Namaste72 skrev 2011-07-17 10:55:04 följande:
Börja med att tilltala barnet med det första namnet några veckor. Sen introducerar ni det namn ni valt, tillsammans med första namnet under några månader eller veckor. (Släktingar osv kan använda det nya namnet hela tiden så de inte blir onödigt förvirrade) Därefter kan ni börja bara säga det namn ni valt, när ni märker att barnet svarar mot bägge.
Byta namn är alltid svårt. Det viktiga är att hela tiden ha förstanamnet med i livsboken och förklara att man gett barnet ett till vacker namn.
Tror bara det blir mer förvillande med att först säga barnets fördelsenamn och sedan gå över till ett annat.
Tror personligen att man direkt byter annars så förvirrar man barnet mer än det redan är då man får det i sin vård.
Vi eller rättare sagt jag vek mig för att yta namn, å det var på båten över till Polen som vi under senkvällen satt i restaurangen och valde namn och då vi enats om et namn så skakade vi hand på det och kallade trollet det redan andra dan, först så tittade han på oss som om vi var nå ufo el så

men bara efter nån timma så lystrade han till det.
Så mitt råd TS ska ni byta så börja direkt att säga barnets namn och gärna peka på barnet och säg namnet som vi gjorde först några gånger.
Vårt troll var ju 2,4år då vi fick honom. Å det var inga problem med nå namnbyte på honom alls.