• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?

Ni får gärna motivera också varför ni tycker det är en bra idé eller inte!

• Boza

Jag tycker att man kan ge både och i så fall. Dels en gåva till barnet (det är ju inte föräldrarna som ska ha det så det spelar ingen roll om de är rika), och dels till välgörenhet i barnets namn om du nu vill det. Du kan ju köpa en enklare gåva till barnet, typ fin nalle eller silverkedja med hänge. Då kommer man ju undan billigt, typ 200 spänn.

• Suri

Jag skulle bli glad om någon tänkt till. "Rädda barnen" har annars en väldigt bra webbshop tycker jag med fina presenter där en stor del går till verksamheyen. Kolla på UNICEFs hemsida också. Där kan man köpa specifika saker ex filtar, vaccin, vätskeersättning mm. Jag köpte ett fint halsband från barncancerfonden för ett par år sedan.

Ja, jag tänkte just att man skulle ge både ock. Anledningen till att jag skrev att föräldrarna är välbetällda är att jag tycker att barnet därmed har allt det behöver och lite till. Då tänker jag att en mindre symbolisk gåva till barnet samt en donation till ett ändamål där pengarna går till människor som verkligen behöver det skulle vara en bra idé.

Suri skrev 2011-07-28 20:36:48 följande:
    Jag skulle bli glad om någon tänkt till. "Rädda barnen" har annars en väldigt bra webbshop tycker jag med fina presenter där en stor del går till verksamheyen. Kolla på UNICEFs hemsida också. Där kan man köpa specifika saker ex filtar, vaccin, vätskeersättning mm. Jag köpte ett fint halsband från barncancerfonden för ett par år sedan.
    Det ska jag titta på!
  • happy 78

nej tycker inte det passar eftersom presenten ska vara ett minne från dopdagen,men förslaget att handla något från hjälporganisationers sida va ju perfekt!

• Miss Cee

Dåligt.

Välgörenhet ger man själv, till det ändamål man själv har valt. Enda undantaget är när den presumtiva mottagen själv BER om att pengar ska ges till visst ändamål, då är det ok. Men inte annars.

Välgörenhet i dopgåva är en "Present" till organisationen som får gåvan, och en "present" till dig själv som får glädjen att välja ändamål och känna dig snäll. Barnet får inte någon present öht.

• Boothwalker

Beror helt på. Men jag skulle uppskatta det om jag hade det jag behövde och hellre det än nån skit... =)

♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Kimona

Jag tycker inte att det är en passande dopgåva. Det ska ju vara något till barnet.
    Det är en annan sak att ge bort till någon som kan ta ställning och beslut och som kan ha en åsikt angående välgörenhet

• Kimona
    Suri skrev 2011-07-28 20:36:48 följande:
    Ja att köpa en present från en sådan organisation är bättre isf :)
Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?