Inlägg från: FridaKarin |Visa alla inlägg
  • FridaKarin

Juni/Juli mammor...

Heej tjejer. I fredags fyllde min lilla Vidar tre veckor och det firades med att jag fick åka in och operera bort blindtarmen.. Vilken j-vla tajming.... Har varit på sjukhuset och kom hem idag. Åkte in för att jag trodde jag fått infektion i livmodern (gjorde skit ont) men så va de blindtarmen.. Fy.. Det värsta är att jag inte kan amma eller lyfta och bära min lilla skatt. Men nu ska det nog blir bättre snart..

• FridaKarin

Hej. Jag tänkte också hoppa in i tråden. Fick min son den 15 juli (Vidar).

Ser att det disskuteras amning mycket i tråden, det passar mig utmärkt. Jag kan inte amma :( Opererade bort blindtarmen i fredags och har sedan dess fått pumpa och ge ersättning. Mjölken minskar för varje dag som går. Men det går verkligen inte att lägga honom till bröstet för då ligger han och trycker på såret.

Jag vill ge min son min mjölk och inte ersättning. Jag mår skit dåligt över detta och får ofta gråtattacker. Vill vara en bra mamma till mitt älskade barn. 

• FridaKarin

Jag vet att amning inte gör mig till en bra eller dålig mamma. Men det känns så sjukt tråkigt och hopplöst. Det går inte att ligga ner o amma för jag kan inte ligga på sidan. Ska till BVC i morgon och prata med henne där. Men jag fortsätter att pumpa och hoppas på att få igång mjölkproduktionen igen. 

Hur äter era barn på natten? Vidar vaknar 4-5 timma och vill ha mat. Hur ofta vaknar era barn? 

• FridaKarin

Vidar sover i egen säng. Det är för trångt i våran säng. Han somnar oftast efter matning och är väldigt lätt att lägga ner i sängen. 

På dagarna sover han oftast i soffan men han har börjar röra runt så mycket nu så vet inte om jag ska lägga honom i sängen på dagarna också. Vill inte vara med om några olyckor. Även om vi har en stor soffa med divan så om han skulle rulla ur den så måste han rulla många varv. Men man är ju orolig endå.

• FridaKarin

På måndag ska vi till BVC då Vidar är en månad gammal. Tar man vaccin då? Och isåfall hur reagerade era barn på sprutan? Feber?

• FridaKarin

Vidar tar nappen när han blir trött och spottar uten så fort han somnat till. Skönt att han kommer till ro med nappen i munnen. Han har sugit på tumme, hand och armar. (gjorde ett sugmärke på sin arm) men som ni andra säger så är det ju lättare att sluta med nappen sen. 

Här hemma blir det korvstroganoff (matlåda från igår)

Hur ofta badar ni era barn? 

• FridaKarin

Ja tiden går jättefort. På måndag är Vidar en månad.  Nu har jag bara 11 månader kvar på min mammaledighet ;) Jag ser verkligen fram emot att ha ett år ledigt tillsammans med min son. 

Jag tycker att det är lite svårt i början med tider. Allt kretsar runt Vidars mattider. Svårt att bestämma någon tid med någon för det kanske hamnar just i mattiden. Som i onsdags var vi på BVC kl 11 och jag försökte verkligen väcka Vidar innan så han fick i sig mat men de gick inte. Så han va galen när han vaknade på BVC och ville ha mat. Men man lär väl sig tids nog.

• FridaKarin

Åååh mitt mammahjärtagör ont.. Min lilla son har fått förstoppning :( Igår låg han och kämpade med bajset och tillslut kom det ut som små har pluttar som var hårda. :( Han hade inte bajsat på två dygn då.. Lilla gubben..

BVC sa att det antagligen beror på bebysemp och att jag inte ammar. (Hoppas verkligen att jag kommer igång med amningen snart) Så vi måste åka till apoteket..

• FridaKarin

Vi har köpt den flaskan också. För att han inte ska glömma sugtekniken när jag kommer igång med amningen igen. Men jag gillar inte flaskan. Det kommer väldigt mycket och det rinner ut från munnen och så kräks han mer. 
    Det är ju sån stor öppning på nappen.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...