• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • FridaKarin

Larsson: Jag skulle absolut kunna tänka mig syskon snart. Som du säger så känns det roligt för Vidar att ha ett syskon i nära ålder så de kan ha roligt tillsammans. 

MEN.. Bara tanken på en förlossning gör mig illamående.. Och sex har vi inte gett oss på ännu heller. Så det blir nog inget med den saken..

Det får nog dröja något år :) 

• LillaStora
    FridaKarin skrev 2011-09-04 22:25:12 följande:
    Jag ska vara hemma i ett år. Sedan har sambon hemma i ca 6 månader. Tänkte väl börja förskolan i januari 2013. Hur långt innan ska man söka försskoleplats?
    I många kommuner är det så att din köplats aktiveras fyra eller sex månader innan man vill ha platsen..så du kan söka om plats redan nu, men du ställs inte i kö förrän kanske ett halvår innan..
    Källa 021007 Smilla 110614
  • timena
    LillaStora skrev 2011-09-05 07:32:56 följande:
    I många kommuner är det så att din köplats aktiveras fyra eller sex månader innan man vill ha platsen..så du kan söka om plats redan nu, men du ställs inte i kö förrän kanske ett halvår innan..
    Jag har precis satt Malte i kö =) Det är olika från kommun till kommun och jag har satt honom i kö till ett föräldrakooperativ och de tog emot ansökan så fort barnet hade ett personnummer.
    Vi har tänkt oss i september nästa år, sen hur mycket jag kommer jobba får vi se.
  • timena

Äntligen har Malte hittat sin tumme =)
    I lördags hittade han den på riktigt och nu åker den in så fort han börjar bli trött.

Nu börjar rutinerna komma mer och mer, han somnar för natten redan vid 20:30-21, och i natt sov han till kl 3!!! Har aldrig hänt att han sovit mer än 3,5 timme i sträck tidigare.
    Men sov jag bättre för det??? Nej, jag vaknade flera gånger och det var varmt i sovrummet och sen höll ju brösten på att sprängas =)
    Hoppas det håller i sig för både jag och sambon är grymt trötta nu för tiden.

• MamL
    MammaJennii skrev 2011-09-04 22:18:18 följande:
    Vi var hos BVC i fredags och hon var 8 veckor väger hon 5105 g, så hon går upp i vikt så det är skönt.
    Man märker hur mycket hon har växt, hon är så stor fast så liten :) Tiden går fort.

Nån mer som har ett syskon som är runt 2?  Hon börjar bli så jobbig när jag är ensam med båda barnen, Hon lyssnar inte på mig och är jätte envis, men så fort pappa kommer hem då lyssnar hon direkt :/ Jobbigt när hon inte lyssnar. Tråtsåldern vet jag om men hon lyssnar mer på pappa än på mig..

Carma har också fått panik skrik några gånger. Det går ju över efter ett tag men inget hjälper :(

Har en storebror på 2 år och han lyssnar INTE på mig när jag är ensam med bägge barnen. Han gillar inte att lyssna annars heller, men är jag ensam med bägge är det värre. Tror det är en kombination av trotsålder och syskonsvartsjuka. Han vill ha uppmärksamhet, och gör han något lite farligt och inte lyssnar på mig så MÅSTE jag ju lägge ner lillebror och gå till han. Lillebror är ganska skrikig och blir ännu mer skrikig av att jag blir stressad av att den ena busar och den andra skriker, så kvällarna här hemma brukar bli lite röriga (sambon jobbar till sent ganska ofta.) Dagarna går bättre, för då kan vi vara ute och lillebror är inte så skrikig dagtid.

Att hon lyssnar på pappa kanske beror på att där är det inte samma konkurans om uppmärksamheten? 
  • hjärterum

Ett tag sedan jag skrev, men läst...
    Vet inte vad det e med mig...ingen riktig lust eller känsla för nåt emellanåt.Humöret skiftar mycket.
    Ledsen & uttråkad, lättretlig & förtvivlad men ändå så glad o lycklig för vad jag har...
    Imorgon är det vägning/2månaders kontroll på schemat.

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • hjärterum

Min 3åring som tidigare var så snäll har börjat bli riktigt elak- slår tillomed på lillasyster och mig...Rynkar på näsan är det avundsjuka eller trots tro...Han försöker vara tuff me den lille....har bytt avdelning till de lite större på dagis...
    Mi 6åring är snäll o verkligen omtänksam o duktig med lillasyster o busiga brorsan!

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • Vickanflickan

Det värsta av sjukligheten här hemma verkar ha avtagit nu. Men sonen 1,5år orkar inte med sej själv av allt snuvande och snövlande. Gråter och får utbrott. Tanken var att han skulle börja på dagis igen imorgon(har varit hemma sen innan sommaren). och gå 15timmar i veckan på schema, i verkligheten kommer jag nog inte att ha honom där alla 15timmarna utan ha honom hemma lite mer. Men nu blir han hemma, kan inte skicka en sån gnällpelle till dagis. Anledningen att jag har dagis kvar fast jag är hemma är ju för att han ska få ha roligt och vara med de andra barnen när mamma bara ammar. Å snorpellar har inte så roligt på dagis tror jag.
    Han började förresten på dagis när han var 15-16månader gammal och gick 3dagar i veckan då sambon och jag var ledig på fredagar och jag gick ner i tid och var hemma på onsdagarna. Den här gången ska vi försöka få dagarna att räcka lite längre. När vi sen börjar jobba båda två igen så kommer vi nog att ta tjänstledigt nån dag i veckan nu med.

Inga mer syskon planerade här hemma. Vi har ju två små pluttar nu med Molly på 8veckor och Elton på 22månader. Jag skulle kunna tänka mej en trea sen men inte än på några år.

Molly har också blivit sådär panikrädd. Och mormor med glassögon tycker hon är skitläskig, vilket vi tycker är väldigt kul

• Larsson2006

Är inne på tredje dygnet med minimal sömn, det är otroligt vad kroppen klarar av. Men börjar märka av att det är för mycket. Klarar inte av att temperera kroppen, tokfryser trotts ordentligt nerbäddad. Har trotts allt bara sovit 7 timmar på dessa tre dygn. Lill killen har helt plötsligt blivit jätte gasig. Vi har inte ändrat nått ju. Jag fattar ingenting...

Svar på tråden Juni/Juli mammor...