• LillWilden

Någon mer gravid i London?

Zalia skrev 2012-01-08 14:50:20 följande:
    LillWilden - Grattis till lyckat ultraljud! Glad Vi vet inte könet på våran, ser fram emot överraskningen.
    Usch för lågt blodtryck! Inte kul alls, speciellt inte på tåg. Är nog bra att ha sin baby on board badge då om man svimmar så folk fattar...
    Vi hör till Harringey NCT område, fast kursen är nära där vi bor, i East Finchely. Skönt att det är så nära! Är det förresten bara jag som bor i norra London här?
    Tack! Det känns bra. Men nu oroar jag mig igen för jag är inte säker på om jag känner lillplutten röra på sig. Gjorde det igår, men idag har jag känt mindre, om ens något. Vet att man inte behöver känna varje dag så tidigt som vecka 20, att det beror på hur bebisen ligger, men ändå jobbigt. Vill bara veta att han lever och har det bra i magen.

Jag bor i södra London, SE27. Skönt att kursen är så nära er! Vår är en tågstation från oss. Kommer vara nervös inför första gången Skäms
  • LillWilden
    Zalia skrev 2012-01-10 11:28:40 följande:
    Jo, det gör ju det, men det står också att om man har svårt att betala så kan man ansöka om nedsättning och då borde de ju kolla på nuvarande inkomst kan man tycka. Jaja, får väl ringa och kolla, värt ett försök iaf. Hade helst också fortsatt betala men det känns lite jobbigt just nu.
    LillWilden skrev 2012-01-10 11:13:16 följande:
    Tack! Det känns bra. Men nu oroar jag mig igen för jag är inte säker på om jag känner lillplutten röra på sig. Gjorde det igår, men idag har jag känt mindre, om ens något. Vet att man inte behöver känna varje dag så tidigt som vecka 20, att det beror på hur bebisen ligger, men ändå jobbigt. Vill bara veta att han lever och har det bra i magen.

Jag bor i södra London, SE27. Skönt att kursen är så nära er! Vår är en tågstation från oss. Kommer vara nervös inför första gången Skäms
    Jobbigt att oroa sig! Men som du säger, inte säkert man känner den så ofta så tidigt så det är nog ingen fara.
    Min har nästan konstant en fot ut i ena sidan på mig, lite skumt men kul!
    Jag måste gå på "growth scan", magmåttet var samma som för tre veckor sen på kollen igår, men det var olika personer som mätte så jag tror bara de mätte olika, magen har helt klart växt sen sist. Men lite fundersam blir man ju och så hade de inga tider förrän den 25e. Suck.
    Nu har jag känt honom röra på sig några gånger. Vilken lättnad!

Är du säker på att magen har växt är det ju ingen fara. Se det positivt, nu får du i alla fall se bebisen igen :) Jag tycker det känns trist att jag inte har fler ultraljud nu om allt går som det ska.
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2012-01-10 18:14:55 följande:
    Hur förbereder ni andra er för förlossningen? I Sverige verkar det vara väldigt populärt med profylaxandningskurser, vet inte om de har nagot liknande här? Har nagon köpt en TENS-maskin? 

Har inte BF förrän i maj så har inte börjat förbereda mig ordentligt än. Tänkte köpa den där förlossningsboken rekommenderades här i tråden.

Vad är en TENS-maskin?
  • LillWilden
    SE3 skrev 2012-01-10 23:27:48 följande:
    Tack Zalia, jag sag tva kurser i mitt omrade men dom kanns valdigt tidiga en redan nu i februari och sen i mars men det kanske ar lika bra att vara ute i god tid. Den lilla ar beraknad i maj, sa det kanske bra att borja nu anda?

LillWilden, nar jag inte kannt av den lilla pa en dag eller sa om man vart aktiv och inte hunnit kanna efter sa brukar jag lagga mig pa sangen en stund och sa fort man ar stilla brukar det bli fart dar inne och bebisen borjar rora sig, brukar kannas bra igen da! Skont att du kanner av bebisen igen, man blir sa orolig.

Bor ocksa i sodra London, SE.

Tack för tipset, SE3! Det ska jag göra. Nu känner jag rörelser stup i kvarten, så är inte orolig.

Vad kul att du också bor i södra London och har BF i maj. När i maj? Själv har jag 25:e, så slutet av månaden. Var har du tänkt föda?

Jag har signat upp för en NCT-kurs som börjar i mars, tycker jag känns rätt lagom. Tyvärr är vi nog inte i samma område, annars hade det varit roligt att hamnat på samma kurs.
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2012-01-10 18:10:39 följande:
    Jag har alltid lagt blodtryck sa jag har nästan tyckt att det har varit lite skönt att kunna "skylla" pa graviditeten när jag maste sätta mig/inte kan sta sa länge. (folk har liksom lite mer förståelse för en gravid kvinna med lagt blodtryck) Förstår att du blev arg pa din fästman i tygaffären!

