• dec2010

När började era barn sova i eget rum?

Som rubriken uttrycker. När började era barn sova i egna rum?

Vår son började sova i sitt rum vid 1.5 månaders ålder ungefär. Och efter att ha pratat med andra har jag börjat förstå att det kan variera kraftigt.

Så jag är helt enkelt nyfiken. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-30 01:22
    Meningen med tråden var inte att det skulle bli aggressivt. Även om jag själv reagerat kraftigt både en och tre gånger. Framförallt när jag känt att man blir behandlad som en dålig förälder för att man inte vill sova länge i samma rum som ens barn.

Alla är olika och har olika anledningar. Det finns mängder med skäl till att barnen sover kvar i rummet med föräldrarna. Platsbrist, oroliga barn, nattätande barn och säkert mängder med andra skäl.

Det finns samtidigt precis lika många skäl till att barnen sover i egna rum. Framförallt för att man inte stör varandra och på så vis sover bättre allihopa.

Det var aldrig meningen att tråden skulle bestå av två läger!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?
  • Gladabarnensmamma

For oss ar det viktigt att skilja pa gos & somn. Sover gor vi bast sjalva i vara sangar, men nar man vaknat sa gosar vi garna i en enda hog! Aldsta sov (i egen sang) i varat rum tills han var 1.5 ar pga. platsbrist, tvaan fick eget rum vid 7 manader (men tyckte nog inte om det speciellt mycket, han ville sova hos oss). Snart kommer trean och forhoppningsvis accepterar hon egen sang valdigt tidigt och kan flytta in i eget rum nar nattamningarna ar slut.

• tahira

Vår son fick eget rum där han sov från och med att han var ett.

Nu är han 5,5 och vissa kvällar på lovet sover han i vår säng. Det har inte på något sätt gjort det svårare för honom att somna i sin egen säng.  

Han brukar komma och fråga ibland om han kan få sova hos oss. Ibland säger vi nej och då accepterar han det och ibland säger vi ja, om det passar oss. 

• Aiva

Sonen började sova i eget rum när han var 5 v, dottern sover fortfarande hos oss, 5 mån.

• VardagsKvitter

Vår son är nu 8 månader och har samsovit med oss hela tiden vilket funkar perfekt. Han kommer få sova i eget rum/egen säng när han efterfrågar det. Så länge han trivs med att samsova och så länge vi kan sova så ser jag ingen anledning att ha eget rum/säng till honom. 

//Lina på blejbo.blogg.se
  • VardagsKvitter

Det är en laddad fråga och lite spännande är tanken att barnet ska behöva sova i eget rum medan man själv säkert sover tillsammans med sin partner :) Varför skulle inte barnet behöva sova tillsammans med någon när man själv vill göra det?

Eller ni ligger i enskilda rum ni vuxna med? ;) 

• Stor mamma

min äldsta ville ha eget rum först nu-hon är fem år. Dom fick egna rum redan tidigt men ville inte sova där.

De två yngre vill inte än-de är 4 o 2 år gamla. Dom kommer vilja när dom är mogna nog att VILJA ha eget rum

Jag skiljer nämligen kraftigt på vilja ha och bli utknuffad ur föräldrarnas rum.

Jag vet många som bara för dom vill kunna ha sex morgon middag kväll tvingar ut barnen till ett eget rum.

Usch nej dom är redo när dom själva vill

Dottern skall välja tapeter i helgen, sen skall vi måla hennes byrå i egenvald färg och inreda som hon vill. Kan tro det blir mycket princess o rosa

• Natulcien
    VardagsKvitter skrev 2011-07-29 17:22:03 följande:
    Det är en laddad fråga och lite spännande är tanken att barnet ska behöva sova i eget rum medan man själv säkert sover tillsammans med sin partner :) Varför skulle inte barnet behöva sova tillsammans med någon när man själv vill göra det?

Eller ni ligger i enskilda rum ni vuxna med? ;) 
  • Natulcien
    Stor mamma skrev 2011-07-29 17:31:18 följande:
    Jag vet många som bara för dom vill kunna ha sex morgon middag kväll tvingar ut barnen till ett eget rum.
    Då har de ganska kass fantasi... Flört
  • VardagsKvitter
    Natulcien skrev 2011-07-29 17:36:11 följande:
    Då har de ganska kass fantasi... Flört
    Eller hur! Som om man bara kan ha sex i sovrummet. 
Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?