• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Larsson2006

Här sköter jag grodan och hemmet medans mannen jobbar. När han kommer hem så brokar de leka lite medans jag gör klart middagen. Sen så sköter jag oftast byte av blöjor, matning (han får ersättning), nattning och vakentid på natten. Mannen var vaken åh hjälpte med allt första natten på sjukhuset (blev snittad).
    Min man är sån att om han väl vaknat på natten så tar det timmar innan han kan somna om (om han äns kan det).

Det är konstigt de här med män och tvätt och disk. Är det skitigt eller tomt i diskmaskinen kan man väll ställa in? Varför lägger man inte tvätten i tvättkorgen i tvättstugan istället för att bara kasta in det på golvet (då har man tur oftast så får man plocka tvätt lite här och var).

Men när helgen kommer så städar han dammsuger, diskar och plockar. Sen så flänger han runt åh hjälper sin familj med massa eller fixar med företaget.

Blir lika chockad varje gång som han tar hand om grodan. Byter blöja, matar eller frågar om hur vi haft det. Det har blivit mer och mer med tiden. Igår frågade han till och med om hur hans mage var (vi har lite problem med gaser och hård mage).
    Tror det tar ett bra tag för dom att fatta att man har en baby. Särskilt när de inte måste ta hand om dem åh när de inte är uppi dem hela dagarna.

Ang egen tid har jag varit ifrån grodan i totalt 4timmar.

• Ppilla

Maja har sovit o eget rum från v 2. Då hon och mannen störde varann. Hon väckte mannen med bök och han henne med snarkningar och ljud.
    Har fungerat bra från första gången.
    Perfekt för oss att sitta och mata i gungstolen i fjantens rum också. Så termosen o allt står där inne.

• Toffs

Vi börjar få in en hyfsad nattningsrutin, freddan somnar oftast mellan 21 och 22 och det brukar behövas vaggning och sjungning i ungefär tjugo min per gång. Vi bor så att han behöver ligga i samma rum som vi, alternativet är övervåning och det känns inte helt rätt...:/ Är bara jag som sköter nattning och det lär väl vara så...tack och lov somnar jag så fort jag lägger mig ner...:P

• FridaKarin
    Ppilla skrev 2011-10-07 14:33:42 följande:
    Maja har sovit o eget rum från v 2. Då hon och mannen störde varann. Hon väckte mannen med bök och han henne med snarkningar och ljud.
    Har fungerat bra från första gången.
    Perfekt för oss att sitta och mata i gungstolen i fjantens rum också. Så termosen o allt står där inne.
    Jag är så rädd att inte vaknar om Vidar sover i eget rum. Har ni en babyvakt eller vaknar du ändå?
  • hugger i sten

Vi har inte börjat ha riktiga läggningsrutiner ännu. Vi lägger Thea när vi märker att hon är trött, det är allt mellan 21.30-23.30. Ibland hinner jag somna innan hon ätit sista gången, men oftast är jag vaken tills sista matningen. Men sen sover hon hela natten, äter oftast vid 6-tiden på morgonen. I morse var det kl.8, då hade jag varit vaken 1 timme och bara väntat på att hon skulle vakna. Nackdelen är att storasyster vaknar mellan 5.30-6.30 och gör då morgon. Thea somnar om efter matningen och sover till 8 ungefär. Så vissa nätter får jag alldeles för lite sömn. Sambon tar alltid Ally på nätterna och jag Thea, men börjar han jobba 7 åker han 6.30 så då är det morgon för mig också.

Sambon är duktig på att hjälpa till här hemma, han plockar nästan varje dag och så har vi städdag på torsdagar. Jag tar toaletten och köket och han tar golven. Sen gör jag den dagliga plockningen på dagarna eftersom jag är hemma, men oftast behövs det på kvällen också eftersom vi har en 2-åring hemma. Jag tvättar nästan alltid, men annars tycker jag att vi är duktiga på samarbete här hemma. 

• mallanis

Hur gör ni med nattningsrutinerna va gör ni och hur lång tid tar det för er? och vid vilken ålder började ni ?

Vi har ännu inte mkt rutiner utan anpassar oss efter Viktor han somnar ofta i famnen efter ammning eller om vi bär el gungar i babysittern. när han somnar vid 20 tiden lägger vi honom i hanssängen som står brevid vår. han brukar vakna när vi går och lägger oss och ammar igen, när han är klar så lägger jag honom i sängen igen .

V som i Viktor!
  • Ppilla

Fridakarin: har majas rum precis intill vårat med dörrarna öppna på nätterna. Få hör jag utan problem. Kan höra när hon vänder sig i sängen i princip.
    När hon lägger sig och vi ser tv eller annat där nere är babywatchen igång.

Tror du kommer höra och gör du inte det är ju risken bara att han skriker högre så du hör.:). Testa efter en matning halva natten el dylikt. Behöver ju inte börja med en hel natt.

• Bumby

Jag sover med min dotter Thea som är 3 månader men fundera nu på att hon ska få sova i egen säng. Hur gick ni vidare, hur vande ni av både bebisen och dig själv att sova bredvid varandra?

• hugger i sten

Våran Thea sov med oss de första veckorna, hon ville inte sova själv. Men eftersom vi har en storasyster som kommer över någon gång på natten har Thea fått flytta över till sin vagga så att vi kan sova. Annars var jag så orolig att Ally skulle råka sparka eller slå lillasyster. Det gick lätt för oss, tror att lillasyster också kände att det var säkrare att sova i vaggan.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...