• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?
  • hallencreutz89
    Rani skrev 2011-07-30 00:15:49 följande:
    Sedan om man tänker så så blir ju alla gåvor tvingande istället för fina gester. Får jag ett presentkort på PoP så "tvingar" någon mig att handla på PoP. Om jag får ett halsband så "tvingar" någon mig att använda halsband.

Fast då är det trots allt något som ges dig ändå och du kan strunta i att handla på pop och ge bort det till nån annan om du inte gillar det. Ska du göra det med trädet i afrika som någon annan fick också? Fattar bara inte varför man ska låtsas att man ger någon en present när man ger någon annan en present
  • hallencreutz89
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-30 11:39:35 följande:
    Det är ju inte DINA pengar om någon annan ska ge dig en present. Man kan aldrig förvänta sig presenter för en viss summa!

Jag har inte sagt att jag förvänytar mig presenter. Däremot så förväntar jag mig ärlighet och att folk säger om de hellre vill lägga pengar p åvälgörenhet än att ge presenter, istället för att de ska ge till välgörenhet och sen på något sätt låtsas att det är en present
  • hallencreutz89
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-30 11:41:06 följande:
    Så sant....Om man får en prydnadssak så förväntas man ställa den i hyllan hemma. Får man kläder förväntas man använda dem på sitt barn.

skillnad på förväntningar och tvång. Du kan strunta i att sätta upp prydnadssakerna på hyllan och du kan säkert be om kvitto och få byta om du är missnöjd, får man kvitton så man kan byta på välgörenhetskorten?
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 12:24:16 följande:
    Hur är det på något sätt en fin gåva till barnet? för barnet är det bara en låtsasgåva, för barnen som svälter är det däremot en riktig gåva, men till barnet som döps är det bara en låtsasgåva, för det är inget barne får. Ni kan lika gärna ge en lapp med en lista där det står "det här la vi pengar på istället för att köpa present". Tycker aldrig det är fint att ge bort något i någons namn ändå om personen inte fått vara med och bestämma vad som ska ges bort till vem. Brukar ni skänka era barns veckopeng till välgörenhet också?
    Fast egentligen är det nästan onödigt att dra in barnen i det här. För vi talar om spädbarn och spädbarn brukar inte vara så värst prylfixerade. All små söta bebiskläder av fina märken  etc etc är ju egentligen mer för föräldrarna för ett spädbarn bryr sig inte! Det skulle lika gärna ha en second-hand-body på sig. Det som barnet skulle kunna bry sig mer om så småningom är ju pengar på ett konto (som kommer till nytta en dag) eller kanske finare minnessaker men de flesta har ju inte de små nallesparbössorna i silver, de graverade ramarna etc i hyllan ändå.
  • hallencreutz89

Alltså det handlar inte om saker. Om någon kom till mig och sa att de tycker presenter är meterialistiskt och har bestämt sig för att ge till välgörenhet istället och därför istället har ritat en teckning och skrivit en dikt till mitt barn så skulle jag bli jätteglad och säkert sätta upp teckningen med dikten på mitt barns rum, men om någon kom till mig och sa att de gett mitt barn i present att de skänkt pengar i barnets namn så skulle jag tycka det var hyckleri eftersom det inte på något sätt är en present till mitt barn för det är en present till någon annan.

• hallencreutz89
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-30 12:39:02 följande:
    Fast egentligen är det nästan onödigt att dra in barnen i det här. För vi talar om spädbarn och spädbarn brukar inte vara så värst prylfixerade. All små söta bebiskläder av fina märken  etc etc är ju egentligen mer för föräldrarna för ett spädbarn bryr sig inte! Det skulle lika gärna ha en second-hand-body på sig. Det som barnet skulle kunna bry sig mer om så småningom är ju pengar på ett konto (som kommer till nytta en dag) eller kanske finare minnessaker men de flesta har ju inte de små nallesparbössorna i silver, de graverade ramarna etc i hyllan ändå.

Fast det är ju ändå en present till familjen för barnets föräldrar slipper köpa kläder själva och det är väl kul att se bilder på sig själv i fina kläder man fick i doppresent. Jag har kvar kläder jag fick i doppresent som jag använder till mitt barn så jag har nytta av det. Jag tycker bara inte man kan säga att det är en present till någon att man gett present til lnågon annan
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 12:39:26 följande:
    Alltså det handlar inte om saker. Om någon kom till mig och sa att de tycker presenter är meterialistiskt och har bestämt sig för att ge till välgörenhet istället och därför istället har ritat en teckning och skrivit en dikt till mitt barn så skulle jag bli jätteglad och säkert sätta upp teckningen med dikten på mitt barns rum, men om någon kom till mig och sa att de gett mitt barn i present att de skänkt pengar i barnets namn så skulle jag tycka det var hyckleri eftersom det inte på något sätt är en present till mitt barn för det är en present till någon annan.
    OK....så att skänka till välgörenhet är OK istället för att köpa en present (alt köpa present till lägre penningvärde com jag tänkte) men då tycker du inte att man ska ge ett kort där det står vart pengarna blev skänkta för det som hyckleri?
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 12:24:16 följande:
    Hur är det på något sätt en fin gåva till barnet? för barnet är det bara en låtsasgåva, för barnen som svälter är det däremot en riktig gåva, men till barnet som döps är det bara en låtsasgåva, för det är inget barne får. Ni kan lika gärna ge en lapp med en lista där det står "det här la vi pengar på istället för att köpa present". Tycker aldrig det är fint att ge bort något i någons namn ändå om personen inte fått vara med och bestämma vad som ska ges bort till vem. Brukar ni skänka era barns veckopeng till välgörenhet också?
    Jag tycker du har ett mycket märkligt resonemang kring det här ämnet. Varför måste gåvan enbart vara tillägnad barnet, och hur sjutsingen kan man tycka att det är fel att ge bort pengar till välgörenhet istället för att ge en present som dopgåva?
    Mitt barn är för litet för att handskas med pengar. Han är 2½ år. Det är inte ens säkert att han kommer att få fickpengar när han blir äldre, det är nämligen inget som är en självklarhet. Vi får se hur vi kommer att göra. Jag förstår heller inte hur du kan dra en pararell till fickpeng? Snacka om att rycka i lösa trådar för att rädda ditt eget ansikte. Går inte särskilt väl, dock.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 12:29:11 följande:
    skillnad på förväntningar och tvång. Du kan strunta i att sätta upp prydnadssakerna på hyllan och du kan säkert be om kvitto och få byta om du är missnöjd, får man kvitton så man kan byta på välgörenhetskorten?
    Eh...? Brukar du be om kvitto för att byta ut dina presenter? Alltså, vad är du för människa egentligen?!
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • hallencreutz89
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-30 12:50:10 följande:
    OK....så att skänka till välgörenhet är OK istället för att köpa en present (alt köpa present till lägre penningvärde com jag tänkte) men då tycker du inte att man ska ge ett kort där det står vart pengarna blev skänkta för det som hyckleri?

Ja alltså att skänka istället för present är ok så länge man är ärlig om det, men jag tycker inte man ska låtsas att det är en present att man skänkt pengar
Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?