• LillWilden

Någon mer gravid i London?

Zalia skrev 2011-11-10 13:44:46 följande:
    Hej! Tänkte också hoppa in här. Bor i norra London och väntar första barnet i februari.

Vi har valt Whittington Hospital, dels för att det är rätt nära där vi bor, och för att de verkar har rätt bra rykte och ett nytt birth centre. Hittils har allt gått bra där, förutom att de alltid är superstressade. Men de är alltid trevliga och hjälpsamma och det är väl huvudsaken.

Intressant att höra hur ni andra klarar ekonomin. Vi trodde det skulle vara lugnt för oss, jag har inte jättebra betalt men kommer vara ledig från januari nån gång, men mannen tjänade hyfsat så det skulle gå bra. Sen blev han av med jobbet nu, han har iaf betalt året ut så det är bara leta jobb som en tok som gäller för honom nu, för annars lär det bli lite knapert när bebisen kommer! Skapligt dålig timing, men det ska nog ordna sig.

Tänkertill - Kul att höra positiva upplevelser av NCT kurs! Vi ska också gå en sån, mest för att träffa folk i området då vi nyligen flyttat och inte känner nån i närheten. Och mina kompisar från jobbet och så är de flesta yngre än mig och inte alls i barntankar än så det hade varit kul att träffa lite andra mammor.
    Välkommen Zalia!
    Hoppas det ordnar sig med ekonomin. Du verkar lugn och sansad och det måste vara bra för er båda (och bebisen förstås). Inte värt att stressa upp sig i onödan.

Jag har samma sak med mina kollegor. De flesta är väldigt unga eller min ålder (28) och har inga tankar på att skaffa barn. Vore verkligen kul att träffa likasinnade i liknande situation.

Jag är i 12:e veckan och har mitt andra UL på St Thomas imorgon. Spännande!
  • LillWilden

Åh, vad kul att så många har anslutit sig till tråden! Känner man sig mindre ensam som gravid svenska i den här storstan. Jag är nu 12+3 veckor och känner inte av nånting. Magen putar kanske lite mer än vanligt med det kan lika gärna vara luft eller för mycket mat. Brösten ömmar lite, men är det som vanligt.

Zalia skrev 2011-11-11 11:14:00 följande:
    Tack för välkomnandena! :)

LillWilden - Lugn och sansad? Jag? Jag är inte säker på att maken skulle hålla med... Det går lite upp och ner det där. Det som stressar upp mig mest är att kontraktet på vår lägenhet går ut i februari och om de kollar jobb och inkomst igen för att förnya det så ser det ju inte så bra ut. Men han har redan fått en intervju till nästa vecka så det har lugnat ner mig betydligt.
    Lycka till på UL idag!
    Haha! Jag skulle också vara stressad men jag är säker på att det ordnar sig. Du får hålla oss uppdaterade!
    UL i fredags gick bra. Bebisen är hälsosam, bara bra värden på alla prov så jättepositivt.
  • LillWilden

Är också nyfiken på vattenfödsel. Min kompis gjorde det och sa att det hjälpte mycket med att bedöva smärtan. Är ni rädda för att det kommer göra väldigt ont? Jag oroar mig lite... Men än är det sex månader kvar.

• LillWilden
    Silee skrev 2011-11-17 18:16:22 följande:
    Jag såg en tjej idag som var med i One Born every minute!
    Hahaha, jag hade nästan lust att stoppa henne och säga: "its you,you are the girl from that show!"

men hon fattade nog från min blick att jag kände igen henne.
    Hennes son var förövrigt jätte stor nu, så det var kul Skrattande
    Haha, vad kul! Och att du kände igen henne med en gång, var du hade sett henne alltså. Hade nog inte jag gjort... men sen hälsar jag ju på kändisar också (som jag alltså inte känner personligen) Obestämd

Själv har jag så svårt att förstå hur nån kan vilja ställa upp i "One born...". Skulle aldrig i livet tänka mig göra det... Speciellt inte efter att ha läst alla attacker om de som är med på Mumsnet.
  • LillWilden
    KristinX skrev 2011-11-22 14:23:06 följande:
    Nu har min lilla plutt kommit Skrattande I lordags morse sa tittade han ut (38 +4). Han var 52 lang och vagde 2.5 kg. Forlossningen var jobbig, bebisen hjartfrekvens gick ner jatte lagt vid varje sammandragning, sa var tvungen att utsta konstanta undersokningar med olika instrument som gjorde svinont och blev helt knapp i huvudet av all lustgas. Jag skulle precis koras ivag till operation for kejsarsnitt eftersom bebisens syresattning borjade bli lag, nar han bestamde sig for att komma!! Sa glad att jag slapp kejsarsnittet!!
    Varden var jattebra, bade barnmorskorna och doktorerna (hade ett gang med mig i rummet under hela forlossningen) samt eftervarden.

