• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 11:44:48 följande:
    Jag förstår inte varför man förnekar sitt ursprung. 

Att vara sig själv är att förneka sitt ursprung? Intressant tolkning. Varför kommer jag osökt att tänka på The Borg Collective...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 10:27:05 följande:
    Sig själv. Barnet är sig själv. Som alla barn.

Det här är är, bland annat, varför jag avskyr hela nationalitetsgrejen. Det är så töntigt och patetiskt att jag blir illamående.  
    Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 11:46:59 följande:
    Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?

Du bevisar ju min poäng. Jag är jag, oavsett hur få eller många olika "länder" jag har bakgrund ifrån. Jag är jag, inte någon nationalitet. Jag skriver inte att jag är ungrare, eller peruan, utan att jag har förfäder i olika led därifrån.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 12:11:06 följande:
    Du bevisar ju min poäng. Jag är jag, oavsett hur få eller många olika "länder" jag har bakgrund ifrån. Jag är jag, inte någon nationalitet. Jag skriver inte att jag är ungrare, eller peruan, utan att jag har förfäder i olika led därifrån.
    Det bevisar min poäng också=)
    Om du hade sett dig själv som svensk så hade du väl helt enkelt bara skrivit svensk?

Vi är mao överens. Jag ser inte heller dig som svensk nämligen.
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-10 00:02:08 följande:
    VAD är ett "värdigt liv"?
    Det är en helt annan diskusion och jag är inte säker på att jag är rätt person att svara på det.

• butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-10 00:32:56 följande:
    Vad ser familjen sig som? Vilka traditioner förmedlar föräldrarna till barnet? Vilka traditioner ser barnet som sina?

Din frågeställning har inte nödvändigtvis ett svar, det behöver inte ens vara så att det är samma under hela livet.
    Personer i liknande situationer behöver inte heller ge samma svar, för det är olika och upp till individen själv att avgöra vad h*n känner sig som.
    Detta kan ha med medborgarskap att göra men behöver inte ha det.

Detta är sista gången jag förklarar för dig men jag hoppas faktiskt att du låtsas att du inte förstår.
    Men när det gäller barn som adopteras till Sverige, då är det så enkelt? Dom blir svenskar.
    Jag undrar eftersom dom flesta här innen vill påstå att barn som adopterats från Kina blir svenskar så fort dom kommer till landet.  

Vad är det för fel på att vara kines? 
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 11:45:52 följande:
    Att vara sig själv är att förneka sitt ursprung? Intressant tolkning. Varför kommer jag osökt att tänka på The Borg Collective...
    Att påstå att man är svensk när man ser ut som en kines är att förneka sitt ursprung.
  • sockerbecca
    butterflower skrev 2011-08-10 12:24:36 följande:
    Att påstå att man är svensk när man ser ut som en kines är att förneka sitt ursprung.
    Så om mitt barn föds och ser ut som det kommer från ett annat land så är det heller inte svenskt?
    Eller är det bara när man är invandrare någon-några generationer bakåt som utseende avgör ens nationalitet?
  • Thalis
    butterflower skrev 2011-08-09 21:29:44 följande:
    Ja, det är en annan diskution. Etnisitet har väl ingenting med sn barn att göra?
    Om du är svensk blir svårt att svara på, jag känner inte dig.

Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare. Lååångt tillbaka.
    Nu blir jag förvirrad....du skrev några inlägg upp att du har blod från många olika ursprung men igår skrev du detta.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    butterflower skrev 2011-08-10 11:46:59 följande:

Töntigt och patetiskt?
    Så du har inte ens en svensk förälder,är inte född här men du ser dig som svensk men en adopterad född utomlands med svenska föräldrar och uppvuxen i sverige med svensk kultur och traditioner är inte svensk?

Hahahaha ser att du loggade ut ganska snabbt efter mitt förra inlägg....
    Mamma till A, A, A och V.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?