• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?
  • Stinky
    Lakritstrollet75 skrev 2011-07-30 00:15:14 följande:
    Okej
    Okej? Du tycker alltså att det är okej att det är så?
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    Rani skrev 2011-07-30 00:15:49 följande:
    Sedan om man tänker så så blir ju alla gåvor tvingande istället för fina gester. Får jag ett presentkort på PoP så "tvingar" någon mig att handla på PoP. Om jag får ett halsband så "tvingar" någon mig att använda halsband.
    Ja, precis. 
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:26:37 följande:
    Absolut inte om man inte bett om det. Välgörenhet kan du göra för dina egna pengar, inte för mina presentpengar. Jag ska kunna välja själv om jag skage till välgörenhet, ingen ska göra det åt mig
    Det är ju inte DINA pengar om någon annan ska ge dig en present. Man kan aldrig förvänta sig presenter för en viss summa!
    Rani skrev 2011-07-30 00:15:49 följande:
    Sedan om man tänker så så blir ju alla gåvor tvingande istället för fina gester. Får jag ett presentkort på PoP så "tvingar" någon mig att handla på PoP. Om jag får ett halsband så "tvingar" någon mig att använda halsband.
    Så sant....Om man får en prydnadssak så förväntas man ställa den i hyllan hemma. Får man kläder förväntas man använda dem på sitt barn.
    Stinky skrev 2011-07-30 00:14:45 följande:
    Att man ens förväntar sig prylar under dopdagen gör mig lite förvånad, faktiskt. Det låter som fjortisarna som konfirmerar sig enbart för att få presenter. Man döper väl för sjutsingen inte sina barn bara för att de ska få en massa prylar?! Då har ju själva dopet tappat sin mening helt, anser jag.
  • Lallii

Jättebra ide! Jag har gjort så själv, både till dop och bröllop. En vän till mig driver ett barnhem i Etiopien (www.barnhemmet.se) och dit brukar jag ge pengar. Då vet man också exakt vart de går och till vad de används. Sen har min polare tagit fina foton i området som jag har fått och ramat in. Det har blivit den materiella gåvan ihop med ett kort där jag skrivit att jag skänkt pengar i ditt/ert namn och för dem kommer si och så många barn få skola, kläder, mat, tak över huvudet och en famn att tröstas i under si och så många månader. (det är SJUKT hur långt några hundralappar räcker för att göra skillnad!!!)

• hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 00:04:46 följande:
    Vi fick också kläder, presentkort, krims-krams och annat när sonen döptes. Men jag hade blivit riktigt glad om nån hade gett ett bidrag till någon välgörenhetsorganisation istället.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:52:06 följande:
    förstod det. Jag tycker helt enkelt att om du vill ge till välgörenhet så kan du göra det själv, tvinga inte andra att göra det bara för att du inte orkar köpa en riktig present
     Intressant. Jag tycker det låter märkligt att du betraktar mina pengar som "dina" ifall de ges bort till välgörenhet istället för till dig, när pengarna inte ens är dina. Ungefär som att du skulle bli "snuvad på konfekten", fast du egentligen inte blivit det.
    Det är själva tanken och handlingen som räknas, anser jag. Pengarna går till välgörande ändamål, hur kan det vara så fel?

Själv tycker jag att det låter oerhört bortskämt och egoistiskt att tycka att det är fel att skänka pengar istället för att köpa present.
    Nej jag ser bara inte hur det på något sätt är en present till mitt barn att du går och köper en present åt någon annan. Jag skiter fullständigt i presenter men jag tycker det är hyckleri att ens låtsas att det är en present till någon att ge välgörenhet till någon annan. Skit i att ge någon present alls då och skänk era pengar till välgörenhet, isåfall bryr jag mig inte, men kom inte och låtsas att ni köpt en present när ni inte gjort det
  • hallencreutz89
    Rani skrev 2011-07-30 00:07:41 följande:
    Intressant. Jag trodde faktiskt att alla skulle vilja ge till välgörenhet. Jag hade aldrig anat att det skulle finnas någon som skulle tycka att jag tvingade på dem något genom att ge en gåva till svältande.

Jo men jag vill ge till välgörenhet vad jag själv vill. Hur är det på något sätt att ge en gåva till mig att du ger en gåva till svältande? Det är bara en låtsaspresent. Om ni inte vill köpa presenter för ni hellre ger till välgörenhet så bara var ärliga och säg det istället för att låtsas att det är en present till mig att ni ger till välgörenhet för det är ju bara löjligt
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 00:10:14 följande:
    Men om jag vill ge pengar till välgörenhet i barnets namn, då gör jag ju det för att det är en fin gest. Det är en fin gåva både till barnet och till dem jag väljer att skänka pengar till. Det handlar inte om att dövar "sitt egna dåliga samvete". Det där med "låtsasgåva" kan du ju stoppa dit solen aldrig skiner, för en gåva till välgörenhet kommer aldrig någonsin att bli en "låtsasgåva". 

Hur är det på något sätt en fin gåva till barnet? för barnet är det bara en låtsasgåva, för barnen som svälter är det däremot en riktig gåva, men till barnet som döps är det bara en låtsasgåva, för det är inget barne får. Ni kan lika gärna ge en lapp med en lista där det står "det här la vi pengar på istället för att köpa present". Tycker aldrig det är fint att ge bort något i någons namn ändå om personen inte fått vara med och bestämma vad som ska ges bort till vem. Brukar ni skänka era barns veckopeng till välgörenhet också?
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 00:14:45 följande:
    Att man ens förväntar sig prylar under dopdagen gör mig lite förvånad, faktiskt. Det låter som fjortisarna som konfirmerar sig enbart för att få presenter. Man döper väl för sjutsingen inte sina barn bara för att de ska få en massa prylar?! Då har ju själva dopet tappat sin mening helt, anser jag.

vem har sagt att man förväntar sig en massa prylar? Det handlar inte om prylarna, det handlar om att det är löjligt att ge bort något till någon annan och sen skriva det på ett kort och låtsas att det är en present till barnet, det är hyckleri
Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?