• dec2010

När började era barn sova i eget rum?

Som rubriken uttrycker. När började era barn sova i egna rum?

Vår son började sova i sitt rum vid 1.5 månaders ålder ungefär. Och efter att ha pratat med andra har jag börjat förstå att det kan variera kraftigt.

Så jag är helt enkelt nyfiken. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-30 01:22
    Meningen med tråden var inte att det skulle bli aggressivt. Även om jag själv reagerat kraftigt både en och tre gånger. Framförallt när jag känt att man blir behandlad som en dålig förälder för att man inte vill sova länge i samma rum som ens barn.

Alla är olika och har olika anledningar. Det finns mängder med skäl till att barnen sover kvar i rummet med föräldrarna. Platsbrist, oroliga barn, nattätande barn och säkert mängder med andra skäl.

Det finns samtidigt precis lika många skäl till att barnen sover i egna rum. Framförallt för att man inte stör varandra och på så vis sover bättre allihopa.

Det var aldrig meningen att tråden skulle bestå av två läger!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?
  • Kilsbergen

Från 1 år 8 mån. Alldelles för sent men berodde på att vi bodde i en liten tvåa. När vi flyttade till hus fick han eget rum och började från andra dagen sova hela nätter. Så skönt!!!

• Krake
    VardagsKvitter skrev 2011-07-29 17:22:03 följande:
    Det är en laddad fråga och lite spännande är tanken att barnet ska behöva sova i eget rum medan man själv säkert sover tillsammans med sin partner :) Varför skulle inte barnet behöva sova tillsammans med någon när man själv vill göra det?

Eller ni ligger i enskilda rum ni vuxna med? ;) 
    Ja, det gör vi. Vi har en tvåa. Ett rum är mitt, det andra är mannens. Då han har det större rummet är det även där sonen, ett år, har sin säng. 

Jag skulle gärna ge sonen ett eget rum snart, men det lär nog vänta av ekonomiska skäl. 
    Moster, inte monster.
  • Gladabarnensmamma
    Det är en laddad fråga och lite spännande är tanken att barnet ska behöva sova i eget rum medan man själv säkert sover tillsammans med sin partner :) Varför skulle inte barnet behöva sova tillsammans med någon när man själv vill göra det?

Jag "samsover" med min partner for att vi som vuxna kan ha en annan typ av narhet.
    Som barn & tonaring sov jag faktiskt ensam i min sang
  • La Lola
    Gladabarnensmamma skrev 2011-07-29 21:49:15 följande:
    Jag "samsover" med min partner for att vi som vuxna kan ha en annan typ av narhet.
    Som barn & tonaring sov jag faktiskt ensam i min sang
    En annan typ av närhet?
    O den närheten är mer viktig än den närhet man kan känna till ett barn?
    Det där hajade inte jag alls.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cocos87

Min dotter som är 2 år sover fortfarande med mig och sambon, hon behöver närhet och då får hon det.
    Sonen som nu är 9 mån sover i eget rum, det har han gjort den 5 mån och han sover mkt bättre när vi inte ligger nära och stör!!
    Alla barn är olika   

Nathalie 090607, Leo 101105
  • doriah

Stora tjejen ville börja sova i sitt rum strax innan hon blev 2...då hade hon fått en "stortjejssäng" i sitt rum och tyckte att det var mysigare. Lillasyster sover inte i "eget" rum - hon flyttade från vårt till våningssäng i storasysters rum nu i våras, då var hon väl knappt 2 1/2...

Elsa och Lovis mamma
  • cicci85

Äldsta sonen var 2,5 när han började sova i eget rum. Den yngsta var mindre, 8 månader kanske.

• dec2010

Så du ser ingen skillnad på att sova med ett barn o med en partner? Då tycker jag ni skaffar er en bra stor säng så hela familjen får plats. För när barnen börjar bli tonåringar kan det ju bli lite trångt annars.

• dec2010
    Stor mamma skrev 2011-07-29 17:31:18 följande:
    min äldsta ville ha eget rum först nu-hon är fem år. Dom fick egna rum redan tidigt men ville inte sova där.

De två yngre vill inte än-de är 4 o 2 år gamla. Dom kommer vilja när dom är mogna nog att VILJA ha eget rum

Jag skiljer nämligen kraftigt på vilja ha och bli utknuffad ur föräldrarnas rum.

Jag vet många som bara för dom vill kunna ha sex morgon middag kväll tvingar ut barnen till ett eget rum.

Usch nej dom är redo när dom själva vill

Dottern skall välja tapeter i helgen, sen skall vi måla hennes byrå i egenvald färg och inreda som hon vill. Kan tro det blir mycket princess o rosa
    Om man flyttar barnen till eget rum ENBART för att man vill kunna ha sex. Så känns det ju ganska fånigt det med. Fast samtidigt, hellre det än att ha kvar barnen i rummet och ha sex ändå.

Vissa har behov av sex flera gånger om dagen och vissa några gånger per år. Alla är olika. 

Om man ska vänta tills barnen själva kan säga att de vill flytta till eget rum så måste ju barnen själva kunna tala först. Redan där förutsätter det att barnen är flera år gamla. Men ja, folk gör ju som de vill.

• Omorfia

Vi har inget eget rum till dottern än, hon är tre år nu. Planen är att hon ska få ett eget rum när vi flyttar om 1-1½ år.

Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?