• dec2010

När började era barn sova i eget rum?

Som rubriken uttrycker. När började era barn sova i egna rum?

Vår son började sova i sitt rum vid 1.5 månaders ålder ungefär. Och efter att ha pratat med andra har jag börjat förstå att det kan variera kraftigt.

Så jag är helt enkelt nyfiken. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-30 01:22
    Meningen med tråden var inte att det skulle bli aggressivt. Även om jag själv reagerat kraftigt både en och tre gånger. Framförallt när jag känt att man blir behandlad som en dålig förälder för att man inte vill sova länge i samma rum som ens barn.

Alla är olika och har olika anledningar. Det finns mängder med skäl till att barnen sover kvar i rummet med föräldrarna. Platsbrist, oroliga barn, nattätande barn och säkert mängder med andra skäl.

Det finns samtidigt precis lika många skäl till att barnen sover i egna rum. Framförallt för att man inte stör varandra och på så vis sover bättre allihopa.

Det var aldrig meningen att tråden skulle bestå av två läger!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?
  • Ragnar

Första barnet var runt 2 år då han själv ville börja sova i sängen som vi hade som gästsäng i hans lekrum. Lillasyster kommer att sova hos oss tills hon är minst 3 år eftersom vi inte kommer att ha något rum åt henne förrän vi har inrett övervåningen. Men det ser inte vi som något problem utan bara mysigt att få ha henne hos oss längre. Hade gärna haft storebror inne hos oss längre, men han flyttade som sagt ut själv.

• Luullis

När sonen var 1 år och 2 månader, och dottern var 3 år och 6 månader fick dom ett eget rum ATT DELA PÅ.

• La Lola

Alma var 9 år.

Hedda kommer vara minst 4-5 år.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LilaRos

17 månader. Innan bodde vi i en 2a så det gick ju inte riktigt.
    Med eget rum följde hela nätters sömn, underbart!

• Tant Green

Runt 6 månader. Det var bara 2-3 meter mellan våra rum, så det var ju ingen lång flytt, men det gjorde en enorm skillnad för allas nattsömn  

• kry

Vi har haft våra barn sovandes i vår säng medan de var små. Jättemysigt. När lillebror kom fick vi lov att skaffa en extra säng och ställa brevid vår dubbelsäng, så vi kunde sova på rad. När lillebror var ca 1 flyttade de över till en egen säng men de sov i vårt sovrum fram till vår äldsta var typ 4 och lillebror måste varit 2.  Det har funkat bra för oss.

• Bambusa
    dec2010 skrev 2011-07-26 21:05:36 följande:
    Nä, om man inte har något rum, så är det ju svårt att ha barnen i ett eget! :)
    nej, men vi kan ju sätta upp vägg och dörr i lekrummet, men då skulle hon sova ensam nere å vi uppe, och de är inte ett alternativ för mig.. även om vi hade haft ett rum uppe över så skulle hon sovit inne hos oss till minst 1½-2år..  skulle vara orolig annars, och man spar massa sömn på att ha dom nära medans dom äter på natten, men de slutade hon själv göra vid 4-5månader...
  • Lalalong

Hon var över 3 år.

Klara 060504, Alva 100117
  • skånegås

Dottern över tre år och sonen flyttade in till henne då han var två år och sista sonen flyttade in till storebrorsan då han var två. Så de har väl iofs inte sovit ensamma i ett rum förrän de varit tre, men flyttat ut från vårt rum då de varit kring två. Röstade på över två år. Minste är bara 4 mån och kommer få sova hos oss länge till

Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?