• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 12:59:02 följande:
    Jag tycker du har ett mycket märkligt resonemang kring det här ämnet. Varför måste gåvan enbart vara tillägnad barnet, och hur sjutsingen kan man tycka att det är fel att ge bort pengar till välgörenhet istället för att ge en present som dopgåva?
    Mitt barn är för litet för att handskas med pengar. Han är 2½ år. Det är inte ens säkert att han kommer att få fickpengar när han blir äldre, det är nämligen inget som är en självklarhet. Vi får se hur vi kommer att göra. Jag förstår heller inte hur du kan dra en pararell till fickpeng? Snacka om att rycka i lösa trådar för att rädda ditt eget ansikte. Går inte särskilt väl, dock.

Jag sa ju att det är helt ok att ge bort till välgörenhet ISTÄLLET för att ge en present, men det är int eok at låtsas att det ÄR en present, Nu erkände du ju själv att det inte är att ge en present att ge till välgörenhet för du sa själv att det är istället för en gåva, alltså är dte ingen present
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 13:00:02 följande:
    Eh...? Brukar du be om kvitto för att byta ut dina presenter? Alltså, vad är du för människa egentligen?!

Nej, för jag blir glad för det mesta jag får. Poängen var att det är inte lika mycket tvång med vanliga presenter för man KAN byta dem. Du borde nog träna din läsförståelse lite
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:03:01 följande:
    Nej, för jag blir glad för det mesta jag får. Poängen var att det är inte lika mycket tvång med vanliga presenter för man KAN byta dem. Du borde nog träna din läsförståelse lite
    VAD gör det ifall man inte kan byta en välgörenhetspresent då?! Vem sjutton vill byta ut några doser vaccin till utsatta barn mot en "riktig" present? Du, antar jag.

Min läsförståelse är det inget fel på, men tack för omtanken. 
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:02:17 följande:
    Jag sa ju att det är helt ok att ge bort till välgörenhet ISTÄLLET för att ge en present, men det är int eok at låtsas att det ÄR en present, Nu erkände du ju själv att det inte är att ge en present att ge till välgörenhet för du sa själv att det är istället för en gåva, alltså är dte ingen present
    DU bör se över din läsförståelse, ser jag.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 13:04:30 följande:
    VAD gör det ifall man inte kan byta en välgörenhetspresent då?! Vem sjutton vill byta ut några doser vaccin till utsatta barn mot en "riktig" present? Du, antar jag.

Min läsförståelse är det inget fel på, men tack för omtanken. 

Som sagt så handlade det jag sa om huruvida det är lika mycket tvång att ge "vanliga" presenter som att ge välgörenhet och det är det inte eftersom det finns mer möjlighet att byta vanliga presenter eller ge bort till någon annan. Det handlar inte om huruvida något ska byta, det handlar om huruvida det är lika mycket tvång. Förstår du nu?
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 13:05:21 följande:
    DU bör se över din läsförståelse, ser jag.

Var det inte exakt det du skrev då? ska jag kopier ain det igen så du får se det själv?
  • mamma till tre busungar
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 12:41:27 följande:
    Fast det är ju ändå en present till familjen för barnets föräldrar slipper köpa kläder själva och det är väl kul att se bilder på sig själv i fina kläder man fick i doppresent. Jag har kvar kläder jag fick i doppresent som jag använder till mitt barn så jag har nytta av det. Jag tycker bara inte man kan säga att det är en present till någon att man gett present til lnågon annan
    Det är så här också, att detta barn kommer på dopet ändå överösas av femtielva prylar av presenttokig släkt samt att det redan i grunden är ett barn som lever i en familj där det inte direkt saknas prylar. 

• hallencreutz89
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-30 13:13:10 följande:
    Det är så här också, att detta barn kommer på dopet ändå överösas av femtielva prylar av presenttokig släkt samt att det redan i grunden är ett barn som lever i en familj där det inte direkt saknas prylar. 

Ja alltså det är inte det med present i sig som jag ser som ett problem. Jag bara tycker att man isåfall kan ärligt säga att man den här gången valde att skänka till välgörenhet istället och bara ge en symbolisk gåva istället för att ge ett kort där det står att man skänkt pengar och bete sig som om det är en gåva till barnet att man skänkt pengar
Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?