• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Nikki81

Är det bara här hemma som rutinerna ändras efter bara några dagar? Man kan nog inte kalla dem rutiner. Jag har läst hur era dagar ser ut och det verkar som flera av er har jätte bra rutiner. Vår lilla tjej kan sova bra i några dagar men sedan kommer alltid en el ett par dagar då hon är mer rastlös och sover kortare stunder. I princip är vår tjej vaken i ca 2h innan det är dags att sova igen. Men hon sover olika länge varje dag. Ni som har bebisar som sover vid samma tidpunkter varje dag hur gjorde ni?

• SamsonS

Tack alla för era råd! Har börjat nu idag med att inte amma henne innan hon ska sova, utan amma, sen leka eller sjunga en liten stund, så att hon inte ska förknippa sova

• SamsonS

Nedrans telefon!

Som sagt, för att hon inte ska förknippa sova =mat så ammar jag henne, sen ska vi leka lite, sjunga eller liknande innan vi lägger henne. Jag lägger henne i sin säng, stoppar om, ger henne snutten och stoppar in nappen. Blir hon ledsen då försöker jag trösta henne i sängen, vyssja,klappa m.m. Lugnar hon sig inte tar jag upp henne och tröstar, när hon lugnat sig lägger jag henne igen. Upprepar detta tills hon är lugn och somnar. Har börjat med detta idag och hittills har det funkat över föväntan faktiskt.

Just nu sover hon för andra gången idag och det tog bara 15 respektive 10 minuter att få henne att somna!? Dessutom somnade hon bägge gångerna med nappen :D Jag hoppas det fortsätter såhär :)

Cornelia 20/7-11 <3
  • Nikki81

Hattifnatt: ursäkta att jag kallade din lilla tjej för honom. Skönt att höra att det har gått bra!

• MamL
    SamsonS skrev 2011-11-27 12:44:18 följande:
    Nedrans telefon!

Som sagt, för att hon inte ska förknippa sova =mat så ammar jag henne, sen ska vi leka lite, sjunga eller liknande innan vi lägger henne. Jag lägger henne i sin säng, stoppar om, ger henne snutten och stoppar in nappen. Blir hon ledsen då försöker jag trösta henne i sängen, vyssja,klappa m.m. Lugnar hon sig inte tar jag upp henne och tröstar, när hon lugnat sig lägger jag henne igen. Upprepar detta tills hon är lugn och somnar. Har börjat med detta idag och hittills har det funkat över föväntan faktiskt.

Just nu sover hon för andra gången idag och det tog bara 15 respektive 10 minuter att få henne att somna!? Dessutom somnade hon bägge gångerna med nappen :D Jag hoppas det fortsätter såhär :)

Så härligt! Här sover bägge pojkarna lite middag Skönt med lite egentid! 

• amisej

Det här med barn som sover olika länge under dagarna är mog ganska vanligt.
    Dom har sina stunder dom med. Ibland behöver dom sova ut men ibland räcker det med en lite power nap.

Jag lägger lillen ungefär vid samma tidpunkt under dagen. Kan skilja 30 min hit i dit.
    Sen vet jag aldrig ifall han sover länge el tre kvart. Men han är lika pigg och glad oavsett så jag försöker aldrig sova om honom.

Men inför kvällens nattning går vi och tar på oss pyjamas, busar på skötbordet lite. Sen matas, rapar och lägger honom i sin säng med snutten och tutten och går därifrån.

Han brukar då mummla lite för sig själv. Ifall han tappar nappen gnäller han till lite. Går in stoppar in den och ut igen.
    Efter 10-20 min somnar han.

