• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • FridaKarin
    ansanviol skrev 2011-08-15 13:44:05 följande:
    Grattis till alla ni som fått era bebisar!!
    Nu undrar jag om ni väcker era små om de sover mer än 3-4 timmar på dagen? Min skrutt är lite mer än 3 veckor och han sover jättelånga perioder på dagen.. kan nog sova upp mot nästan 5 timmar i sträck..  mina tuttar "självtömmer" sig för att de blir typ överfulla.. haha 
    Det beror helt på hur han växer skulle jag säga. Vi var tvungna att väcka i början för vår son gick ner i vikt. Men nu ökar han hela tiden och då låter vi han sova tills han själv vaknar och vill ha mat. oftast blir det var 3-4 timma men vissa gånger kan det gå 5 timmar. Men rådfråga med BVC. 
  • FridaKarin

Hemkommen från BVC för 1 månadskontrollen. HERREGUD så min son växer :) När han föddes var han 51 cm och nu har han växt till 58 cm. Långt över på längdkurvan. 

Hur många cm hade era sötnosar växt på 1 månadeskontrollen sedan födseln? 

• Sarisan
    ansanviol skrev 2011-08-15 13:44:05 följande:
    Grattis till alla ni som fått era bebisar!!
    Nu undrar jag om ni väcker era små om de sover mer än 3-4 timmar på dagen? Min skrutt är lite mer än 3 veckor och han sover jättelånga perioder på dagen.. kan nog sova upp mot nästan 5 timmar i sträck..  mina tuttar "självtömmer" sig för att de blir typ överfulla.. haha 
     äter de ofta under en del av dagen kan de sova ett längra pass senare.. Min dotter äter var 3-4 timmer.. på kvällarna kan jag ibland väcka henne eller ge henne med kort intervall mat så hon ammas vid 22-23 precis innan jag ska sova.. då sover hon till 4  för att få mer mat och sedan till 7-8.. då får jag sova bra på natten också :)
  • sensommarbarn
    YlwaMarie skrev 2011-08-15 13:20:58 följande:
    Då har vi haft en tung natt samt början på dagen. Miljan sov mellan 23 och 01. Sedan åt han lite för att åter vakna vid 03 och vara vaken till 06. Somnade då i 2 timmar till 08 och hade sedan skrikfest till ca 13 då han somnade av ren utmatning. Jag ser i kors av trötthet. Då jag inte fått hjälp en natt på snart 1 månad då jag har en idiot till sambo som somnat varje dag runt 24 och vaknar dagen efter vid 10-11. Så stämningen är underbar i detta hem.
    Här hemma har Ebba varit lite kinkig ett par nätter... Maken sover sig igenom ALLT, han brukar vakna när jag redan varit vaken med henne runt två timmar.. Blir otroligt irriterad när han tror att det funkar att bara sshh:a lite så ska hon lugna ner sig.. =/ Kan säga att jag inte är världens trevligaste på nätterna längre... =/
    Tvingade honom för första gången i helgen att gå upp och gå runt med henne när hon var vaken... Annars får jag dåligt samvete i veckorna när han ska upp och jobba... Fast tror ändå det vore bättre om han tog henne varje natt, han somnar ju om på mindre än en sekund... ;)

Är ju svårt att få dom att förstå hur jobbigt det verkligen är kanske... Och humöret är ju inte alltid det bästa.. Har märkt att jag har väldigt lätt för att skälla och gnälla både på maken och sonen... =/ Tror att det bästa är att försöka förklara att det dåliga humöret kommer mest från sömnbrist och att det blir bättre om de hjälper till under natten när det är som värst? Men som sagt, killar/män har nog inte riktigt samma förståelse för det där... Gäller självklart inte alla killar/män - finns ju många undantag med! =)

Hoppas att det blir bättre för er med nattsömnen och att du får hjälp snart annars!
  • Elsa81

Håller med er andra att det är jobbigt på nätterna när man inte får sova och man ser sambon ligger där och snarkar gott!
    Men jag tar nätterna då sambon ska upp och jobba på mornarna och för det mesta så är det amning som gäller på nätterna och det kan ju inte han göra.

Men hur tar ni det på dagarna och erat barn skriker och pappan försöker trösta och det tar evigheter innan barnet slutar gråta?! Jag har otroligt svårt att inte lägga mig i när Thea skriker och skriker och inget pappan gör hjälper. Jag förstår ju att han oxå vill kunna trösta Thea men just nu känns det som att det bara är mamma som duger. Är jag nojjig och en hönsmamma eller vad??

• Ofeigur
    Elsa81 skrev 2011-08-15 15:54:36 följande:
    Håller med er andra att det är jobbigt på nätterna när man inte får sova och man ser sambon ligger där och snarkar gott!
    Men jag tar nätterna då sambon ska upp och jobba på mornarna och för det mesta så är det amning som gäller på nätterna och det kan ju inte han göra.

Men hur tar ni det på dagarna och erat barn skriker och pappan försöker trösta och det tar evigheter innan barnet slutar gråta?! Jag har otroligt svårt att inte lägga mig i när Thea skriker och skriker och inget pappan gör hjälper. Jag förstår ju att han oxå vill kunna trösta Thea men just nu känns det som att det bara är mamma som duger. Är jag nojjig och en hönsmamma eller vad??
    Så kan det vara och det är inget att göra åt. Han får färsöka att förstå det. Det blir mkt bättre när bebisen är äldre. =)
  • YlwaMarie

Precis så är det hära fast på dag tid då när jan ska hjälpa till. Lite sshhy wysssh och så tror han att han kan lägga Miljan i knät och han ska vara tyst. Jag vet inte om män är totalt inkompitenta att känna av vad bebisen behöver. Dock med efter tanke är det nog bara min. Och ja just det blöja kan han bytta och gör det hela tiden ( även om det ej behövs ) för det är ju troligen därför han gråter. Och när jag frågar honom varför han ej hjälper till på natten då han ej jobbar just nu. Svara han jag är ek skapt för att gå up på natten men det är du. Gggggaaaahhhh förlåt var tvungen att spy skit någon stans

• Ofeigur
    Toffs skrev 2011-08-15 13:20:07 följande:
    vi har inga som helst sovrutiner på dagarna, han somnar lite här och där och hur som helst, men han kör ungefär vartannat dygn sova, vartannat klarvaken... men nu börjar han kunna somna i sin säng om jag har ammat honom ganska nyss kring elvasnåret, sen äter han kl 03 och 06 innan vi går upp runt åtta-niotiden.

Har nyss kommit hem från babysång, jättemysigt arrangerat! Tyvärr tyckte även Freddan att han skulle sjunga, så han skrek sig igenom det hela, sen slocknade han helt efteråt... Jättekul var det i alla fall att komma ut bland folk litegrann.
    åh va mysigt!=) Synd att han inte uppskattade det lika mkt=(
Svar på tråden Juni/Juli mammor...