• Piela

Namnbyte 2 åring

Hur har ni gjort som adopterat ett lite äldre barn och velat ge det ett nytt (svenskt) namn. Vårt barn (drygt 2 år gammal) har ett namn som är gångbart i Sverige (Bibliskt) men vi vill inte ha det som förstanamn.  Vi har inte träffat barnet ännu.

• Svar på tråden Namnbyte 2 åring
  • 66an

Vår dotter var 4 år när vi hämtade henne. Hennes andranamn  kändes mer gångbart i Sverige så vi försökte börja använda det ihop med hennes första namn för att vänja henne och för att sedan kunna bara använda andranamnet. Hon reagerade väldigt starkt och ville absolute inte bli kallad för något annat än sitt första namn. Hennes identitet var väldigt starkt knutet till sitt namn. Så hon fick behålla det och det har gått hur bra som helst. Hon har själv tagit beslut att ändra på stavningen lite gran för att folk lättare ska uttala det korrekt, men det är fortfarande samma namn. Skulle hon uppleva sitt namn som ett problem längre fram i livet får hon själva ta beslutet att ändra på det.

Det här ju väldigt individuellt men jag tror man ska vara väldigt försiktig, särskilt när det är ett lite äldre barn som är medveten om sin identitet. De gör en häftig resa där de byterut allt de känner till och ofta inte har någonting med sig. Om de då ska ändra namn cksåså kanske det kan bli för traumatiskt. Man får känna sig för försiktigt, vara lyhörd  och låta barnet vara med i beslutet på något sätt.

• Nöjder

Hanya72: Det var Rysslandsdelen på AC. Dels i ett mejl-svar jag fick, men jag tror också det står så på hemsidan under Ryssland någonstans.

• Namaste72
    Nöjder skrev 2011-07-23 01:20:42 följande:
    Hanya72: Det var Rysslandsdelen på AC. Dels i ett mejl-svar jag fick, men jag tror också det står så på hemsidan under Ryssland någonstans.
    Oki! Tack för svar Jag antar att det beror lite på ålder på barnen och namnets karaktär. En flicka vi såg i Indien hette tex Rumpa, det är ju inte så kul kanske att heta här kanske.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Insatt

Jesus kristus, det är ju en människa och inte en hundvalp ni "skaffat"! Inte byter man väl namn på ett så stort barn såvida det VERKLIGEN inte funkar i Sverige.

• Namaste72
    Insatt skrev 2011-07-23 11:16:51 följande:
    Jesus kristus, det är ju en människa och inte en hundvalp ni "skaffat"! Inte byter man väl namn på ett så stort barn såvida det VERKLIGEN inte funkar i Sverige.
    Lägg av.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Smulan1973
    Umm Elias skrev 2011-07-18 12:59:18 följande:
    ni kan inte mena allvar??
    Och med det menar du?
  • Piela

Tack för alla bra råd och era berättelser om hur det varit för er andra adoptivföräldrar i denna trixiga fråga! Jag har fått massor av intressant input i frågan. Vi har lite olika namnförslag och de grundar sig på om vårt barn accepterar ett annat namn eller det blir tydligt att h*n vill heta sitt nuvarande namn. Vi kommer att bestämma oss slutgiltigt efter att vi träffat barnet och börjat lära känna varandra.

• Umm Elias
    Smulan1973 skrev 2011-07-24 13:32:21 följande:
    Och med det menar du?

jag menar att fråga om detta var allvarligt eller ett skämt? Ingen människa vid sina sinnes fulla bruk byter väl namn på en 4 åring ?!
  • Smulan1973
    Umm Elias skrev 2011-07-26 21:51:51 följande:
    jag menar att fråga om detta var allvarligt eller ett skämt? Ingen människa vid sina sinnes fulla bruk byter väl namn på en 4 åring ?!
    Jo, och jag lovar att vi är vid våra sinnens fulla bruk. Det finns barn i alla åldrar som byter namn. Barn som även är betydligt äldre än 4 år, och det lovar jag också.

Så nu har du lärt dig något nytt. Man lär så länge man lever.
  • Umm Elias
    Smulan1973 skrev 2011-07-26 21:58:45 följande:
    Jo, och jag lovar att vi är vid våra sinnens fulla bruk. Det finns barn i alla åldrar som byter namn. Barn som även är betydligt äldre än 4 år, och det lovar jag också.

Så nu har du lärt dig något nytt. Man lär så länge man lever.

Ja BARN som väljer att byta namn men inte människor som tar emot ett så stort barn som 4 år och vill hitta på ett nytt namn Barnet har ju ett namn!!
Svar på tråden Namnbyte 2 åring