• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Nikki81
    Ppilla skrev 2011-11-28 05:40:33 följande:
    Min lille tjej verkar ha fixat det helt själv. Från det att jag försökt ta bort nattmål, ändrat tider och testat en massa annat så läste hon det själv i veckan. En morgon bara vaknade jag halv 8 och insåg att min lilla tös sovit hela natten ( utan att gnälla efter napp el liknande en ända gång). Och jag gjorde inte ett skit. Så jag tror inte man behöver göra något. Och bara för att andra bebisar sover hela nätterna och man får höra den klassiska fråga. "hur sover hon på natten" otaliga ggr så bör man undvika att stressa upp sig och fram det.

Som tur är så är våra barn olika och så fantastiska
    Har hon fortsatt att sova hela natten efter det? Min tos verkar inte alls vilja sova hela natten men hon sover mycket battre an vad brorsan gjorde sa jag kan inte klaga. Hon ar ganska langsam med att ga upp i vikt sa jag tanker inte tvinga pa att ta bort nattmalen tills hon ater lite battre. Men hoppas ju forstas att hon ska gora samma som din tjej och bara sova igenom av sig sjalv. : ) 
  • Nikki81
    MamL skrev 2011-11-28 08:34:46 följande:
    Här är vi trötta idag. Lillebror åt ganska ofta (2,5 timme mellan) och så vaknade storebror två gångar pga mardrömmar... Så 6 gånger var jag nog uppe och skuttade. Men känner mig ganska ok ändå. Jag har tänkt att lillebror kanske snart kunde klara sig med lite mindra mat på natten, men han äter med god aptit dag som natt (ok, lite mer och koncentrerat på natten när inget stör) så han behöver nog sin mat. Han äter gröt på ca 60 ml vatten och två matskedar pulver och en skvätt olja på kvällen. Men står sig inte längre på det. Vill heller inte äta mer, så portionerna får ökas nar han önskar.

Har också gett lite smakis på morot och potats, men det var inte så popis. Får fortsätta med tålamod och se om han gillar det tids nog. Majskrokar gillar han. Så majspurre kanske jag skall göra. Banan tycker han är ok. Men gröt godast. Kanske skall börja med en grötmåltid på förmmidagen istället för smakis!?! Fast smakis känns vettigast. Vill ju att han skall lära sig smaker till att börja med, inte bara äta.. Hm.

Nu skall jag mysa lite med stora killen innan dagis Lillebror tar sin förmiddagslur. Han sover ca 3 gånger pr dag nu. En lur på morgonen/förmiddagen (kl 8) en lite längre lur vid lunch och så en liten lur till runt 4. Vaken ca 2,5 timme mellan lurana. Äter ca var annan var tredje timme dygnet runt...   
    Vad ar det for grot du ger? 
  • Ppilla

Ja nu fick hon 5 mån vaccinet igår så natten till idag var nog det sämsta på länge. Hoppas det går tillbaka till hela nätter igen.

Ogillar vaccinationer

• MamL

Jag ger sempers milda havregröt. Den från 4 mnd. Den funkar oftast bra. Men de sista dagarna nu har han varit lite pruttig och inte viljat ha så mkt gröt. Han bajsat bara en gång u veckan fortfsrande så det är nog det som spökar lite. Han är dock inte hård i magen. Mer som klister....

• Larsson2006

Urk. Dragit en visdomstand nu på morgonen. Tror grodan märker att det är nått fel. Han är gnällig och tittar konstigt på mig. Stackaren...

• Liniz77

Iris blir 5 månader om en vecka o har fått sin första tand! vass o tuggar gärna på mitt finger... Sen vänder hon sig från mage till rygg men inte tvärtom...

• FridaKarin

Hua.. Magsjuka har kommit till huset och förhoppningsvis försvunnit. 

I lördags kväll började jag och min sambo på natten. Inte roligt att ge mat till Vidar på natten när både jag och min sambo var magsjuka.. Fy. Och dagen efter när man inte hade någon ork. Jorå då ska man ta hand om sin 4.5 månaders bebis som har all energi i världen.

Men natten till i dag så var det Vidars tur. Kräktes några gånger mellan 22 och 01. Vi fick skedmata var 5 min i en halvtimma sen sova en timma och sedan väcka för att skedmata i en halvtimma. Och så höll vi på hela natten. 1-2 tsk var femte minut. Det klarade hans lilla mage. SÅ inga mer spyor men två diarre blöjor.

Det är jätte lätt för små bebisar att bli uttorkade så det var bara att väcka honom för att skedmata. 

