• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-29 23:30:16 följande:
    "Mina presentpengar"...? Shit, vad vissa låter sjukt självupptagna. Låter lite som fiskmåsarna i "Finding Nemo"; "Mine! Mine! Mine!". Nä, usch för sånt! 

Hahaha jag vet att det lät självupptaget. Men jag skulle faktiskt föredra att inte få något alls, att ge välgörenhet tyder bara på att de ändå inte vill lägga pengar på en present åt mig, men låtsas göra det genom att ge mig en present som egentligen 'är för deras eget välmående. Varför inte bara ge mig en lapp där det står "er present är att vi köpte en ny tv åt oss själva, tack så mycket!"
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-29 23:30:16 följande:
    "Mina presentpengar"...? Shit, vad vissa låter sjukt självupptagna. Låter lite som fiskmåsarna i "Finding Nemo"; "Mine! Mine! Mine!". Nä, usch för sånt! 

dessutom är det ju ni som inte kan lägga av era egna pengar på välgörenhet utan istället använder pengarna ni har till presenter för det, det tycker jag är rätt självupptaget
  • Rani
    Fanny b skrev 2011-07-29 23:29:20 följande:

Jag är emot denna idé då det inte är säkert att föräldrarna själva tycker om valet av välgörenhetsorganisation som man donerat pengarna till. Jag tycker inte heller att man ska ge donationer av detta slag som presenter, om nu inte mottagaren själv vill ha sådana.

Hmmm

Men om man ger till exempel en donation till Röda Korset som går till svältkatastrofen på Afrikas horn. Vem kan ha något emot denna gåva? Vem tänker; "Nämen, jag hade hellre fått ett halsband till till lilla Lisa"?
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:36:56 följande:
    Hahaha jag vet att det lät självupptaget. Men jag skulle faktiskt föredra att inte få något alls, att ge välgörenhet tyder bara på att de ändå inte vill lägga pengar på en present åt mig, men låtsas göra det genom att ge mig en present som egentligen 'är för deras eget välmående. Varför inte bara ge mig en lapp där det står "er present är att vi köpte en ny tv åt oss själva, tack så mycket!"
    Men alltså, va?! Tror du det är så folk tänker när de vill skänka pengar till välgörenhet i barnets namn istället för att köpa en massa krims-krams?
    Jag tänker precis tvärtom: skänk hellre pengar till välgörenhet än att ge nåt som bara ändå står och dammar. Ungen kommer att ha det bra i alla fall, och kommer knappast att bry sig om sina silverskedar. 
    Om folk sen inte ger nåt alls, bryr jag mig inte så mkt om. För mig är det viktigare att de närmsta är samlade inför dopet och att barnets dopdag blir fin.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:38:05 följande:
    dessutom är det ju ni som inte kan lägga av era egna pengar på välgörenhet utan istället använder pengarna ni har till presenter för det, det tycker jag är rätt självupptaget
     Jag förstår helt ärligt hur du tänker?
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    Jag förstår helt ärligt inte hur du tänker? skulle det stå.
  • Stinky
    Rani skrev 2011-07-29 23:45:50 följande:
    Hmmm

Men om man ger till exempel en donation till Röda Korset som går till svältkatastrofen på Afrikas horn. Vem kan ha något emot denna gåva? Vem tänker; "Nämen, jag hade hellre fått ett halsband till till lilla Lisa"?
    Uppenbarligen så finns det ju folk som tänker så. Det finns ju exempel i tråden. Tyvärr, vågar jag påstå.
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-29 23:46:15 följande:
    Men alltså, va?! Tror du det är så folk tänker när de vill skänka pengar till välgörenhet i barnets namn istället för att köpa en massa krims-krams?
    Jag tänker precis tvärtom: skänk hellre pengar till välgörenhet än att ge nåt som bara ändå står och dammar. Ungen kommer att ha det bra i alla fall, och kommer knappast att bry sig om sina silverskedar. 
    Om folk sen inte ger nåt alls, bryr jag mig inte så mkt om. För mig är det viktigare att de närmsta är samlade inför dopet och att barnets dopdag blir fin.
     Jag förstår helt ärligt hur du tänker?

Jag bryr mig inte heller så mycket om de inte ge rnåt alls, men att ge välgörenhet tycker jag är hyckleri. Dessutom kan man ju ge annat än silverskedar. Vi fick massor av fina kläder och presentkort och andra saker när barnet döptes och det var jättetrevligt
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-29 23:47:08 följande:
    Jag förstår helt ärligt inte hur du tänker? skulle det stå.

förstod det. Jag tycker helt enkelt att om du vill ge till välgörenhet så kan du göra det själv, tvinga inte andra att göra det bara för att du inte orkar köpa en riktig present
  • Rani
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:52:06 följande:
    förstod det. Jag tycker helt enkelt att om du vill ge till välgörenhet så kan du göra det själv, tvinga inte andra att göra det bara för att du inte orkar köpa en riktig present
    "Tvinga andra"? Är det något negativt med välgörenhet menar du? Eller varför är det så förfärligt att bli "tvingad" till att ge till välgörenhet?
  • hallencreutz89
    Rani skrev 2011-07-29 23:56:49 följande:
    "Tvinga andra"? Är det något negativt med välgörenhet menar du? Eller varför är det så förfärligt att bli "tvingad" till att ge till välgörenhet?

Nej men ge till välgörenhet på din fritid. Jag tycker man ska ge till välgörenhet för man själv vill, inte för att andra vill döva sitt egna samvete och därför ger en en låtsasgåva som egentligen är en gåva till någon annan
Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?