• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • hugger i sten
    Nikki81 skrev 2011-11-12 08:35:30 följande:
    Oj har matas det pa. : ) Vi provade med risgrot i veckan och de sma teskedarna hon fick kom ut med en gang. Vi provade igen igar men lilltosen ar inte riktigt redo. Hon ar 4.5 manader nu men det kanns som hon precis kommit over kolliken och slutat att storgrata varje gang hon ammar sa jag har ingen bradska. Jag ska forsoka med lite mer risgrot blandat med brostmjolk nasta vecka sa far vi se hur det gar. 

En fraga till er, jag bor i utlandet och har rekomenderas det att ge en risgrot forst. Men jag ser att manga av er redan ger annan mat. Vad ar rekomendationerna i Sverige?
    Här i Sverige rekommenderas det att ge gröt och rotfrukter såsom mosad potatis som man blandar med lite bröstmjölk eller ersättning. Eller majs som du mosar och så vidare. 
  • Ofeigur
    Larsson2006 skrev 2011-11-12 01:30:11 följande:
    Grattis till et stundande bröllopet! Glöm ej göra hinderprövning i tid!

Fundering... Kan man ge välling tidigare än vad som står på förpackningen? Det står ju tidigast 6mån... Nu fick grodan av den gamla babysempen (polver kvar i skötväskan) och då stog han sig i 5timmar innan han ville ha käk. Kan de va så enkelt att han blir mindre mätt på nya? Tänkte han bajsar ju typ 4gånger per dag på nya åh på gamla va de max varrannan dag? Måste ju finnas nått jag kan ge honom som gör att han är mätt längre... Han sover ju bara ca 30min i taget nu på dagarna åh vaknar åh vill ha mat?

Tack för tipset! hade vi ingen aning om!
  • Taggen

Tack för tips om sömn ovan! Nu har jag fått det att funka bra. Intressant också att läsa om problemen med Babysemp, vår dotter var lite bökig om nätterna ett tag, kanske var det därför. Nu funkar det dock igen. Tänkte bara höra, hur ser era dagar ut? Vad gör ni? Hur mycket leker ni med bebisarna och hur mycket roar de sig på egen hand? Ibland känns det som om jag nästan slår knut på mig själv för att få dagarna att gå ihop, antar att det inte är så hållbart i längden.

• Taggen

Alltså, går det inte att byta stycke när man skriver i iPhone? Mkt irriterande.

• hjärterum
    Ofeigur skrev 2011-11-11 20:23:56 följande:
    Idag har jag friat till min sambo som har frågat flera gånger om jag vill gifta mig men jag har sagt att jag aldrig har tänkt göra det. haha Snacka om att han blev förvånad när han hittade ett kuvert under bordtabletten med ett kort där jag skrivit bla att han är en underbar sambo och pappa och  ifall han vill gifta sig med mig! haha Så nu mår han illa av nevositet och har tusen frågor om bröllop! jösses! vad har jag ställt till med! =) Bra morot för mig att gå ner i vikt iallafall till sommaren=)
    Va kul, grattis!
    ´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • Nikki81
    hugger i sten skrev 2011-11-12 12:27:58 följande:
    Här i Sverige rekommenderas det att ge gröt och rotfrukter såsom mosad potatis som man blandar med lite bröstmjölk eller ersättning. Eller majs som du mosar och så vidare. 
    Da ar det lite annorlunda. Har rekommenderar de att borja med en risgrot med extra jarn och sedan borjar man med rotfrukter. Men det spelar nog ingen roll. : ) 

Taggen: Var lilla tjej ar inte alls bra pa att roa sig sjalv. Det brukar ga att lagga ner henne ett tag nar hon ar nyvaken men efter ca 5-15 minuter blir hon missnojd och vill ha miljoombyte. Efter en timme sa maste man nastan halla i henne innan det ar sangdags. Hon ar inte redo for att sova annu men for trott for att 'leka' sjalv.  

Hur ser era dagar ut med somnen? Hur mycket sover de pa dagen och natten och hur manga ganger?  
  • hugger i sten

Våran lillis är ganska duktig på att roa sig. Hon kan ligga på mage, babygym eller babysitter ganska länge. Bara hon får vara med så är hon ganska nöjd. Jag får inte gå iväg så hon inte ser mig men så länge hon gör det är hon nöjd. Men jag leker också med henne, framförallt på kvällen när stotasyster somnat då är det hennes egna tid :)

Jag har inte riktigt koll på hur en dag ser ut men ungefär såhär:

Vaknar runt 8, ibland själv och ibland väcker jag henne om vi ska lämna syrran på förskolan.

Somnar igen senast 9

Sover till allt mellan 11-13

Sen har hon en vakenperiod på ca 2h

Sover igen ca 1,5h   

Sover sista svängen i vagnen runt 16 då sover hon mellan 1-2h

Sen somnar hon bara 10-15min, kanske upp till 30min fram tills hon somnar runt 22.30

Så hon sover nog 3 längre svängar på dagen och sedan några korta svängar på kvällen.

Hur ser det ut för er? 

• FridaKarin

Vidar äter fyra flaskor per dag. 180 ml åt gången men han äter oftast inte allt. 

Men han är en lång och stor kille. Så han växer som han ska :)

Han vänder sig från mage till rygg. Och kan lägga sig på sidan från rygg, men sen tar armen emot. Då blir han sur :)

OjOjOj- så själv redan.. Det skulle Vidar aldrig klara nu. Han gillar ju att stå i mitt knä men då håller jag honom hela tiden och han skulle aldrig kunna häva sig upp till stående själv. Det var ju väldigt tidigt. Min kompis dotter ställde sig själv när hon var 5.5 månad och det är ju väldigt väldigt tidigt.

Grattis till giftemålet :) Jag skulle men behöva en morot till att gå ner i vikt. Jag gick ner alla min kilon första veckan och lite till. Men nu har jag kommit in i en godis period.. Så nu har jag vandrat upp lite igen. Trist! 

• Larsson2006

Grodan har fått så förbannadt ont i magen nu på eftermiddagar/kvällar sen semper ändrade babysempen. Att man får ändra en sånn produkt utan att meddela nått. Inte äns skriva typ nytt recept på förpackningen.

Finns det nått mer man kan göra åt gasiga magar än massage och sånna droppar?

Svar på tråden Juni/Juli mammor...