• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Liniz77

Funkar inte bärsele eller sjal!? Min sover gott i den, då kan man iaf stå lite avsides så man inte missar alla tal o be att få sitta nära pappan om ni åker. Det är urjobbigt att sitta själv. Var på två bröllop när trean var liten. På första var hon en månad men sov bra gnm sorl o tal. Andra bröllopet var hon 3 månader o sov mindre bra lite jobbigt.

• FridaKarin

Svårt. Förstår att du väldigt gärna vill gå på bröllopet men som sagt, inte så kul med en missnöjd bebis. Det är ju även svårt när man ammar. (Jag kör med ersättning) Men eftersom att du ammar så måste ju din son med. 

Jag hade nog åkt med son och sambo. Och låtit min sambo ta sonen när han är grinig. Gå till ett annat rum och lugna ner eller gå ut och gå med vagnen. Och att du bara kommer när det är dax för att amma.

Men det är ju svårt, förstår dig.  

• timena
    Liniz77 skrev 2011-08-31 12:28:11 följande:
    Funkar inte bärsele eller sjal!? Min sover gott i den, då kan man iaf stå lite avsides så man inte missar alla tal o be att få sitta nära pappan om ni åker. Det är urjobbigt att sitta själv. Var på två bröllop när trean var liten. På första var hon en månad men sov bra gnm sorl o tal. Andra bröllopet var hon 3 månader o sov mindre bra lite jobbigt.
    Bärselen kan fungera en liten stund, han kan ju ha en "bra dag" på lördag och då kan det fungera, eller så har han en mindre bra dag =)
    Får kolla lite idag och i morgon hur mycket han äter och sover på kvällen egentligen, man tänker ju inte riktigt  på det när man är hemma utan då tar man det som det kommer.
    FridaKarin skrev 2011-08-31 12:28:41 följande:
    Svårt. Förstår att du väldigt gärna vill gå på bröllopet men som sagt, inte så kul med en missnöjd bebis. Det är ju även svårt när man ammar. (Jag kör med ersättning) Men eftersom att du ammar så måste ju din son med. 

Jag hade nog åkt med son och sambo. Och låtit min sambo ta sonen när han är grinig. Gå till ett annat rum och lugna ner eller gå ut och gå med vagnen. Och att du bara kommer när det är dax för att amma.

Men det är ju svårt, förstår dig.  
    Problemet är att på kvällen är det oftast bara bröstet som gäller om han är missnöjd, självklart kan pappan ta honom en lite stund. Jag tränar en gång i veckan och är då borta lite drygt 1.5 timme. De senaste 2 veckorna har Malte skrikit nästan hela tiden när jag varit borta, inte så roligt för hans stackars pappa som känner sig helt maktlös så jag är rädd att jag kommer få dra det största lasset på bröllopet.
    Just nu lutar det nog åt att vi stannar hemma ändå.....fick reda på att det inte finns något direkt avskiljt rum heller, det är bara stora ytor vilket gör det ännu svårare att gå undan....

• mallanis

Timena- det kan ju vara ganska stressande att ha med en bebis på fest... och speciellt om du vet med dig att det gärna blir lite skrikit!  Vi har varit i väg på en hel del kalas och fester och det har faktiskt funkat bra men de har ju varit nära så vi har varit inställda på att åka hem om han inte är nöjd..det är ju svårt om man har två timmar hem och inget lungt rum att smita iväg till...=(

Har ni andra vaccinerat era små dags nästa fredag för V.... Uch känns lite tidigt att ge honom det... Hade först tänkt att även ge honom Hepatit sprutan men börjar nu tveka.. Hur tänker ni andra?     

V som i Viktor!
  • Larsson2006

Mitt tipps är att antingen köra med sele och napp eller pumpa ur och låt pappan va hemma.

Du kan pumpa ur lite varje dag och frysa eller spara i kylskåp. Bröstmjölk håller 6mån i frys och 3dygn i kyl. Frys inte om mjölken. Värm den aldrig över 60 grader. Värm aldrig om mjölken utan låt den hällre stå i rumstemperatur tills nästa mål (om ni hällt upp för mycket). Mjölken klarar sig i 4timmar i rumstemperatur.

• Toffs

Såg en fråga om amning och hur ofta.. Här är det lite som Freddan tycker, nu på morgonen har han fått kräkreflex så fort han sett tutten men ändå varit vrålhungrig en gång i timmen sen klockan sex.. Men ungefär varannan timme förutom en viloperiod mitt på dagen och bara en gång på natten. Så gissar att det är åtta gånger per dag ungefär, give or take a few...

Idag är han så kinkig, har hållit på sen igår kväll. Ville inte sova heller utan sambon fick väcka mig så vi kunde ligga och mysa istället (jag och barnet, nåt annat "mys" sker inte i det här huset..:P) HELA NATTEN. Han fiser lite ibland och rapar lite ibland, så det känns inte som om det skulle vara det heller. Tog tempen på honom igår, 37.2, så det verkar inte heller vara nåt allvarligt högt. Men vad gör man när det bara gnälls hela dagen? Suck...

• amisej

Idag e min lille 3mån. Va på BVC för o mätas o väga.
    Födelsevikt 4025g 53cm
    Nu: 7000g 64cm
    Bamsekillen hihi.

Sprutan skulle vi också ta idag men e lite nojjig för febern nu pga att vi ska bort på fredag o lördag kommer de 15 pers till oss.
    Så vi får ta sprutan på tisdag istället

• MorsLillaOlle

Olle ammar med 3-5 timmars mellanrum på dagarna. Förutom på kvällen då det blir både runt 18 och sen innan sovning vid 20-20.30.På natten blir det runt var tredje timme.

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • Annaliz

Idag har min lilla kille varit vaken i princip hela dagen från 6 imorse. Han har sovit en timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen och några ströminuter här och där på typ 15 min. Snacka om att jag sitter med en övertrött kille just nu!! Å han är ju så trött men kämpar emot, haha

• Larsson2006

Min lille kille är snart 5veckor och äter ersättning var 2-3 time nu mer och förut var det var 4. Han äter mellan 100-140 per gång beroende på tid på dygnet.
    Jag blir så trött, måste få sova mer. På natten så är han vaken 1timme per gång också vilket gör att man får max 1 timmes sömn i sträck. Läser om er andras barn som vaknar ca 1 gång. Hur mycket äter dom? Åh hur gamla är dom?

Svar på tråden Juni/Juli mammor...