• Piela

Namnbyte 2 åring

Hur har ni gjort som adopterat ett lite äldre barn och velat ge det ett nytt (svenskt) namn. Vårt barn (drygt 2 år gammal) har ett namn som är gångbart i Sverige (Bibliskt) men vi vill inte ha det som förstanamn.  Vi har inte träffat barnet ännu.

• Svar på tråden Namnbyte 2 åring
  • Emeli
    Umm Elias skrev 2011-07-27 21:50:52 följande:

fast jag tycker att man kränker dem om man byter deras namn, det namn som deras biologiska förldrar gett dem vid födseln, rcker det inte med att de ofta berövas sitt språk och sin kultur?? Vill man då som adoptivföräldrar namnge barnet får man väl välja ett barn som är helt nyfött?!

De flesta som byter namn på barnet brukar göra det långsamt och under en övergångsperiod använda båda namnen. 

Det är inte alltid som barnet har fått sitt namn av biomamman. Det kan lika gärna vara en socialarbetare eller en barnhemsföreståndare. Det är inte ens säkert att barnet har klart för sig vilket namn det har ´blivit tilldelat. 

Om det fortfarande gick att adoptera små spädbarn skulle antagligen många göra det, men sanningen är att idag är de flesta barn som kommer åtminstone i ettårsåldern. Som blivande adoptivförälder får man inte välja barn.
  • Umm Elias
    Emeli skrev 2011-07-28 10:39:54 följande:
    De flesta som byter namn på barnet brukar göra det långsamt och under en övergångsperiod använda båda namnen. 

Det är inte alltid som barnet har fått sitt namn av biomamman. Det kan lika gärna vara en socialarbetare eller en barnhemsföreståndare. Det är inte ens säkert att barnet har klart för sig vilket namn det har ´blivit tilldelat. 

Om det fortfarande gick att adoptera små spädbarn skulle antagligen många göra det, men sanningen är att idag är de flesta barn som kommer åtminstone i ettårsåldern. Som blivande adoptivförälder får man inte välja barn.
    jag tycker det lät annorlunda i denna tråd, några sa barnets rätta namn på barnhemmet o framför alla folk men sen bytte de namn direkt i taxin därifrån :-S Snacka om förvirring för barnet och jag kan inte förstå syftet att göra en så snabb omvändning, precis som att nu är du inte den du varit längre. Och som jag skrev antar jag att detta med namn blir annorlunda om det inte fått namnet vid födseln av mamma/pappa.
  • Piela

Jag håller med om att det är förvånande att internet gör något med oss människor när vi plötsligt kan vara väldigt kritiska och korta mot totala främlingar... Fram för mottot behandla din medmänniska som du själv vill bli behandlad, även i cyberrymden! Frågor och ifrågasättanden är välkomna om de görs på ett vänligt, öppet sätt.
    Jag väljer själv att inte bemöta kritik som kan starta polemik. Det har vid tidigare försök aldrig lett till konstruktiv utveckling av en tråd. Men en öppen och ärlig fråga svarar jag gärna på även om den går emot det jag själv tänker. Vi är och tänker olika och det är bra!! Det ger nyans åt internetforum som detta. Så länge vi visar varandra respekt även när vi inte håller med ger det intressanta vinklingar i en fråga.  

Till något annat:
    Finns det någon som vet var man kan få tag i information om detta med namnbyte och praktiskt förfaringssätt utifrån en mer vetenskaplig/ proffessionell synvinkel. Jag har inte tid att beställa och läsa en bok innan avresan och den långa utlandsvistelsen. Men ringa någon, eller kolla på internet kan jag klämma in i hektiska packbestyr inför flytten till KenyaCool

• Emeli

En del barn har fått sitt namn vid födseln, av sina biologiska föräldrar, men många har det inte. Även om biomamman är känd är det inte säkert att det är hon som har namngett barnet.

En del barn har blivit kallade sitt namn på barnhem, men långt ifrån alla. Många barn och lite personal leder många gånger till opersonlig vård. En del barn har fått god och omtänksam vård men har kallats för något smeknamn.

En del barn har fått ett sk barnhemsnamn, som har en stigmatiserande betydelse eller som är plockat från en nammnlista utan större reflektion.    

En del barn har så dåligt utvecklat språk att de inte kan tala trots att de är fyra år. Ingen har haft tillräckligt med tid med dem, och de kan ha haft obehandlade öronproblem (infektioner, vaxproppar osv) som gjort att de har kommit efter i utvecklingen.  

En del barn har fått god omvårdnad och är mycket väl medvetna om vad det heter. Våra barn har ingen homogen bakgrund.