Vid 10 idag fick han sin första flaska. 50 ml och har ätit några såna idag! SKÖNT!

Nu mår han bättre men är gnällig och trött. Hoppas att det inte ska bli fler spyor eller diarrer. 

• amisej

Niki81:
    Lillen min sov rutiner är :
    Vaknar vid 08.00 på morgonen.
    Sen somnar igen vid 10.00
    Sen vid 13.00
    16.00 och då sover han oftast 45 min vid denna tiden.
    Och för kvällen e det dags och sova vid 19.00.

När jag skriver sova då menar jag inte att han somnar vid den tidpunkten utan jag lägger honom då i hans säng. Ger nappen, snutten och går ut. Man hör honom hur han babblar för sig själv. Vänder och vrider. Sen efter en liten stund somnar han. Och det kan variera på hur länge det tar och somna. Allt bros på hur trött han e och vad för bys vi har hittat på under dom timmar som han e vaken emellan...
    Ganska skönt och kunna lägga honom i sängen och gå ut, utan att han gråter efter mig.

Idag va vi på BVC 6 mån kontroll.
    Biffen min vägde 8880g och är 71 cm lång.

Lite nyfiken vad era barn väger och hur långa dom är.

• auo
    SamsonS skrev 2011-11-24 20:19:47 följande:
    Hjälp!!!
    Jag är desperat nu! Ända sen C föddes så har det bara funkat att amma henne till sömns. Både dag som natt. Dock måste vi ligga i sängen, annars är det omöjligt att få henne att sova. Är därför inte så skoj att åka iväg någonstans eftersom det stör våra rutiner och hon blir ju jätteledsen och gnällig när hon inte får sova. Så länge vi är hemma funkar dagarna bra, men kvällarna är hemska, trots att jag försöker amma henne till sömns i vår säng. Ibland kan det ta över 1,5 timme innan hon somnar, hon ligger och snuttar, släpper, fäktar, kollar runt, snuttar lite till och håller på. Somnar hon till slut försöker jag smyga upp, ibland vaknar hon innan jag ens kommit ut ur rummet. Lyckas jag ta mig ut vaknar hon efter ca 30 minuter. Sen är det samma visa igen. Och såhär kan hon hålla på 3-4 gånger VARJE kväll innan hon somnar för natten. Jag hat verkligen 0 egentid eller sambotid, eftersom hon kräver min uppmärksamhet konstant på dagarna. Hon sover många, men väldigt korta pass på dagen. Så den enda tid jag kan ägna mig åt annat är när sambon kommit hem från jobbet fram till C ska sova. Kan säga att här hemma ser det FÖR JÄVLIGT ut och jag känner mig tok stressad. Och kvällsmat brukar jag lyckas få i mig runt 21...

Jag känner mig instängd i detta jäkla sovrummet!!!
    hej , jag kunde inte .. läste din inlägg till min man .. han frågade att var det jag vem skrev detta .. våran tjej är 4 månader och 1.5 vecka . hon håller på att få sin 3 tand . och jag har inte gjort i denna 4 månaders tid att bara varit vid sovrum . tjejen vägrar att va ensam . hon sover inte hela dan om jag inte ligger bredvid henne eller om vi inte har varit ute med vagnen . men nu när det är så jobbiga vädret vill jag inte ta så långa prommisar .. viss hon har det så mysigt där inne men jag då . här hemma har jag kunnat städa typ 5 gånger i 4 månaders tid .. sa till min man att jag är en gisslan och han sa att tro mig det är många mammor så . men jag trodde inte ... men nu har jag börjat ändra mig .. japp det är många mammor vem är instängda i sovrummet .och värsta av allt är att när hon sover då är jag TVUNGEN att va ju där . då sitter och tittar på henne .. hon är vårt lilla mirakel ju .. 
  • Larsson2006

Grodans rutiner:
    Väcks och matas mellan 6:30-7
    Lägger oss och myser och han somnar om vid 8
    Vaknar vid 9 leker och äter
    Promenad med vagnen vid 11 somnar och sover ute
    Vaknar mellan 13-14 äter och sedan "tränar" på mage ( grodan hatar det )
    Leker, äter och somnar igen vid 17
    Sover till 18-19 tiden leker och sedan myser till 20 tiden.
    Äter och somnar för natten.
    Vaknar en gång vid 5, får nappen och snuttefilten och somnar om.

Det är inte ofta tiderna mellan träningen och nattningen är samma men på ett ungefär. Ibland är han till och med vaken mellan 14:30 till 19:30.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...