jag sytt senaste veckan..
    (hoppas inte bilderna blir för stora...)

napp-påse som hänger på babysängen..

babynest

leksak/snutte

snuttar med tvättlappar på :)

mer "leksaker", me lappar på å bjällror i..
    familjen = kärlek ♥ BF 8 mars 2012
  • Bollen

ååh, vad kul med lite bilder (: det är så himla skoj att se vad andra har sytt. En såndär snytte med massa lappar på har jag funderat på om jag ska ge mig på. Men måste som sagt införskaffa lite tyg först

• Evli3

tack för alla era svar...

Min tanke var med att det är lite onödigt dyrt med en sjal för 700.-

Jag ska i allafall testa sy en, för en nyfödd så funkar nog en hemma sydd är väl mer när barnet börjar väga mycket som det kan bli problem, men då använder man nog mest vagn i allafall!

Härligt med lite bilder....

Jag fick klart mitt skötbord, sydde om med tygaktig vaxduk, svart prickigt jätte fint! Tänkte sy en förvaringsgrej att ha blöjor och dylikt i, att sätta ovanför skötbordet!  och skötbädden till skötväskan.

Just nu håller jag på med en krokodil i manchester från stoff och still, jätte mysigt :D

Kul med projekt, särskilt som det regnar massa ute i dag, kan man lika gärna vara lite kreativ! 

• Kevin och Englahs Mamma

Nu är jag igång med skötbädden till skötväskan igen. Kan berätta en sak.. Jag kommer ALDRIG mer sy en sån här! Tror aldrig jag har svurit så mycket åt ett dött ting nångång haha! 
    Tur jag har dörr till syrummet.

Jag började med att mäta ut det mönstriga vaxtyget till en bit på 35*60cm. Sen la jag det på en bit fleece (från den billigaste fleecefilten på Ikea) och en bit plastad frotté (som jag hade kvar sen flera år) och mätte ut dem oxå.
    Rundade av hörnen och la dem i ordning:  I botten vaxduken,mellanlägg fleece och på toppen plastad frotté. Jag sicksackade ihop alla bitar.. Och det var där problemet började. Vaxduken är stum, men resten av grejerna va inte det.. speciellt inte fleecen! Så resultatet blev att allt gled isär hela tiden fast jag nålat som en tok. Så i slutet blev det en liten knöl då maskinen dragit allt material framför sig...
    Bläää!
    Men men, det får duga ändå. Imorrn ska jag fixa kantband och sen en handduk att antingen fästa med kardborrband eller tryckknappar på den plastade frottén så den blir smidig att ta bort och tvätta. 
    Och sen behöver jag även en stängning av nått slag... Nu ska jag krypa ner djuuuupt i soffan och inte göra mer idag! :) 

• Gulia84

Är det någon som har en beskrivning på hur man syr ett babynest?! :) skulle bli väldigt glad för det!

• Tjobabi
    Gulia84 skrev 2012-03-09 19:17:27 följande:
    Är det någon som har en beskrivning på hur man syr ett babynest?! :) skulle bli väldigt glad för det!
    Det finns flera länkar i början av tråden om du orkar leta lite...
  • lalasmama

Sök på BabyNest på Google så kommer det upp en länk till JOSEFIN s blogg där hon syr ett.. Bra beskrivning, enkelt och min blev bra!!

• Twizz
    Fixarfia skrev 2012-03-09 13:17:30 följande:
    Så här ser bärsjalen ut ungefär 

Jag var också osäker på om jag verkligen kunde göra den själv.. Men efter att ha tittat på en som de sålde på Babyprofsen och insett att tygstycket för över 700:- enbart är ett avklippt och overlockat trikåtyg som vilket som helst bestämde jag mig för att i varjefall göra ett försök hemma. (Jag trodde att töjen kanske var på längden, men så var det alltså inte = vanlig metervara)

Denna är alltså otestad.

Tyget är av ett lite halvstretchigt trikåtyg som jag hittade hemma. Hade bara 5 meter, eventuellt hade 7 meter varit bättre men det beror på vilken knytteknik man kommer använda sig av.

Jag markerade ut mitten med hjälp av applikationer, overlockade runt om och smalnade av utåt ändarna för att den ska bli mer knyt-vänlig.

Läste tråden under och tänkte sy en ringsjal.. men så ser jag att det behövs mellan 5 och 7 meter tyg? Isf blir det ju i slutändan samma pris som en köpt i butik ;)
  • Fixarfia
    Twizz skrev 2012-03-09 21:06:56 följande:
    Läste tråden under och tänkte sy en ringsjal.. men så ser jag att det behövs mellan 5 och 7 meter tyg? Isf blir det ju i slutändan samma pris som en köpt i butik ;)
    Till en ringsjal behöver du inte mer än 2-2,5 meter.
    Men till en bärsjal behöver man upp emot 7 meter.
    Oftast är ett tyg på ca 150 cm bredd så du kan dela tyget till två bärsjalar.
    Sen beror det ju så klart på vad tyget kostar per meter! :) 
Svar på tråden Syjunta för gravida!