• Umm Elias
    Piela skrev 2011-07-28 11:10:21 följande:

Jag håller med om att det är förvånande att internet gör något med oss människor när vi plötsligt kan vara väldigt kritiska och korta mot totala främlingar... Fram för mottot behandla din medmänniska som du själv vill bli behandlad, även i cyberrymden! Frågor och ifrågasättanden är välkomna om de görs på ett vänligt, öppet sätt.
    Jag väljer själv att inte bemöta kritik som kan starta polemik. Det har vid tidigare försök aldrig lett till konstruktiv utveckling av en tråd. Men en öppen och ärlig fråga svarar jag gärna på även om den går emot det jag själv tänker. Vi är och tänker olika och det är bra!! Det ger nyans åt internetforum som detta. Så länge vi visar varandra respekt även när vi inte håller med ger det intressanta vinklingar i en fråga.  

Till något annat:
    Finns det någon som vet var man kan få tag i information om detta med namnbyte och praktiskt förfaringssätt utifrån en mer vetenskaplig/ proffessionell synvinkel. Jag har inte tid att beställa och läsa en bok innan avresan och den långa utlandsvistelsen. Men ringa någon, eller kolla på internet kan jag klämma in i hektiska packbestyr inför flytten till KenyaCool

syftar du på mina frågor? Jag skulle ställa samma fråga till dem jag känner i verkligheten med adopterade barn OM det nu var så att de begått denna kränkning, vilket även de håller med om att det är. Jag känner folk med adopterade barn som de hämtat från 2 års ålder till 4 som varit den äldsta och de har INTe bytt namn på barnen, de fick helt enkelt lära sig uttala namnen och vänja sig med dem, då det är barnens namn, de har ingen rätt att gå in o byta. Har träffat en kvinna med ett barn från Kina som hette Emma, vilket är ett rätt ovanligt namn i Kina, frågade henne varför hon bytt namn och fick inget vettigt svar utom att "vi ville att hon skulle bli mer vår", ett egoistiskt skäl med andra ord.
  • Piela

Umm Elias: Jag syftade generellt på alla som går in och skriver korta utrop med tyckkanden  både gällande denna fråga och överallt annars på olika internetforum. Tyckanden och korta utrop, speciellt de av negativ karaktär, upplever ialla fall jag som mer negativa och i vissa fall även dömande, än någon som ger uttryck för kritik men tänker till och förklarar sin annorlunda åsikt. Förklarar den som man skulle gjort om man sa den till en vilt främmande person/ eller en kär vän IRL. Jag formulerade mig som jag gjorde för att jag inte vill kritisera någon speciell och peka ut den. Jag tror inte det leder någon annanstanns än att jag riskerar att irritera/ såra. Jag tror att även jag ibland formulerar mig lite oövertänkt på internet när det ska gå snabbt. Det jag skriver kan andra såras av även om det inte varit min åsikt.

Vår önskan att byta namn grundar sig på att vårt barns namn är mycket ovanligt i X åldersgrupp (i Sverige). De som heter så är oftast kring 40 och då mycket vanligt. Vi kan tänka oss att behålla namnet men vill gärna att h*n ska ha ett namn som är hyfsat vanligt i åldersgruppen. Hade barnet haft ett gångbart namn som ingen eller få har, hade det på flera sätt varit enklare. Nu kommer X med ett namn som många har men dom är gamla i förhållande till X. Vi kan tänka oss att låta X ha kvar sitt namn i alla fall. Vi har inte fattat slutgiltigt beslut. Det som kommer inverka är om vi får kunskap om att namnet är satt av modern eller barnhemmet, om h*n är väldigt fäst vid sitt namn och hur det känns när vi lär känna varandra.

• Umm Elias
    Piela skrev 2011-07-28 12:03:29 följande:

Umm Elias: Jag syftade generellt på alla som går in och skriver korta utrop med tyckkanden  både gällande denna fråga och överallt annars på olika internetforum. Tyckanden och korta utrop, speciellt de av negativ karaktär, upplever ialla fall jag som mer negativa och i vissa fall även dömande, än någon som ger uttryck för kritik men tänker till och förklarar sin annorlunda åsikt. Förklarar den som man skulle gjort om man sa den till en vilt främmande person/ eller en kär vän IRL. Jag formulerade mig som jag gjorde för att jag inte vill kritisera någon speciell och peka ut den. Jag tror inte det leder någon annanstanns än att jag riskerar att irritera/ såra. Jag tror att även jag ibland formulerar mig lite oövertänkt på internet när det ska gå snabbt. Det jag skriver kan andra såras av även om det inte varit min åsikt.

