• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • smulan1704
    Toffs skrev 2011-07-31 09:59:28 följande:
    väntanstider, jag förstår precis hur du menar med tröttheten! Helt urlakad av värme och nattvak och allt stök och bök...

Hur gör ni andra med kläder på era små? Jag försöker undvika kläder när vi är hemma och bara inne eftersom det är så förtvivlat varmt, men såklart är det kläder på som gäller så fort vi går ut.. Tänker jag rätt då?

Här har vi heller inga kläder på hemma. Det är ju alldeles för varmt att ha kläder ute också så igår fick lilltjejen faktiskt ligga med bara blöja i vagnen.. Mössan va också på då det fläktade ljumma vindar.

För det mesta har vi bara kortärmad body ute i värmen.. Men de blir ju såå varma de små.. Känns jobbigt och veta hur man ska klä dem ibland..

Nån mer som ammar som har samma problem som jag? Lillan vill bara ta det ena bröstet.. Det andra är inte alls intressant och hon börjar skrika eller spotta ut det.. Försöker hålla henne precis likadant som vid andra bröstet men det funkar inte alls vissa dagar.. Detta har börjat nu det senaste dagarna.. Innan har hon tagit det som vanligt..

BF 9 JULI 2011 (andra barnet)
  • MorsLillaOlle

Väntanstider
    : Olle har börjat le medvetet de senaste dagarna, han blir 6 veckor idag
    Han har ganska bra koll på dygnet nu. Somnar mellan 21-23 och sover fram till 2-3-tiden. Åter och somnar oftast om ganska fort. Inatt var han dock vaken till ca 4.30, inte missnöjd, bara vaken. Sen sover han till ca 5. Sen blir det mar och sova igen. Men ju längre in på morgonen, desto kortare sovpass, typ 30-60 min fram till 7-8. Går vi och lägger oss i soffan sover han ett par timmar till på mig, till 9-10. Byter blöja minst en gång per natt eftersom han bajsar så ofta. Gör det också i sängen i mörkret Har en lampa tänd ute i hallen så det inte är becksvart i alla fall.  

Han sover ofta mest hela fm och em. Vaken kortare stunder bara. Sen har han lite längre vakenperioder på kvällen.   

Vad jobbigt med så mkt kräkningar! Här kräks det också en, del men inte alls så mkt som din lilla verkar göra. Och det är inga kaskader så det är ganska lätt att fånga upp det på en liten handduk. Men har alltid en liten kräktrasa på bröstet när jag bär honom upprätt.  Hoppas skrikandet gett med sig!

Toffs:  Har ofta bara body hemma. Men tycker det blir ännu svettigare utan, så den är oftast på   Ute har vi oftast långärmad body eftersom Olle inte är så glad i att ligga i vagnen, så han mäste bäras och då vill jag skydda honom från solen.

Jag skulle också vilja kunna ligga och amma, men eftersom han kräks så mycket känns det bättre att sitta upp. Och eftersom det sprutar mjölk  i ansiktet på honom så fort han släpper måste jag vara beredd med en trasa     

Och så måste jag också lägga in en bild på mina små killar

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • Annastar

Alvin har lett medvetet sen han va 3 veckor. tror han börjar skratta högt snart oxå. han blir 2 månader på torsdag.
    Magknipen har blivit bättre nu sen vi slutade med laktulosen, jätte skönt. Han skriker ju en hel del ändå men nu är d mest när han e trött o har svårt att komma till ro. Han brukar somna för natten runt kl 23. Då kan d gå 4-5 timmar innan han vaknar för käk. Sover mkt dagtid oxå, men kortare pass då.

♥Tindra 060925♥Alvin 110604♥
  • hkarolina
    smulan1704 skrev 2011-07-31 11:38:38 följande:
    Här har vi heller inga kläder på hemma. Det är ju alldeles för varmt att ha kläder ute också så igår fick lilltjejen faktiskt ligga med bara blöja i vagnen.. Mössan va också på då det fläktade ljumma vindar.

För det mesta har vi bara kortärmad body ute i värmen.. Men de blir ju såå varma de små.. Känns jobbigt och veta hur man ska klä dem ibland..

Nån mer som ammar som har samma problem som jag? Lillan vill bara ta det ena bröstet.. Det andra är inte alls intressant och hon börjar skrika eller spotta ut det.. Försöker hålla henne precis likadant som vid andra bröstet men det funkar inte alls vissa dagar.. Detta har börjat nu det senaste dagarna.. Innan har hon tagit det som vanligt..

