• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?
  • Stinky
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-29 22:44:48 följande:
    Verkar vara delade åsikter om detta. Men säg en present på ca 200 till barnet och så en donation på 500-800 - skulle det vara så fel?
    Det låter ypperligt, tycker jag.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • mamma till tre busungar
    Stinky skrev 2011-07-29 22:48:10 följande:
    Det låter ypperligt, tycker jag.
    Det tycker ju jag med!

Det är rätt jämnt i omröstningen.....

Ni som röstat mot - vad skulle ni tänka om ert barn fick en sådan dopgåva?
  • En till mamma

Jag funderade ett tag innan jag svarade, jag hade nog tvekat att ge bort det då jag är livrädd att det ska bli fel. Nu har vi inte döpt vårt barn, men hade vi gjort det så hade jag blivit super glad över en välgörenhetsgåva. Mycket bättre än en massa skit man ändå bara ställer och sammlar dam.

• Jennie med ie
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-29 22:53:59 följande:
    Det tycker ju jag med!

Det är rätt jämnt i omröstningen.....

Ni som röstat mot - vad skulle ni tänka om ert barn fick en sådan dopgåva?
    Antagligen att tanken säkert var god men att jag föredrar att välja själv vilka organisationer som ska få mitt stöd och på vilket sätt.
  • Stinky
    En till mamma skrev 2011-07-29 23:06:19 följande:
    Jag funderade ett tag innan jag svarade, jag hade nog tvekat att ge bort det då jag är livrädd att det ska bli fel. Nu har vi inte döpt vårt barn, men hade vi gjort det så hade jag blivit super glad över en välgörenhetsgåva. Mycket bättre än en massa skit man ändå bara ställer och sammlar dam.
  • hallencreutz89

Absolut inte om man inte bett om det. Välgörenhet kan du göra för dina egna pengar, inte för mina presentpengar. Jag ska kunna välja själv om jag skage till välgörenhet, ingen ska göra det åt mig

• Twilight
    Miss Cee skrev 2011-07-28 22:51:25 följande:
    Dåligt.

Välgörenhet ger man själv, till det ändamål man själv har valt. Enda undantaget är när den presumtiva mottagen själv BER om att pengar ska ges till visst ändamål, då är det ok. Men inte annars.

Välgörenhet i dopgåva är en "Present" till organisationen som får gåvan, och en "present" till dig själv som får glädjen att välja ändamål och känna dig snäll. Barnet får inte någon present öht.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Fanny b

Jag är emot denna idé då det inte är säkert att föräldrarna själva tycker om valet av välgörenhetsorganisation som man donerat pengarna till. Jag tycker inte heller att man ska ge donationer av detta slag som presenter, om nu inte mottagaren själv vill ha sådana.

• Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:26:37 följande:
    Absolut inte om man inte bett om det. Välgörenhet kan du göra för dina egna pengar, inte för mina presentpengar. Jag ska kunna välja själv om jag skage till välgörenhet, ingen ska göra det åt mig
    "Mina presentpengar"...? Shit, vad vissa låter sjukt självupptagna. Låter lite som fiskmåsarna i "Finding Nemo"; "Mine! Mine! Mine!". Nä, usch för sånt! 
  • Rani

Mycket bra! Vem kan bli besviken över en sådan gåva?

Jag tycker att action aid har roliga presenter. Man kan ge bort en get, ett myggnät, en vinterjacka etc till någon behövande(symboliskt naturligtvis). Där finns presenter för varierande summa:

http://www.presentermotfattigdom.se/

Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?