Umm Elias skrev 2011-07-26 22:23:33 följande:
Jasså. Jag ha väldigt svårt att förstå hur man kan byta namn på ett barn när barnet fått sitt namn vid födseln, OM det inte är så att barnet fått sitt namn tillfälligt via barnhemmet. Jag har en elev som fick sitt namn på barnhem och hans hela namn för, och efternamn betydde Övergiven Släktlös på hans språk, hans namn var supersött på svenska och ingen anade någonsin betydelsen. I vilket fall, han var inte adopterad utan enbart ensam/föräldralös.
En 4 åring har en stor del av sin identitet i namnet, därför har jag svårt att förstå hur de nya föräldrarna kan vilja ta den delen ifrån dem.
Jag håller med dig att det är en viktig del av barnets identitet. Vill påpeka att jag och min man inte har bytt namn på våra barn trots att de var under året när de kom, men de kommer från Latinamerika och namn som är gångbara där passar ofta bra även här.
En annan aspekt är att man som förälder har behov av att själv ge sitt barn ett namn. De flesta väljer omsorgsfullt ut det eller de namn de tycker är vackrast, finast eller stiligast. Även adoptivföräldrar vill göra detta. Därför brukar de flesta lägga till ett eller flera namn till det som barnet redan har.
Ibland kan man behöva ta ställning till hur ursprungsnamnet ska uttalas och i vissa fall stavas.
Man måste så klart vara lyhörd för hur barnet uppfattar att få ett nytt namn. Ingen förälder vill väl kränka sitt barn.