• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Ppilla

Tro det eller ej men nu har min sambo hand om nattningen ikväll. Dock skulle det till att jag blivit sjuk men han gör det i allafall. Så nu passar jag på att lägga och kurera mig. Tittar väl in i natt vid matningen.

• hjärterum
    Ppilla skrev 2011-10-06 20:25:29 följande:
    Tro det eller ej men nu har min sambo hand om nattningen ikväll. Dock skulle det till att jag blivit sjuk men han gör det i allafall. Så nu passar jag på att lägga och kurera mig. Tittar väl in i natt vid matningen.
    Se till o sov nu då o ta hand om dig!Just som vi diskuterat det här- krya på dig {#emotions_dlg.flower}
    ´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • MorsLillaOlle

Här gör sambon lika nästan lika mycket som mig vad gäller barnen, förutom amningen då. Jag brukar ta läggnignen av lillen och han tar storebror men idag är storebror borta så han fick ta lillen. Han har skrikit i typ 30 minuter, men han vill inte ge sig. Frågade om jag skulle ta över efter typ 10 minuter men han svarade att han måste ju få en chans att göra det i alla fall Till saken hör att Olle börjar bli sjuk, har feber stackarn, annars är han ganska lättsöva på kvällen. Me sambon kömpar på så jag kan se Robinson och nu har det faktiskt tystnat

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • FridaKarin

Så skönt det var med spa! Laddat batterierna. Men tyckte nästan lite synd om sambon som sa att han vaggat Vidar i 3 timmar(!) Vet inte om han överdrev lite kanske. Han måste ju få in sin egen rutin på att natta. När jag nattar går det på 10-30 min. 

Men nu sover han iallafall. :) 

• amisej

Ett tips till er som ammar och har barn som inte sover länge alls.
    Testa med o först amma som vanligt.
    Men vid sidan om er ha en fördig blandad mat (ersättning) och ge de efteråt.
    Det kan vara så att ni har mjölk men som inte e mättande. Om ni förstår vad jag menar.
    Om ni e villiga testa o se vad som händer ;)

På lördag ska ja o mannen på fest första gången tillsammans utan lillen.
    Lillen ska nämligen sova över hos mormor o morfar.
    Det känns skönt men samtidigt e jag redan nojjig. Detta e första gången vi lämnar bort honom så han sover över.
    Ush är det kanske för tidigt?? Han blev 4 mån den 1 oct.
    Här hemma somnar han vid 9 och vaknar först vid 8 på morgonen för o äta o sen gosa i sängen till 9 tiden.
    Hoppas han sover lika bra där borta med.
    I värsta fall så får dom ringa så hämtar ja honom o åker hem.
    Lokalen där festen och deras hus är det bara 1 km avstånd.

Här hemma hjälper mannen mycket med.
    Det vill säga lägger sina grejer på första bästa plats. Känns som om det ända jag gör är att gå efter honom och plockar upp.
    Sen så jobbar han mycket och då känner jag att han får vila ut lite.
    Men att han MÅSTE lära sig o lägga saker o ting tillbaka på sin plats.
    Resten kommer jag sköta än så länge.
    Men när jag börjar jobba då kommer de bli ändringar inom hushållen..

Vi båda går till gymmet och tränar tillsammans 1,5 h /2 gånger i v.
    Då tar farmor lillen en stund. Känner att vi kommer båda ut tillsammans och tränar. Mycket roligare då. Pushar o hejjar på varann :D

• FridaKarin

Jag tar hand om Vidar och sköter hemmet medans sambon jobbar. Men när han kommer hem så hjälper han till. Om jag har Vidar så gör han något. Lagar mat, diskar eller nått sånt. Och så byts vi av. Så tar jag matlagning och han Vidar. 

På kvällen så tar jag alltid nattningen. Vidar somnar alltid runt 7. Skönt med egentid för mig och sambon tillsammans. Sedan vaknar han vid 12 och vill ha mat. Den matningen tar alltid min sambo. För han är oftast fortfarande vaken då.

