• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Ppilla

Jag er gröt på morgon och lite puré på kvällen. Får även lite välling utblandat i ersättningen på kvällen (fr.o.m. Igår) men jag går absolut inte emot några rekommendationer då det är BVC som ger mig råden. Men alla BVC sköterskor säger så olika det inser man när man jämför råd som ens vänner har fått på andra ställen. Tror man ska gå på magkänslan

• Mamma till V

Larsson2006: hur mycket välling blandar du i hur mycket ersättning? Vilken sort använder du?

• Liniz77

Min BVC sköterska är samma jag Har haft sista 9 åren t alla 4 barnen o hon tycker det är helt ok. Men nya rekommendationerna säger ju 1!!!! Kryddmått som smakisar fram t 6 mån. Jag ska börja med lite ers också,

• amisej

Våra sov och mat rutiner ser ut på detta viset. ( E ) vaknar vid 8 och då får han gröt somnar vid 10 och sover mellan 1-1,5h
    Vid 12 så får han ersättning 210ml.
    Vid 2-3 tiden får han mat kör på burk ännu.
    Han äter allt men älskar mest köttfärs och spagetti. Efter det smaskar han lite på frukt.
    Sen sover han igen.
    Vid 5 får han ersättning 210ml
    Och ersättning igen vid 19.00-19.30 därefter lägger han sig och somnar för kvällen.
    Han blir 6 mån den 1 dec

Sovrutiner har jag aldrig haft problem med. Och att sova hela natten har han gjort nu i 3 mån. Så det e ganska skönt.

• Larsson2006

Uppdatering: Grodan och vällingen.
    Jag använder babysemp1 ersättning och han har (efter att de ändrade den) börjat sova jättedåligt åh vill ha mat hela tiden. Jag ringde semper och detta var deras rekomendation:

Om barnen sover dåligt så kan man vänja dom av med nattmålen helt gör följande: Blanda en mild godnattvälling med ersättningen (50/50) nån dag. Och nattmata som vanligt. Efter dag 2 bör du ha märkt om barnets mage är redo. Är det ej det märks STOR skillnad i både blöja och humör. Fungerar det inte prova byt till annan välling. (baserna majs, havre och ris samt kombinationer mellan dem finns).
    Funkar det öka dosen till bara välling på nattmålet. Ge då mindre mat på natten (då de ej behöver nattmålen). Ge bara som en kortare trygghet.
    Sista steget är att sluta helt med nattmålen.

Vi har hunnit så långt som bara välling. Detta är första natten. Vi ger nestles "milda havrevälling godnatt". Vi började köpa ett litet tetra. Onödigt med en hel låda pulver om han inte äter det. Har hunnit med vaknandet för första nattmålet. Jag tog av han flaskan efter 6-8 klunkar åh gav han snabbt tutten istället. Han var nöjd med de så jag la ner honom och han somna direkt.

• Larsson2006

Klockan är nu 2:30 han har vaknat och gnytt 2 gånger. Jag har det har räckt med tutte, sin snuttis och en omstoppning. Hoppas de håller i sig :)

• Ppilla

Ihhhh skulle aldrig slutat med set sena kvällsmålet. Nu ville Maja ha mat 2.30 igen. Suck. I morgon då är jag tillbaka i samma rutiner med en flaska i sömnen kring 23-tiden. Detta har gjort att min fisa sover till 5-6 för lite mat sen somnar om till 7-9.

• Larsson2006

Nu är klockan 4 åh Grodan fick sitt första mål mat. Hade säkert funkat utan också men vill ej börja ta strid än. De ska vi på fredag när de inte gör nått om vi väcker pappa. Hittis har jag bara varit upp en gång mer än vanligt. Fördelen med detta är att vi båda har kunnat somna om superfort. När jag är upp åh matar hinner jag bli superpigg så det kan ta upp till en timme innan jag somnar om.

• amisej

Oj va jobbigt att ni inte kan sova hela nätter.
    Men har ni testat och öka med maten innan det e dax och sova för kvällen?
    Och ifall dom vaknar på natten ge tutten.
    Hur gamla är era barn?
    Det tar sin tid och vänja av dom men man får inte ge sig.
    Ju äldre dom blir tror jag det blir mer till en vane grej att dom vaknar och får mat.
    Ge inte upp tjejer.
    Jag hoppas de blir bättre snart!! ;)

• väntanstidernr1

Usch va trött man blir när man inte får sova ordentligt. Ska försöka vänja av Melvin vid att äta på natten men inte förrän vid jul då han är ett halvår. Då hoppas jag min sambo är ledig lite så man kan ta varannan natt o sova på dagen om det blir riktigt jävligt. Som det är nu orkar jag inte ta tag i det eftersom jag har en 2 åring o inte kan sova nåt på dagen. Ger ersättning vid 22-22.30 innan vi lägger oss men han vaknar efter 2-4 Tim o ska äta igen. Han behöver verkligen inte det, han är 4,5 mån o väger ca 8 kg så honom går det ingen nöd på :) Blir ju att han inte vill äta på dagen istället då han äter på nätterna.

Tänkte fråga er med kräkbebisar, vet att det fanns några stycken här! Hur är dom när dom är lite större? Bättre eller sämre med spyorna? Här blir vi snart galna, han spyr ständigt. Ca 10 handdukar om dagen blir dyngsura, våra kläder nedspydda och behöver jag ens nämna att hans egna kläder går att vrida ur efter några timmar. Smakisarna är ju så lösa så dom kommer upp precis lika lätt, och morotsfläckar överallt är inte det roligaste.. Vi håller ut till han är ett år men sen känns det ju inte ok att spy såna mängder. Ja nu har man fått ur sig dagens gnäll :) Tur att de räcker med ett sött bebisleende så är dom allt förlåtna :)

Svar på tråden Juni/Juli mammor...