• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:51:07 följande:
    Jag bryr mig inte heller så mycket om de inte ge rnåt alls, men att ge välgörenhet tycker jag är hyckleri. Dessutom kan man ju ge annat än silverskedar. Vi fick massor av fina kläder och presentkort och andra saker när barnet döptes och det var jättetrevligt
    Vi fick också kläder, presentkort, krims-krams och annat när sonen döptes. Men jag hade blivit riktigt glad om nån hade gett ett bidrag till någon välgörenhetsorganisation istället.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:52:06 följande:
    förstod det. Jag tycker helt enkelt att om du vill ge till välgörenhet så kan du göra det själv, tvinga inte andra att göra det bara för att du inte orkar köpa en riktig present
     Intressant. Jag tycker det låter märkligt att du betraktar mina pengar som "dina" ifall de ges bort till välgörenhet istället för till dig, när pengarna inte ens är dina. Ungefär som att du skulle bli "snuvad på konfekten", fast du egentligen inte blivit det.
    Det är själva tanken och handlingen som räknas, anser jag. Pengarna går till välgörande ändamål, hur kan det vara så fel?

Själv tycker jag att det låter oerhört bortskämt och egoistiskt att tycka att det är fel att skänka pengar istället för att köpa present.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Lakritstrollet75

Vi fick en sådan dopgåva av gudfar till barn nr 2 och jag måste säga att jag blev lite lite besviken. Vi fick ett kort där det stod att en donation var insatt till en djurrättsorganisation. Ja det var allt. Kändes som jag hade velat att han ansträngt sig mer eftersom det var gudfar. Något att minnas, ngt man kunde ha hemma som de andra barnen de har fått tex stolar med sina namn. Gudmor hade å andra sidan gjort ett smycke med barnets ansikte i silver. Så ngt fint fick ju även han.

• Rani
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 00:04:18 följande:
    Nej men ge till välgörenhet på din fritid. Jag tycker man ska ge till välgörenhet för man själv vill, inte för att andra vill döva sitt egna samvete och därför ger en en låtsasgåva som egentligen är en gåva till någon annan
    Intressant. Jag trodde faktiskt att alla skulle vilja ge till välgörenhet. Jag hade aldrig anat att det skulle finnas någon som skulle tycka att jag tvingade på dem något genom att ge en gåva till svältande.
  • Lakritstrollet75
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:36:56 följande:
    Hahaha jag vet att det lät självupptaget. Men jag skulle faktiskt föredra att inte få något alls, att ge välgörenhet tyder bara på att de ändå inte vill lägga pengar på en present åt mig, men låtsas göra det genom att ge mig en present som egentligen 'är för deras eget välmående. Varför inte bara ge mig en lapp där det står "er present är att vi köpte en ny tv åt oss själva, tack så mycket!"
    Ja lite så kändes det för mig med!!
  • Stinky
    Nej men ge till välgörenhet på din fritid. Jag tycker man ska ge till välgörenhet för man själv vill, inte för att andra vill döva sitt egna samvete och därför ger en en låtsasgåva som egentligen är en gåva till någon annan
    Men om jag vill ge pengar till välgörenhet i barnets namn, då gör jag ju det för att det är en fin gest. Det är en fin gåva både till barnet och till dem jag väljer att skänka pengar till. Det handlar inte om att dövar "sitt egna dåliga samvete". Det där med "låtsasgåva" kan du ju stoppa dit solen aldrig skiner, för en gåva till välgörenhet kommer aldrig någonsin att bli en "låtsasgåva". 
  • Lakritstrollet75

Kan dessutom upplysa att jag ger mkt av min lön t välgörenhet som jag tycker är behjärtansvärd, ifall nu någon här skulle undra hur jag kan vara så ego att vilja ha en pryl till mitt barn som doppresent.

• Stinky
    Rani skrev 2011-07-30 00:07:41 följande:
    Intressant. Jag trodde faktiskt att alla skulle vilja ge till välgörenhet. Jag hade aldrig anat att det skulle finnas någon som skulle tycka att jag tvingade på dem något genom att ge en gåva till svältande.
    Jag trodde likadant. Jag sitter här i chocktillstånd nu och trodde inte att folk var så materialistiska och bortskämda att de ser gåvor till välgörenhet som "låtsasgåvor". Det är ledsamt att se sådant tänk.

• Stinky
    Lakritstrollet75 skrev 2011-07-30 00:12:13 följande:
    Kan dessutom upplysa att jag ger mkt av min lön t välgörenhet som jag tycker är behjärtansvärd, ifall nu någon här skulle undra hur jag kan vara så ego att vilja ha en pryl till mitt barn som doppresent.
    Att man ens förväntar sig prylar under dopdagen gör mig lite förvånad, faktiskt. Det låter som fjortisarna som konfirmerar sig enbart för att få presenter. Man döper väl för sjutsingen inte sina barn bara för att de ska få en massa prylar?! Då har ju själva dopet tappat sin mening helt, anser jag.
  • Lakritstrollet75
    Stinky skrev 2011-07-30 00:14:45 följande:
    Att man ens förväntar sig prylar under dopdagen gör mig lite förvånad, faktiskt. Det låter som fjortisarna som konfirmerar sig enbart för att få presenter. Man döper väl för sjutsingen inte sina barn bara för att de ska få en massa prylar?! Då har ju själva dopet tappat sin mening helt, anser jag.
    Okej
  • Rani
    Sedan om man tänker så så blir ju alla gåvor tvingande istället för fina gester. Får jag ett presentkort på PoP så "tvingar" någon mig att handla på PoP. Om jag får ett halsband så "tvingar" någon mig att använda halsband.
Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?