Vår önskan att byta namn grundar sig på att vårt barns namn är mycket ovanligt i X åldersgrupp (i Sverige). De som heter så är oftast kring 40 och då mycket vanligt. Vi kan tänka oss att behålla namnet men vill gärna att h*n ska ha ett namn som är hyfsat vanligt i åldersgruppen. Hade barnet haft ett gångbart namn som ingen eller få har, hade det på flera sätt varit enklare. Nu kommer X med ett namn som många har men dom är gamla i förhållande till X. Vi kan tänka oss att låta X ha kvar sitt namn i alla fall. Vi har inte fattat slutgiltigt beslut. Det som kommer inverka är om vi får kunskap om att namnet är satt av modern eller barnhemmet, om h*n är väldigt fäst vid sitt namn och hur det känns när vi lär känna varandra.

okej.

Jag vill bara påpeka att det är väldigt många idag som vill ha namn till sina barn som är i fel åldersgrupp...varannan unge heter ju exempelvis Sixten, Karl, Gunnar, Otto osv.. En sån orsak som att det inte tillhör rätt "ålder" tycker inte jag räknas som ett bra argument... Jag är fortfarande nyfiken på vilket namn är.. vill du inte berätta?   
  • snötnos

Hej Piela, låter som att du har kommit fram till hur ni ska hantera det.

Vi adopterar också äldre barn - har redan träffat dem men inte än fått hem dem. Det ena barnet har ett mycket ovanligt namn och vi funderade också mycket och länge på om barnet kommer att bli retad, tycka att det är jobbigt att alltid behöva stava sitt namn eftersom stavningen är svår att gissa sig till, om vi ska ändra stavningen för att underlätta... Vi bestämde oss till slut för att behålla namnet, som jag för övrigt tycker är väldigt vackert, och la till ett internationellt gångbart mellannamn som vi kan byta till om det skulle visa sig bli trassligt med det ursprungliga namnet. 

Många bra tips från de andra som berättade om det gradvisa namnbytet. 

Jag var själv ett barn som valde att byta namn när jag var 5 år gammal eftersom det var utländska bokstäver med i namnet... Mina pragmatiska föräldrar hjälpte mig att byta. (inte att jämföra med namnbyte inom adoption, men ur mitt 5-åriga perspektiv tyckte jag att det var jobbigt att ingen uttalade mitt namn rätt)

Lycka till med resan!

• Piela

Jag är väldigt privat på internet... Pga att man är så lätt att identifiera. Jag har redan sagt mer än jag egentligen tänkt avslöja. Jag vet att vissa med lite specialkännedom förmodligen identifierat mig redan. Adoptionsvärlden är ganska liten... Hoppas du ursäktar min försiktighet.

Sedan är det även så att vår adoptionsorganisation  avråder bestämt från att ge ut uppgifter om barnet. Eftersom adoptionen, det juridiska inte är klar avråds vi från att lägga ut namn och bild på internet. De råder även till att inte lämna ut för mycket information om barnets bakgrund till andra. Det är nog så svårt när vänner vill veta allt. Vi vill ju så gärna berätta om vårt barn! Men det är lätt att berätta lite för mycket om sådant som barnet kanske inte vill att alla ska veta när det blir lite äldre.

• snötnos
    Jag håller med dig att det är en viktig del av barnets identitet. Vill påpeka att jag och min man inte har bytt namn på våra barn trots att de var under året när de kom, men de kommer från Latinamerika och namn som är gångbara där passar ofta bra även här.

En annan aspekt är att man som förälder har behov av att själv ge sitt barn ett namn. De flesta väljer omsorgsfullt ut det eller de namn de tycker är vackrast, finast eller stiligast. Även adoptivföräldrar vill göra detta. Därför brukar de flesta lägga till ett eller flera namn till det som barnet redan har.

Ibland kan man behöva ta ställning till hur ursprungsnamnet ska uttalas och i vissa fall stavas.

Man måste så klart vara lyhörd för hur barnet uppfattar att få ett nytt namn. Ingen förälder vill väl kränka sitt barn.
    fast jag tycker att man kränker dem om man byter deras namn, det namn som deras biologiska förldrar gett dem vid födseln, rcker det inte med att de ofta berövas sitt språk och sin kultur?? Vill man då som adoptivföräldrar namnge barnet får man väl välja ett barn som är helt nyfött?!

Kränkning är ett stort ord att använda för namnbyte när man har barnets bästa i åtanke.

Jag tror att vissa barn kommer att känna sig mer kränkta av att de föddes av föräldrar som inte kunde och inte ville ta hand om dem, än om man av kärlek och omtanke bytte deras namn. Eller så kan de känna sig kränkta för att man hade möjligheten att underlätta deras liv genom att ge dem ett "vanligt" namn men valde att behålla namnet som bioföräldrarna som vanvårdade dem gav dem. Eller så kommer de inte alls känna sig kränkta utan funderar varför deras stortå är ful...

För alla är det olika i vilken grad man tycker och känner. Att alla barn skulle bli kränkta av att deras föräldrar bytte namn är inte sannolikt. Att några gör det är sannolikt.
Svar på tråden Namnbyte 2 åring