• Mami längtan

Vi som ska göra IVF hösten 2011

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 17:11
    Är det någon mer än jag som oroar sig inför IVF:n i höst?

• Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011
  • bubblan79

Hej tjejer! Jag hänger gärna med här inne. Jag och min man har tagit en paus i ivf-svängen men det börjar nu dra ihop sig till 3e och sista omgången.
    Vi skulle kört igång med ivf3 nu augusti men vi ändrade till september innan sommaren och nu under sommaren har vi ändrat till ytterligare en månad senare så i oktober kör vi igång.
    det har vart en riktigt tuff tid för oss rent psykiskt och sista FET vi gjorde så gick musten ur oss och vi har nu tagit en paus sen i mars då vi kände att vi inte orkar mer utan vill ägna oss åt varandra och ha en skön sommar utan att behöva tänka och stressa över ivf och allt vad det betyder....

är ni alla nya inom ivf?

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Justan

Jag ska försöka hämta ut mitt imorgon, sista sprayen, sprutan och medicinen som går med sprutan. Jag hoppas på att det finns på Apoteket att hämta. Enligt Apoteket ska det inte ta mer än ett par dagar att få hem om de inte har det i lager i sitt butiksförråd.

Ljusgläntan3030 - tack för ditt kloka råd, att fokusera på nuet och ta det som det kommer. Min sambo säger detsamma och även om vi har lika stor förhoppning om att det äntligen kommer bli en graviditet så känner man sig lite ensam emellanåt med allt det här. Kanske inte är så konstigt eftersom man styr och ställer med sin kropp för att få ordning på hormonerna. När ska du börja spraya? Har du något ÄP inplanerat?       

• babylängtan01
    pco skrev 2011-07-23 22:35:42 följande:
    Tack! Ja, vi har verkligen gått igenom mkt, o känner att snart ger jag upp, men det ska man ju absolut inte göra men det tar väldigt hårt psykiskt på mig, blir så deprimerad! Ändå så hoppas man inför nästa gång ändå :)

vad är prolaktin för något? jaa jag hoppas verkligen för din/eran skull att värderna har blivigt bra nu så ni äntligen får komma igång :) 

Förstår dig till hundra procent.Jag känner likadant med allt vi gått igenom.Varit en lång resa hittills och ännu är den inte slut.Jag hoppas av hela mitt hjärta att det ska gå vägen för oss alla här!Vi får vara starka,kämpa vidare!!!

Prolaktin är ett hormon som utsöndras i hjärnan,hypofysen.Det är nödvändigt för b.la mjölkproduktionen i brösten för ammande kvinnor.Mitt ligger lite högt och är det på tok för högt kan man i värsta fall bli infertil.Äter nu medicin för att dra ner mina värden och har gjort det ett bra tag.Mår inget vidare av medicinen och nu ska jag lämna nya prover igen nästa vecka.Hoppas så innerligt att dem är helt återställda så vi kan köra igång med ivf.Är dem inte bra lär det dröja flera månader till ivf blir aktuellt för oss.Så jag börjar bli nervös nu,så mkt som står på spel känns det som...   
  • babylängtan01
    Belleella skrev 2011-07-25 09:07:35 följande:
    Hej på er! Jag går oxå gärna med här om det är oki? Min man och jag är på vårat första försök, efter att ha försköt själva i 3 år. Jag kommer börja med hormonbehandling i slutet av augusti , hämtade medicinerna för ca två veckor sedan. Och har planerat ägguttag vecka 39 på shalgrenska

Hej tjejen!

Klart det är ok,roligare ju fler vi ärGladSå spännande att du kör igång med hormonbehandling nu i aug.Hoppas vi kan följas åt för går allt som planerat med mig och mina värden så kommer jag ha ägguttag vecka 38 så då kan det vara kul om vi följs åt hur det går med alltGlad   

• ljusgläntan3030

Justan - börjar spraya i slutet av augusti men inte fått datum på äp ännu.. Dudå??

Bullen79 - välkommen hit! låter som ni haft det kämpigt.. Hoppas att det kommer att gå bättre i höst!!

• bubblan79
    ljusgläntan3030 skrev 2011-07-26 23:24:25 följande:
    Justan - börjar spraya i slutet av augusti men inte fått datum på äp ännu.. Dudå??

Bullen79 - välkommen hit! låter som ni haft det kämpigt.. Hoppas att det kommer att gå bättre i höst!!
    haha nej inte bullen utan bubblan :P

tack så mycket! Ja det har vart ganska kämpigt med överstimulerade äggstockar, misslyckade ruvningar, embryon som inte klarat frysen och allmänt ganska dåliga resultat , viktuppgång och sjukdomar så vi har tagit oss en paus men nu börjar vi känna oss redo för ivf 3 och det känns bra.
  • Justan
    ljusgläntan3030 skrev 2011-07-26 23:24:25 följande:

Ljusgläntan3030 - ska ta blodprov 3/8 för att se om jag är nedreglerad och om jag är det ska jag börja med sprutor samma dag. ÄP är inplanerat till vecka 33 om allt går vägen. Så det börjar närma sig. Var på vårt första besök i slutet av april och eftersom det är sommarstängt på avdelningen så blev det i augusti.

Känns bra att vara med här med er som sitter i samma båt som vi, där vi kan ventilera och framförallt peppa varandra!  
  • ljusgläntan3030

Bubblan79 - ojdå skrev fel ;) hur kom det sig att du blev överstimulerad tror du? Började du med för hög dos?

Justan - håller med dig...

• bubblan79
    ljusgläntan3030 skrev 2011-07-27 21:56:24 följande:
    Bubblan79 - ojdå skrev fel ;) hur kom det sig att du blev överstimulerad tror du? Började du med för hög dos?

Justan - håller med dig...
    ja jag hade 112.5 enheter av gonal-f vilket var alldeles för hög dos för mig... tog sprutorna i i 4 dagar och sen in på VUL då det upptäcktes att jag hade jättemånga, fick minska dosen lite och spruta 2 dagar till sen ta äggmognadssprutan... hela den första omgången var bara hemsk från början till slut då jag upptäckte att jag var överkänslig mot sprejen och låg i "magsjuka" from hell!!! i en vecka innan jag ringde in och dom sa att jag skulle minska dosen direkt

andra gången sprutade jag oxå bara 6 dagar men med lägre dos och fick då bara 5 ägg men det var fina ägg .. jag körde då utan sprej och med en extra spruta istället
  • kjameme

Hoppar gärna oxå in här om det är ok  =)
    Jag och min sambo har precis påbörjat vårt 1:a IVF försök efter att jag har förlorat båda mina äggledare.
    Jag började spraya med Suprecur igår den 27/7 och planerat ägguttag är i vecka 35 på Sahlgrenska.
    Är lite nervös inför allt det här och det är hela tiden många frågor och tankar i huvudet men vi får försöka tänka positivt
    men alltid skönt att kunna dela sina tankar och känslor med människor i samma sits =) 

Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011