• MamL
    amisej skrev 2011-10-06 23:37:56 följande:
    Ett tips till er som ammar och har barn som inte sover länge alls.
    Testa med o först amma som vanligt.
    Men vid sidan om er ha en fördig blandad mat (ersättning) och ge de efteråt.
    Det kan vara så att ni har mjölk men som inte e mättande. Om ni förstår vad jag menar.
    Om ni e villiga testa o se vad som händer ;)

På lördag ska ja o mannen på fest första gången tillsammans utan lillen.
    Lillen ska nämligen sova över hos mormor o morfar.
    Det känns skönt men samtidigt e jag redan nojjig. Detta e första gången vi lämnar bort honom så han sover över.
    Ush är det kanske för tidigt?? Han blev 4 mån den 1 oct.
    Här hemma somnar han vid 9 och vaknar först vid 8 på morgonen för o äta o sen gosa i sängen till 9 tiden.
    Hoppas han sover lika bra där borta med.
    I värsta fall så får dom ringa så hämtar ja honom o åker hem.
    Lokalen där festen och deras hus är det bara 1 km avstånd.

Här hemma hjälper mannen mycket med.
    Det vill säga lägger sina grejer på första bästa plats. Känns som om det ända jag gör är att gå efter honom och plockar upp.
    Sen så jobbar han mycket och då känner jag att han får vila ut lite.
    Men att han MÅSTE lära sig o lägga saker o ting tillbaka på sin plats.
    Resten kommer jag sköta än så länge.
    Men när jag börjar jobba då kommer de bli ändringar inom hushållen..

Vi båda går till gymmet och tränar tillsammans 1,5 h /2 gånger i v.
    Då tar farmor lillen en stund. Känner att vi kommer båda ut tillsammans och tränar. Mycket roligare då. Pushar o hejjar på varann :D
    Hej.

Tack för tipset om ersättning. Har också haft den tanken, men det funkade inte Har provat ett par gånger. Gav drygt 100 ml och så mera amning på det, men det funkade inte.   Han sov precis som vanligt. Lades vid 19, krånglade och ammade ett par gånger fram till ca 20, sov till 00, sen till 03 sen till strax före 06. Sen så har han svårt att somna om. Men oftast så somnar han om och sover till 7.30. Fast då kan inte jag somna om...

Sambon går upp 6.30 och skall till jobbet. Han är morgontrött och jag är egentligen en morgonmänniska. Fast just nu är jag konstant trött... Så på morgonen hjälper han til lite grand. Har blivit rikgti bra!

På kvällen jobbar han oftast, så jag tar middag och läggning av bägga barnen själv. Storebror är på dagis på dagarna så på dagarna tar jag hand om lillebror och huset. Lite ensamt ibland, men rent praktiskt börjar jag få ganska bra rutin på detta käns det som  

Men jag hoppas jag får en kväll i veckan snart som är BARA min. Får bli efter nattning, för jag tror jag måste låta sambon öve lite på att lägga bägge barna själv först. Han har aldrig gjort en hel läggning av lillebror. Han har försökt, men ger upp för lätt.

Nu skall jag mysa lite mer med storebror innan han skall en liten tur till dagis. Lillebror tar en morgonlur... Man blir trött av att gå upp kvart i sex kom han på         
  • Ronjas mamma

Brukar läsa med här ibland en del har jag ju skrivit med tidigare och i den låsta tråden

Min första var sådan en som vaknade typ varje timme hela natten jag kan varmt rekomendera boken "somna utan gråt" tror till och med här finns en gammaltråd med oss som kämpade med att få barnen till att sova

• MamL
    Ronjas mamma skrev 2011-10-07 09:13:50 följande:
    Brukar läsa med här ibland en del har jag ju skrivit med tidigare och i den låsta tråden

Min första var sådan en som vaknade typ varje timme hela natten jag kan varmt rekomendera boken "somna utan gråt" tror till och med här finns en gammaltråd med oss som kämpade med att få barnen till att sova
    Har en motsvarande bok  på Norska. Massor av bra tips som funkar!
Svar på tråden Juni/Juli mammor...