Brukar man fa betala för UL-bilder? Vara har också varit gratis varje gang. 

Jag jobbar med marknadsundersökningar, fokusgrupper, vet inte om det säger dig sa mycket! :) Vad jobbar du själv med? 
    Glömde ju svara på detta! Har alltid varit intresserad av att jobba med marknadsundersökningar och fokusgrupper själv. Hur går det till när du gör det hemifrån? Många frågor från mig, men som sagt, det här är något jag länge varit intresserad av själv. Jag jobbar som mediaresearcher för ett svenskt företag baserat i London. Jobbar liksom mellan Pr- och journalistbranschen, ansvarar för att PR-folk ska komma i kontakt med rätt journalister. Så för mig gäller det att ha full koll på svenska mediamarknaden, vilket är rätt kul då jag alltid varit intresserad av medier och älskar att läsa svenska tidningar, se på svensk teve och lyssna på svensk radio. Att jag måste ha koll på bloggar klagar jag inte heller på, fast ibland kanske jag tillbringar lite väääl mycket tid till att läsa dem. Speciellt gravidbloggar nu av någon anledning, hehe.

Vi fick betala för våra första UL-bilder. Vet inte om det var för att de stoppade dem i ett fint vykort, eller vad man ska kalla det. Lite förvånad blev jag, trodde de skulle vara gratis.

Håller förresten med, skönt att använda graviditeten som ursäkt för lågt blodtryck. Jag har haft det i flera år och först nu är väl folk mer förstående.
  • LillWilden
    SE3 skrev 2012-01-13 10:57:52 följande:
    LillWilden, Jag ar inskriven pa Lewisham Hospital, har ingen erfarenhet av det sjukhuset eller vet nan som fott dar sa far hoppas det ar bra. Vi ar inte pa samma?! Vilket tillhor du? Hade vart skoj med nan i narheten. NCT-kursen jag sag ar i Greenwich, har inte anmalt mig till nan annu far se hur det blir. Den lilla ar beraknad till 6e maj.

Vi fick ocksa betala for vara scanbilder. Tycker bilden fran forsta scannen var bast da man kan se hela knytet dar inne. Andra gangen blev det en narbild pa huvudet i profil Glad

Tank att det ar fredag igen! En vecka narmare tills bebisen kommer!!

Går du också in i nya veckor på fredagar? Det gör jag, påbörjar vecka 21 idag :)

Jag ska förmodligen föda på St Thomas hospital. Tycker det verkar bra, förutom just det att det bara finns två birthing pools, men det verkar ju vara standard.

Den NTC-kursen jag ska på är för områdena Dulwich, Streatham och Brixton, tyvärr inte samma som din. Håller med om att första UL-bilderna var bäst, hade också en liten småkonstig närbild de som vi fick förra veckan, hihi.

Vore kul att veta mer om er allihopa! Hur gamla ni är, hur länge ni bott i London, var er partner kommer ifrån osv. Känns som vi har blivit ett litet gäng här, riktigt kul! Skrattande
  • LillWilden

Hej på er!
    Tänkte höra... tror ni det är okej att jag tar en hel dag ledigt för att gå på antenatal course? Breast feeding-session är från kl 10 till 16 på St Thomas Hospital, och eftersom jag jobbar 9-17 är det ju ingen vits att jag åker till kontoret. Jag vet ju att jag enligt lag har rätt till det, men vet ändå inte om det känns helt rätt. Vissa kanske skulle föreslå att jag tog semester istället. Vad har ni gjort/skulle ni göra?

• LillWilden

Det är en kvinna som är mammaledig nu, kanske hör med henne. Jag vet att hon tog ut en del semester just för att hon ändå hade så mycket att ta ut. Det har jag visserligen med, måste ta alla mina 26 dagar innan jag påbörjar min mammaledighet, men jag tänkte ta tre veckor innan mammaledigheten ens börjar för att kunna vara ledig så länge som möjligt i ett streck och påbörja mammaledigheten samma dag som BF.

Näe, har läst runt lite mer och jag tänker nog inte ta semester. De är skyldiga att ge mig ledigt och jag har ju bevis. Tack för tips, Cannelle!

• LillWilden

Tack för rådgivning! Jag bestämde mig för att inte ta semester. Har nu informerat min chef och han har godkänt det, så enkelt var det :)

Grattis Protea till din syssling eller vad det nu blir! Spännande.

Cannelle: Intressant artikel, men håller med, varför ingen kommentar om den låga siffran i Finland?

Svar på tråden Någon mer gravid i London?