Nu låter det kanske som om jag skryter men absolut inte.
    Om de hjälper någon där "ute" med mina rutiner el "trix" blir hag bara glad.
    Men ge inte upp tjejer och glöm inte bort att ta hand om er själva och eran partner ;)

• Ppilla

Min lille tjej verkar ha fixat det helt själv. Från det att jag försökt ta bort nattmål, ändrat tider och testat en massa annat så läste hon det själv i veckan. En morgon bara vaknade jag halv 8 och insåg att min lilla tös sovit hela natten ( utan att gnälla efter napp el liknande en ända gång). Och jag gjorde inte ett skit. Så jag tror inte man behöver göra något. Och bara för att andra bebisar sover hela nätterna och man får höra den klassiska fråga. "hur sover hon på natten" otaliga ggr så bör man undvika att stressa upp sig och fram det.

Som tur är så är våra barn olika och så fantastiska

• MamL

Här är vi trötta idag. Lillebror åt ganska ofta (2,5 timme mellan) och så vaknade storebror två gångar pga mardrömmar... Så 6 gånger var jag nog uppe och skuttade. Men känner mig ganska ok ändå. Jag har tänkt att lillebror kanske snart kunde klara sig med lite mindra mat på natten, men han äter med god aptit dag som natt (ok, lite mer och koncentrerat på natten när inget stör) så han behöver nog sin mat. Han äter gröt på ca 60 ml vatten och två matskedar pulver och en skvätt olja på kvällen. Men står sig inte längre på det. Vill heller inte äta mer, så portionerna får ökas nar han önskar.

Har också gett lite smakis på morot och potats, men det var inte så popis. Får fortsätta med tålamod och se om han gillar det tids nog. Majskrokar gillar han. Så majspurre kanske jag skall göra. Banan tycker han är ok. Men gröt godast. Kanske skall börja med en grötmåltid på förmmidagen istället för smakis!?! Fast smakis känns vettigast. Vill ju att han skall lära sig smaker till att börja med, inte bara äta.. Hm.

Nu skall jag mysa lite med stora killen innan dagis Lillebror tar sin förmiddagslur. Han sover ca 3 gånger pr dag nu. En lur på morgonen/förmiddagen (kl 8) en lite längre lur vid lunch och så en liten lur till runt 4. Vaken ca 2,5 timme mellan lurana. Äter ca var annan var tredje timme dygnet runt...   

• Nikki81
    amisej skrev 2011-11-27 23:22:20 följande:
    Det här med barn som sover olika länge under dagarna är mog ganska vanligt.
    Dom har sina stunder dom med. Ibland behöver dom sova ut men ibland räcker det med en lite power nap.

Jag lägger lillen ungefär vid samma tidpunkt under dagen. Kan skilja 30 min hit i dit.
    Sen vet jag aldrig ifall han sover länge el tre kvart. Men han är lika pigg och glad oavsett så jag försöker aldrig sova om honom.

Men inför kvällens nattning går vi och tar på oss pyjamas, busar på skötbordet lite. Sen matas, rapar och lägger honom i sin säng med snutten och tutten och går därifrån.

Han brukar då mummla lite för sig själv. Ifall han tappar nappen gnäller han till lite. Går in stoppar in den och ut igen.
    Efter 10-20 min somnar han.

Nu låter det kanske som om jag skryter men absolut inte.
    Om de hjälper någon där "ute" med mina rutiner el "trix" blir hag bara glad.
    Men ge inte upp tjejer och glöm inte bort att ta hand om er själva och eran partner ;)
    Det later ju kanon! Jag onskar att jag hade lite mer rutiner under dagen. Men klarar din bebis att vara upp lika lange om han nu vaknar efter 45 minuter mot om han sovit i tva timmar. Min lilla tjej verkar vara vaken i ca 2 timmar efter det hon sovit oavsett om hon sovit i 20 minuter eller 2 timmar. Darfor ar det sa svart att fa in fasta sovtider under dagen. Hon vaknar dessutom vid olika tidpunkter varje morgon sa vissa dagar sover hon 4 ganger (om hon vaknat tidigt) och andra dagar 3 ganger. Det anda som ar ganska fast ar egentligen nattningen som ar mellan 19 och 20. Vilka tider sover din son om dagen?
Svar på tråden Juni/Juli mammor...