Milkina cerka skrev 2011-08-05 12:21:28 följande:
Låter som att ni gjorde ett bra val.
Har för mig att jag läst det här på FL eller någonannanstans att man numera måste behålla åtminstonde ett av barnets ursprungsnamn, stämmer det?
Var någon här tidigare som frågade, en glad tror jag, varför man som adopterad skulle vilja byta tillbaka till sitt ursprungsnamn - Jag har inte gjort det, men funderat på det, jag skulle skulle ju vara för att hedra min biologiska mor som gav mig ett så vackert namn "spomen" betyder hågkomst , att hon inte skulle glömma mig...
Mina syskon säger ju givetvis mitt riktiga namn, men det kanske egentligen räcker så.. det tål att fundera på ett tag till..
Jag tror inte man "måste" behålla ett av barnets ursprungsnamn, men det brukar rekommenderas på alla kurser man går och böcker som skrivits sista åren, just för att inte ta bort barnets enda band till ursprungslandet och ev familjen (om det var dem som gav det). Vi valde ju att lägga till två namn till sonens namn och använda ett annat tilltalsnamn. Hans ursprungsnamn var inte något hans bio-mamma gav honom, men vi ville ju att han skulle få behålla det ändå för att underlätta om han själv vill börja använda det längre fram.
Jag har läst en hel del amerikanska bloggar där äldre barn själva valt att byta till ett amerikanskt namn vid adoptionen - en del för att "höra till", en del för att "slippa sin bakgrund", en del för att det känns spännande etc. En del ångrar det sedan i vuxen ålder och andra absolut inte. De som ändrar tillbaka till sitt första namn kanske vill få kontakt med ursprunget, dissa adoptivföräldrarna i en känslig tonårsperiod, gillar inte sitt nya namn etc. I gengäld har jag stött på många som bytt förnamn utan att vara adopterade... - det är en personlig sak man själv längtat efter helt enkelt. Rent krasst så byter en del tilltalsnamnet på ett adoptivbarn för att namnet är hopplöst att uttala, betyder något fult i det nya landet, associerar till något trist, tre andra barn heter samma sak i släkten eller liknande. Har man redan ett barn från samma land kan det ju dessutom vara lite komplicerat om båda har samma förnamn . Lite jobbigt att ropa på Olga senior att hon ska komma in och göra läxan när Olga junior är på samma lekplats.

Vi adoptivföräldrar har nog gott uppsåt från början, men det kan alltid bli fel... (Jag har gnällt rätt ofta på mina föräldrar över mitt vanliga tråkiga namn i jämförelse med mina systrars vackra och unika namn).Som tur är så kan vi ju alla byta våra förnamn om vi någon gång känner ett behov - så det är inte för evigt!