• dec2010

När började era barn sova i eget rum?

Som rubriken uttrycker. När började era barn sova i egna rum?

Vår son började sova i sitt rum vid 1.5 månaders ålder ungefär. Och efter att ha pratat med andra har jag börjat förstå att det kan variera kraftigt.

Så jag är helt enkelt nyfiken. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-30 01:22
    Meningen med tråden var inte att det skulle bli aggressivt. Även om jag själv reagerat kraftigt både en och tre gånger. Framförallt när jag känt att man blir behandlad som en dålig förälder för att man inte vill sova länge i samma rum som ens barn.

Alla är olika och har olika anledningar. Det finns mängder med skäl till att barnen sover kvar i rummet med föräldrarna. Platsbrist, oroliga barn, nattätande barn och säkert mängder med andra skäl.

Det finns samtidigt precis lika många skäl till att barnen sover i egna rum. Framförallt för att man inte stör varandra och på så vis sover bättre allihopa.

Det var aldrig meningen att tråden skulle bestå av två läger!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?
  • dec2010
    lövet2 skrev 2011-07-26 20:42:24 följande:
    När hon var baby, så försökte vi stressa på henne genom att använda sömnmetoden 5mm. Efter det, så blev hon enormt otrygg och kunde inte sova alls om hon inte hade oss bredvid. Det tog lång tid innan hon blev trygg med att vara ensam, och det var först när lillebror var tillräckligt stor för att också flytta ut ur sovrummet, som hon kunde tänka sig att dela rum med honom i stället för med oss.

Ok. Ja den där 5 min met verkar mest bara ställa till det för folk.

Skönt att de flyttat ut båda barnen nu då iaf så ni får sovrummet för er själva! :) 
  • lövet2
    dec2010 skrev 2011-07-26 20:46:45 följande:
    Ok. Ja den där 5 min met verkar mest bara ställa till det för folk.

Skönt att de flyttat ut båda barnen nu då iaf så ni får sovrummet för er själva! :) 
    Nja, riktigt så enkelt var det ju inte. Det var 5 småsyskon till som skulle ut ur sovrummet först!
  • Bambusa

vi har våran 2½åring kvar i sovrummet, delvis för vi inte har nå sovrum över till henne (ett lekrum på annan våning, men inte med 4väggar och dörr, utan lite mer öppen planlösning vilket inte ja tycker duger som sovrum.. )

letar större hus, då ska hon få eget rum,men kommer nog sova i vårat sovrum tills vi boat in oss i huset, vi får se, men hon kommer hinna bli 3 iaf, så ja röstade på över 3..

hon har alltid sovit bra, samsov med henne till 5månader, sen spjälsäng helt intill min säng,  numera en bit bort från sängen annars stör vi varann..  när vi slutade ama vid 10mån så låg ja bredvid henne tills hon somnade, men sen lessnade ja när hon va lite över året, sen dess har hon fått kram och puss, läggs i sängen med radion på, somnar själv.. inga problem.. när vi lägger oss stänger vi av radion (den är på för hon inte ska bli stöd av oss eller hundarna när vi är vakna)

• dec2010
    lövet2 skrev 2011-07-26 20:49:57 följande:
    Nja, riktigt så enkelt var det ju inte. Det var 5 småsyskon till som skulle ut ur sovrummet först!

Du milde tid!
  • dec2010
    Bambusa skrev 2011-07-26 20:58:36 följande:
    vi har våran 2½åring kvar i sovrummet, delvis för vi inte har nå sovrum över till henne (ett lekrum på annan våning, men inte med 4väggar och dörr, utan lite mer öppen planlösning vilket inte ja tycker duger som sovrum.. )

letar större hus, då ska hon få eget rum,men kommer nog sova i vårat sovrum tills vi boat in oss i huset, vi får se, men hon kommer hinna bli 3 iaf, så ja röstade på över 3..

hon har alltid sovit bra, samsov med henne till 5månader, sen spjälsäng helt intill min säng,  numera en bit bort från sängen annars stör vi varann..  när vi slutade ama vid 10mån så låg ja bredvid henne tills hon somnade, men sen lessnade ja när hon va lite över året, sen dess har hon fått kram och puss, läggs i sängen med radion på, somnar själv.. inga problem.. när vi lägger oss stänger vi av radion (den är på för hon inte ska bli stöd av oss eller hundarna när vi är vakna)

Nä, om man inte har något rum, så är det ju svårt att ha barnen i ett eget! :)
  • Busemma

Min första son var 3månader och 2:a sonen är 5 månader, har ännu inte fått eget rum än. Men i slutet av augusti ska han få flytta in på sitt rum (6mån är han då). Då ska hans rum vara färdig renoverat.

• taxsandra

Min dotter är nu lite över 10 månder sover i spjälsäng brevid oss än hon kommer  få ett eget rum i höst förhoppnings viss sova i det till hösten vintern

• Kazeer

Första barnet var 15 månader och andra barnet var 8 månader.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Butterscotch

Vår dotter är drygt 4 och vägrar fortfarande att sova i egen säng. Lillebror är 16 månader och sover sedan alldeles nyligen i egen säng (fast i vårt rum) nästan hela natten, innan han vaknar och vill komma till oss. När dagis börjar efter sommaren har dottern hävdat att hon ska sova i sin egen säng, men vi får väl se hur det blir med den saken... hoppas kan man ju alltid.

Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?