• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • FridaKarin

Vidar blir trött redan vid 18 på kvällen. Då tar vi på pyjamas och dricker välling. Sedan somnar han vaggandes eller med flaskan i munnen. Tar ca en halvtimme. Dessa rutiner har han haft i 1.5 månad. Han är snart 3 månader. Sedan äter han en gång vid 01. Och sedan vaknar vid 6 och vill gå upp :)

Ppilla- Jag funderar på att testa. Men Vidars rum är en bit ifrån vårat. Så får nog använda mig av babyvakten.  

• MorsLillaOlle

Vi lägger Olle runt 19-tiden. Tvättar av honom och om han inte är för trött får han lite massage också. Ibland har han ätit strax innan och då blir det ingen mer mat, annars ammas han en gång till innan 19.30. Sen går jag (det är oftast jag) med honom en stund i famnen i vårt nedsläckta rum tills han blivit sömnig. Så lägger jag ner honom i sin säng och sjunger Blinka lilla stjärna och ger en puss, säger godnatt och går sen ut. Ibland får jag gå in ett par gånger och stoppa i napp och sjunger då igen. Ibland är han klarvaken när jag lägger ner honom men han somnar oftast ändå.

Han sov i vår säng första 5-6 veckorna tror jag. Sen flyttade vi bara över honom i egen säng en kväll och det gick utan problem. Bullade upp lite runt honom så det blev lite gosigt. Började lägga in honom själv när han var runt 2 månader tror jag. Innan dess somnade han i famnen eller i soffan bredvid oss.

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • acinna

Ella ville inte sova i egen säng, utan låg mellan oss i vår säng. Men inget ont som inte har något gott med sig! För efter att ha legat inne på barnakuten på sjukhuset i tre nätter och hon då blev mer eller mindre tvungen att sova i egen säng, så gör hon det hemma också! På dagarna sover hon i vagnen eller i en mjuklift på golvet eller i liften som jag ställer i sambons säng. Fördelen med liften är att jag kan bära med mig henne om jag förflyttar mig i huset när hon sover utan att behöva väcka henne.

mallanis: Vi lägger Ella i sin säng och lämnar henne där. Piper hon eller spottar ut nappen så går vi så klart dit, men oftast ligger hon och pratar med sig själv en stund och sedan somnar. Vi fick lära oss på sjukhuset att lägga en rullad filt i en hästsko runt henne. Inte helt intill henne så att hon blir jättevarm, men så att hon känner sig omboad.

• Larsson2006

Grodan byter om till pyamas kl 20. Sen myser vi i sängen alla tre och mamma och pappa tittar på tv. Grodan somnar och sover ca 45-60min. Vi myser lite till sen stänger vi av tv'n och pappa somnar medans grodan käkar sista målet. Han somnar själv i sin säng (oftast, han har haft några oroliga perioder som kräft lite hjälp dock aldrig mer än 10-15 min).
    Detta har vi kört med sen vi kom hem från bb. Vi funderar nu på att han ska få eget rum. Dåkanske inte mamma ligger åh lyssnar på han hela natten. Vi har babymonitor (med mörkerkamera och bildskärm som känner av både ljud och rörelser). Sen har vi andningslarm och rummet hans ligger vägg i vägg med vårat.

• väntanstidernr1

Vilka ordentliga nattningsrutiner många har! Och barn som äter på regelbundna tider! Vi har ändå en pojk som sover bra nu, somnar typ 20 till 21, i vagnen lr till ersättningen. Sen ger vi mat innan vi lägger oss mellan 22-23, han äter i sömnen då :) Sen äter han alltid på natten men tiden varierar enormt, allt mellan 2-5 typ. Ibland är han inte ens hungrig när han vaknar utan bara babblar, men då gör jag en liten sats så han kan somna om igen.

Vi går alltid upp o micrar vattnet som står färdigt i kylskåpet. Läser att vissa har termos, blandar ni med vanligt kallt vatten då lr hur gör ni för att få rätt tempratur? Hade vart skönt att inte behöva gå ut till köket :)

Här gör jag mest hemma, sambon gör om jag ger order typ haha. Är så pedantisk nu o kan inte låta bli att plocka hela tiden, med en 2 åring är det ju grejer i hela huset! Och när storebror är på dagis 3 dagar i veckan storstädar jag. Känner själv att det blir för mkt nu då jag aldrig kan slappna av utan bara tänker på allt jag måste göra! Går hos psykolog o hon tipsade om att skriva en lista på allt som ska göras på kvällen inför nästa dag, så tar vi gemensamt ansvar för det o jag måste inte känna att det ansvaret ligger på bara mig! Jättebra och enkel ide som jag själv aldrig skulle komma på :) Det underlättar jättemkt kan jag säga.