Tänkte på det med bröstet.. mitt ena är mkt större än det andra och har mkt mera mjölk. Jag fick tipset fr BVC att amma lika ofta på båda brösten och att om barnet gillar att ligga mera vid det ena... ha barnet åt samma håll (liggandes på samma sida) men byt bröst... (ha ngn amningskudde
    eller liknande under bebisen)
    Hoppas du förstår min kanske dåliga förklaring... 
  • hkarolina
    väntanstidernr1 skrev 2011-07-29 14:42:44 följande:
    Hur många veckor är era bebisar som ler? Melvin är 4 v nu och har flinat lite men inte som känns särskilt medvetet från hans sida :)

Har era vänt dygnet rätt? Sover dom på nätterna o bara vaknar för att äta. 2 kvällar i rad nu somnar melvin vid 22 typ och vaknade för mat vid 2 och sedan 5. Men vid 5 somnade han inte om efter utan skrek till kl 7. Hade vart skönare med detta skrikpasset mitt på dagen så sambon kan hjälpa till och man är lite piggare :)

Har nu skaffat batterier till vår våg och har gått ner 13 kg sen förlossningen. Skönt att blivit av med en del men har ju tyvärr 25 kvar till målvikten!
    Jag har ca 8 kg kvar tills min tidigare vikt... Har gått ner 8 kg hittills. Känns som det kommer ta ett tag men jag gick i alla fall min första powerwalk idag (7 v eft förlossningen) =)
  • hkarolina

Min kille är nu 7 v och har haft samma sovperioder i stort sett hela tiden. 
    Somnar ca 24.00
    Sover till 4.00 Ammar och byter blöja.
    Somnar direkt och sover vidare till kl 06.00 Ammar och byter blöja.
    Är vaken ca 1-2 tim.
    Sover till ca 10.30-11.30.

Skönt.
    På dagarna är det kortare sovstunder. Helst nära mig i famnen/ sjalen eller på min mage/bröst. 

• Ppilla

Heeeej tänkte hoppa in här om jag får!!
    Fick lille Maja nu för 6 veckor sen. Hon kom 3 veckor för tidigt genom kejsarsnitt.

• timena
    UngMorsa skrev 2011-07-30 22:27:08 följande:
    Hur många barn har ni andra här inne? Min lilla Ossian är barn nr 3. Syskonen är 7 år resp snart 4 år.
    Jag har 3 barn sedan tidigare, de är 11, 9 och 7 år. De bor varannan vecka hos oss och varannan och sin pappa.

Malte är sambons första barn, tycker det är riktigt lyxigt att varannan vecka är vi alla och syskonen tycker det är super mysigt med lillebror och hjälper gärna till med allt möjligt.
    Den andra veckan är det bara vi tre och man kan ägna lilleman all tid man behöver.
  • timena

Min kille har nu de senate dagarna vägrat sova på dagarna, eller jo, det är klart han sover men bara korta korta stunder. Innan har han sovit i alla fall 1-2 längre pass så man fått gjort något hemma i alla fall =)
    Vet inte om det berott på att det varit så varmt men han kan somna i famnen eller bilen eller vagnen men så fort det slutar röra sig/man lägger ner honom så vaknar han.
    Liiite jobbigt att inte få någon stund över till allt annat som måste göras.

Hoppas det bara är tillfälligt.

Hur mycket har era ökat i vikt och vad vägde de när de föddes?

Malte vägde 3895 g när han föddes (igångsättning efter 15 dagar)
    1 v - 3860
    2 v- 4150
    3v -4440
    1 mån-4840

Tycker det går så himla fort, vill ha kvar min lilla plutt =) Han är ändå mindre än vad hans syskon har varit.
    Min äldsta tjej ökade jätte mycket och vägde ett halvt kilo mer vid 1mån även om hon var 100 g mindre från början, nu är hon dock en liten smal tjej så det säger ju inte så mycket =)

• MammaJennii

Vi har inte heller kläder på tösen när vi är hemma, hon spyr så mycket så det känns så meningslöst. Det är så extremt varmt i våran lägenhet också.
    Hon sover jätte bra på nätterna, vaknar när hon spyr och vill ha mat sen somnar vi igen :)

Hon vägde 3405 g när hon föddes.
    2 dgr 3232
    6 dgr 3236
    10 dgr 3252
    13 dgr 3492
    18 dgr 3634

Vi ska till BVC på fredag igen och väga henne, det märks ju att hon går upp i vikt men jag förstår inte hur eftersom hon kräks så mycket :/

Amningen går bättre nu, alla sår borta förutom det "skärsår" som jag har som gör ont. Fast det kommer så mycket mjölk i början så hon sättter ofta i halsen och får jätte svårt att andas, det har hänt flera gånger, tycker det är rikitgt obehagligt. Är det nån mer som har en liten som får så?

Vi har en stor tjej som är 2 år hemma som är i tråtsåldern. Jag tycker det är så jobbigt när hon inte vill lyssna på mig och står bara och ler och lyssnar inte.

Nu längtar jag verkligen tills jag kan börja träna så man får lite snygg rumpa och ben :D
    Jag ska böja lite smått nästa vecka då stora tjejen börjar på dagis. Lång promenader sen små jogging turer sen simma nångång och gymma om jag har råd annars får man göra ett eget gym hemma eller ute :)
    Är det nån mer som bor i Stockholm? Skulle vilja ha nån att träna med :) Få lite motivation!

Svar på tråden Juni/Juli mammor...