• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?
  • Stinky

Åh, vilken bra idé! Den skulle jag nappat på på direkten ifall jag skulle varit bjuden på dop! Och nu när jag har en bulle i ugnen som strax är färdigbakad och sedan ska döpas, så kan jag gott tänka mig att använda mig av din idé, TS!
    Läkare utan gränser är en organisation som jag vurmar för, så jag skulle kunna tänka mig att försöka få folk att skänka en liten summa dit istället för att de ska köpa en massa fula prylar som ex. tennramar, "mitt första år"-böcker och annat skittrisst som ändå slängs i slutändan.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    Miss Cee skrev 2011-07-28 22:51:25 följande:
    Dåligt.

Välgörenhet ger man själv, till det ändamål man själv har valt. Enda undantaget är när den presumtiva mottagen själv BER om att pengar ska ges till visst ändamål, då är det ok. Men inte annars.

Välgörenhet i dopgåva är en "Present" till organisationen som får gåvan, och en "present" till dig själv som får glädjen att välja ändamål och känna dig snäll. Barnet får inte någon present öht.
    ... och hur många av dina dopgåvor som du fick i present har du kvar idag och har "mysiga" minnen till? Jag kan helt ärligt säga att jag inte har en enda mig veterligen, och det bekymrar inte mig nämnvärt. Drömmer
  • KlasStures mamma

En liten leksak eller liknande plus välgörenhet hade jag blivit jätte glad för om någon hade gett det till min tös.

• Miss Cee
    Stinky skrev 2011-07-29 00:10:02 följande:
    ... och hur många av dina dopgåvor som du fick i present har du kvar idag och har "mysiga" minnen till? Jag kan helt ärligt säga att jag inte har en enda mig veterligen, och det bekymrar inte mig nämnvärt. Drömmer
    Alla, som inte var förbrukningsvaror (tex kläder).

Det behöver inte alls vara tennramar och saker att få "mysiga minnen" till. Vet många som gett kläder, en slant på ett bankkonto inför framtiden och andra nyttiga saker vid dopet.

Det är bara välgörenhetspresenter jag vänder mig emot.
  • Zirup

Just dop tycker jag att det skall vara minnessaker till barnet men julklapp eller födelsedagar och sånt, där kan jag tänka mig välgörenhetsdonationer. Det fick mina tjejer i julklapp och det hade varken jag eller dom något emot (de var bara 6 mån och 2 år och det var väl roligast att öppna pappret kan jag tänka).

• Stinky
    Miss Cee skrev 2011-07-29 20:59:14 följande:
    Alla, som inte var förbrukningsvaror (tex kläder).

Det behöver inte alls vara tennramar och saker att få "mysiga minnen" till. Vet många som gett kläder, en slant på ett bankkonto inför framtiden och andra nyttiga saker vid dopet.

Det är bara välgörenhetspresenter jag vänder mig emot.
    Ok. Själv har jag inga dopgåvor kvar, och känner inte att jag bryr mig heller. Jag skulle heller inte satt mig emot att folk hade stoppat in pengar för välgörenhet istället för att ge dopgåvor.
  • zauzz

Bra idé tycker jag, finns det någon som uppskattar sina silverskedar och liknande från dopet?

Kombinera gärna med ett fint kort eller så, och förklara presenten.

Läkarmissionen har en hel del bra grejer som kan passa att ge i samband med ett dop, bland annat förlossning på klinik i Kongo och liknande 

Verkar vara delade åsikter om detta. Men säg en present på ca 200 till barnet och så en donation på 500-800 - skulle det vara så fel?

zauzz skrev 2011-07-29 22:44:46 följande:
    Bra idé tycker jag, finns det någon som uppskattar sina silverskedar och liknande från dopet?

Kombinera gärna med ett fint kort eller så, och förklara presenten.

Läkarmissionen har en hel del bra grejer som kan passa att ge i samband med ett dop, bland annat förlossning på klinik i Kongo och liknande 
    Tack för tipset om läkarmissionen!
Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?