• trollis 81
    väntanstidernr1 skrev 2011-10-08 16:14:36 följande:
    Vilka ordentliga nattningsrutiner många har! Och barn som äter på regelbundna tider! Vi har ändå en pojk som sover bra nu, somnar typ 20 till 21, i vagnen lr till ersättningen. Sen ger vi mat innan vi lägger oss mellan 22-23, han äter i sömnen då :) Sen äter han alltid på natten men tiden varierar enormt, allt mellan 2-5 typ. Ibland är han inte ens hungrig när han vaknar utan bara babblar, men då gör jag en liten sats så han kan somna om igen.

Vi går alltid upp o micrar vattnet som står färdigt i kylskåpet. Läser att vissa har termos, blandar ni med vanligt kallt vatten då lr hur gör ni för att få rätt tempratur? Hade vart skönt att inte behöva gå ut till köket :)

Här gör jag mest hemma, sambon gör om jag ger order typ haha. Är så pedantisk nu o kan inte låta bli att plocka hela tiden, med en 2 åring är det ju grejer i hela huset! Och när storebror är på dagis 3 dagar i veckan storstädar jag. Känner själv att det blir för mkt nu då jag aldrig kan slappna av utan bara tänker på allt jag måste göra! Går hos psykolog o hon tipsade om att skriva en lista på allt som ska göras på kvällen inför nästa dag, så tar vi gemensamt ansvar för det o jag måste inte känna att det ansvaret ligger på bara mig! Jättebra och enkel ide som jag själv aldrig skulle komma på :) Det underlättar jättemkt kan jag säga.
    Jag värmer vatten i micron på kvällen eller om vi ska iväg, håller i termos och tar med pulver i en doserare och flaska, sen e d bara att ta vatten o lagom temp från termosen och hälla i pulvret, skaka och sen ge. Jätte smidigt.
  • Ppilla

Maja käkar sista målet kring 20. Sen somnar hon senast kl 21. Ser när hon är trött. Vaggar henne lite och har en snuttefilt över hennes ögon. Lägger sen ner henne i sängen. Kan vakna ett x antal ggr för att hon vill bli vänd eller har tappat nappen. Runt 2-3 käkar hon. Sover sen till ca 5-6 då hon gärna snackar eller myser 30-60 min innan hon förhoppningsvis somnar en timme igen.

Kan ju också gå till heeeelt annourlunda men då ser det oftast ut. Har sovit hela nätter ett tag innan men nu har hon inte velat det i två veckor.

• monni

Charlie brukar asomna runt 20-22. När jag märker att han börjar bli grinig och trött ger jag honom mat, ammar eller ersättgning, då brukar han piggna till en kort stund eller helt slockna. Lägger honom i spjälsängen som står inne hos oss bredvid mig. Lägger snutten tätt tätt intill ansiktet och sen brukar han somna. Sover till ca2-3 äter och förhoppningsvis somnar om till ca7.. Fast oftast är jag uppe några gånger under natten och stoppar in nappen och ändrar läge på honom.

• FridaKarin

Vidar vill bara ha nappen när han ska somna. Så fort han somnat så spottar han ut den. 

Idag har jag fått köpa lite begagnade kläder till Vidar. En bekant som köper mycket märkes kläder till sina barn. (det gör inte jag). Fick tre Gant tröjor, en p.o.p jacka och ett par puma skor för 100 kr(!!!!!) Sjukt billigt. Och allt ser oanvänt ut. Han kan inte ha det ännu. Kläderna är i storlek 74 och skorna i storlek 21 

• trollis 81
    FridaKarin skrev 2011-10-08 20:14:26 följande:
    Vidar vill bara ha nappen när han ska somna. Så fort han somnat så spottar han ut den. 

Idag har jag fått köpa lite begagnade kläder till Vidar. En bekant som köper mycket märkes kläder till sina barn. (det gör inte jag). Fick tre Gant tröjor, en p.o.p jacka och ett par puma skor för 100 kr(!!!!!) Sjukt billigt. Och allt ser oanvänt ut. Han kan inte ha det ännu. Kläderna är i storlek 74 och skorna i storlek 21 
    Shit pomfritt va billigt. Jag skulle med vilja ha en kompis
Svar på tråden Juni/Juli mammor...