Vi har kallat honom Zacharias. Mina andra tva tycker ocksa han ar super go och super sot!!

Stort grattis KristinX! Vad skönt att förlossningen är över och att ni har ännu en liten knodd. Grattis!
  • LillWilden

Hoppas allt är bra med er!

Någon som vet hur man kan signa upp för antenatal courses? Jag skulle gärna träffa andra gravida kvinnor i mitt område och helst kombinera det med fysisk träning.

• LillWilden
    Vaniljkex skrev 2011-11-29 16:01:12 följande:
    NCT, men de sysslar ju inte med traning sa vitt jag vet. Kurserna lar vara populara, sa boka i god tid (sjalv skippade jag NCT for deras hemsida var sa svar att hitta pa, och mitt sjukhus erbjod dessutom utmarkta kurser som vi gick pa istallet).  Men pregnancy yoga borde inte vara sa svart att hitta.

Grattis till er som fatt era bebisar! 

Tack för tipset! Ska kolla där!
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-08 16:34:49 följande:
    Var det möjligtvis någon mer som tittade på Uppdrag Granskning förra veckan? Det handlade om kvinnor i Sverige som får total total sfinkterruptur, tydligen är det många fler i Sverige som drabbas av detta än i t.ex. Norge och Finland där barnmorskorna tydligen använder ett speciellt grepp för att skydda mellangården. (perinealskydd eller vad det nu hette)

Är det någon som vet hur barnmorskorna jobbar i UK? 

Spricka hela vägen

"Varje år drabbas tusentals barnaföderskor i Sverige av allvarliga förlossningsskador i underlivet. Många av dem helt i onödan. Det finns en metod barnmorskor kan använda för att minska risken för de svåraste sfinkterrupturerna. Den metoden används i Finland, i Norge - men väldigt sällan i Sverige, visar reportern Erica Larssons granskning."

Jag undrade precis samma sak... vore verkligen intressant att veta!
  • LillWilden
    Protea skrev 2011-12-07 17:57:49 följande:
    Jag vet inte riktigt vad du har for forvantningar men det ar helt andra lagar har om man jamfor med Sverige. Foraldrapenningen ar mycket lagre om man nu bara far det minimala enligt lagen, ibland kan ju enskilda foretag ha battre kontrakt. Man har ratt att soka deltid efter man fatt barn men foretaget har ratt att saga nej. Barnomsorg ar dyrt. Att tjejen i artikeln har det tufft beror ju mycket pa pappan till barnen och det beror ju inte pa lagarna i UK. Min man tog sina 2 veckors pappaledighet men hade garna tagit flera om det gatt, han kommer hem och badar och lagger var son och tar honom pa morgonen samt om jag behover hjalp pa natterna. Han ar verkligen toppen, kunde inte onska mig en mer engagerad pappa och han ar inte svensk! Vi hoppas kunna flytta till Sverige i framtiden men det beror ju pa min mans jobb, aven om Sverige ar betydligt barnvanligare sa maste vi ju kunna forsorja oss aven dar!

Jo, till  tor del var det ju hennes man som gjorde det extra svårt för henne. Det oroar jag mig inte för, min fästman är toppen och jag vet att han kommer ställa upp. Han har det väldigt fritt vad gäller jobb, så kommer kunna vara hemma mycket och hjälpa till med plutten/pluttan. Det som oroade mig när jag läste artiklen är hur motvilliga arbetsgivare är att vara flexibla och öppna, det om något skrämmer mig. Har bott i London i 9.5 år, men nu känns det verkligen som att Sverige hade varit ett tryggare alternativ. Vi har ordnad ekonomi och hus med bara lite mortgage kvar, men trots det känns ju föräldrapenning och maternity pay rättså knapert.

Men det är som du skriver, det är knappast så att allt skulle komma gratis i Sverige heller... Man får väl vänta och se, ta det som det kommer.
Svar på tråden Någon mer gravid i London?