• dec2010

När började era barn sova i eget rum?

Som rubriken uttrycker. När började era barn sova i egna rum?

Vår son började sova i sitt rum vid 1.5 månaders ålder ungefär. Och efter att ha pratat med andra har jag börjat förstå att det kan variera kraftigt.

Så jag är helt enkelt nyfiken. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-30 01:22
    Meningen med tråden var inte att det skulle bli aggressivt. Även om jag själv reagerat kraftigt både en och tre gånger. Framförallt när jag känt att man blir behandlad som en dålig förälder för att man inte vill sova länge i samma rum som ens barn.

Alla är olika och har olika anledningar. Det finns mängder med skäl till att barnen sover kvar i rummet med föräldrarna. Platsbrist, oroliga barn, nattätande barn och säkert mängder med andra skäl.

Det finns samtidigt precis lika många skäl till att barnen sover i egna rum. Framförallt för att man inte stör varandra och på så vis sover bättre allihopa.

Det var aldrig meningen att tråden skulle bestå av två läger!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?
  • dec2010

Barn som äter på natten förstår jag att man inte vill ha i egna rum. För då blir det så långt att gå upp. Och på nåt vis vill man ju ändå att det ska vara så smidigt som möjligt för sig själv.. Vår son slutade med nattätning väldigt tidigt, därför kunde han flytta in i sitt rum. Så sen sov vi alla väldigt mycket bättre.

Jag har egentligen ingen aning, för har inget att jämföra med. Men jag gissar att ju tidigare man låter barnen sova i egna rum, desto lättare att få dem att sova kvar där.  Ju äldre de blir desto mer medvetna om att de sover ensamma antar jag. 

Alla är vi olika. 

Ursäkta frågan men. Ni som har barnen sovandes i ert sovrun i sen ålder, är ni aldrig rädda att de ska vakna när ni har sex? Eller har ni inte det på natten? Och särskilt ni som samsover med era barn. 

Vi samsover på morgonen med vår son. När han vaknar mellan 5 och 7, så får han välling o får somna om alternativt leka en stund i vår säng tills vi går upp allihopa.   

• msfine

10 dagar, det bästa vi kunnde göra :)

• Mabaja

drygt sex mån. Tapeterna vi hade beställt kom inte till strax innan sexmånadersdagen så fick vänta in dem först! :) Men sex mån och en vecka - 10 dagar blev det!

Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • La Lola
    dec2010 skrev 2011-07-28 18:51:11 följande:
    Ursäkta frågan men. Ni som har barnen sovandes i ert sovrun i sen ålder, är ni aldrig rädda att de ska vakna när ni har sex? Eller har ni inte det på natten? Och särskilt ni som samsover med era barn. 
    Öh...våran bostad består inte av enbart ett sovrum.......
    Räcker det som svar?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • dec2010
    La Lola skrev 2011-07-28 19:14:35 följande:
    Öh...våran bostad består inte av enbart ett sovrum.......
    Räcker det som svar?

Du svarar själv så mkt du vill. Men det begriper jag med, att man väl har sex nån annanstans. Men jag tycker i varje fall om att ha sex i sovrummet. Och jag tycker om att kunna småmysa lite tillsammans innan man somnar. Och då vill jag inte behöva byta rum för att andan faller på. Kalla det lathet eller vad som helst. Men så funkar vi.
  • La Lola
    dec2010 skrev 2011-07-28 19:20:53 följande:
    Du svarar själv så mkt du vill. Men det begriper jag med, att man väl har sex nån annanstans. Men jag tycker i varje fall om att ha sex i sovrummet. Och jag tycker om att kunna småmysa lite tillsammans innan man somnar. Och då vill jag inte behöva byta rum för att andan faller på. Kalla det lathet eller vad som helst. Men så funkar vi.
    Jorå, jag tycker oxå att det är trevligt med sex i sovrummet.
    Men jag skulle aldrig nånsin ha det i samma rum som ett barn (eller nån annan vuxen) oavsett om barnet är 1 mån eller 4 år.......

Småmysa kan man väl göra iaf?
    Eller betyder mysa att ni har sex? *förvirrande*
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MalinEddie
    Vi har andra rum än sovrummet i vårt hus så sexlivet var det inga problem med när vi samsov eller innan barnen flyttade till eget rum.
  • MalinEddie
    Jag har egentligen ingen aning, för har inget att jämföra med. Men jag gissar att ju tidigare man låter barnen sova i egna rum, desto lättare att få dem att sova kvar där.  Ju äldre de blir desto mer medvetna om att de sover ensamma antar jag. 

Alla är vi olika. 
    Ja alla är vi olika. Jag vill helst inte ha ett spädbarn sovandes i eget rum. Vår dotter flyttade ut när hon var 2 år. Sonen var 10 månader. Några problem har vi inte haft. Barn säger till om de inte vill ligga ensamma oavsett om de sover i eget rum eller inte.
  • dec2010
    MalinEddie skrev 2011-07-28 20:23:15 följande:
    Ja alla är vi olika. Jag vill helst inte ha ett spädbarn sovandes i eget rum. Vår dotter flyttade ut när hon var 2 år. Sonen var 10 månader. Några problem har vi inte haft. Barn säger till om de inte vill ligga ensamma oavsett om de sover i eget rum eller inte.

Precis min åsikt. Barn säger till om de inte vill ligga själva. Givetvis så tar vi in vår son till oss om han skulle vara väldigt orolig och inte kunna sova. Han ska alltid veta att tryggheten finns hos oss.
  • dec2010
    La Lola skrev 2011-07-28 19:25:27 följande:
    Jorå, jag tycker oxå att det är trevligt med sex i sovrummet.
    Men jag skulle aldrig nånsin ha det i samma rum som ett barn (eller nån annan vuxen) oavsett om barnet är 1 mån eller 4 år.......

Småmysa kan man väl göra iaf?
    Eller betyder mysa att ni har sex? *förvirrande*

Småmysa som i att smeka varandra exempelvis. Och det skulle jag nog inte göra heller om jag hade mitt barn sovandes i samma rum. Jag skulle absolut inte vilja att barnet vaknade och råkade höra eller se nåt de inte kan förstå o kanske bli rädda av samma anledning.
Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?